Importeren mieren

Vragen en info over gedrag, observaties, anatomie, enz. van mieren
Gesloten
Mieris
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 april 2015
Gender:
Leeftijd: 36

Importeren mieren

Bericht door Mieris »

Dag,

Ik weet niet of ik aan het juiste adres ben hier, maar ik hoop dat iemand mij een tip kan geven.
Ik wil mieren importeren uit Brazilië, dit is eenmalig en zijn voor consumptie. Dit betekent dat de mieren bevroren zijn bij import. Nu heb ik contact gehad met de NVWA, maar ik krijg niet het advies wat ik nodig heb.
Is er iemand hier die ervaring heeft met het importeren van (desnoods levende) mieren uit derde wereld landen en een advies voor mij heeft hoe dit aan te pakken?

Ik hoop op een reactie.

Groet
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Importeren mieren

Bericht door GvG »

Hallo,

Wat een vreemde vraag! Om welke soort gaat het? Ik weet dat in Zuid-Amerika de koninginnen van parasolmieren (Atta spp.) in grote aantallen verzameld en gegeten worden. Gaat het om die mieren? Woon je in Nederland (ik denk het wel, omdat je over de NVWA spreekt). Welk antwoord kreeg je van de NVWA?

Het legaal invoeren van levende mieren (of andere insecten) is een ingewikkeld en tijdrovend proces, en bovendien erg duur. Het kan in de honderden euro's lopen heb ik begrepen. Ik denk dat het invoeren van dode mieren heel anders is. Ik zou denken dat het niet veel anders hoeft te zijn dan het invoeren van andere voedingsmiddelen uit Brazilië, zoals worst of vis. Dat kan overigens best lastig kunnen zijn, aangezien daar regels voor zijn, omtrent gezondheid en hygiëne. Al met al zou het duurder en moeilijker kunnen zijn dan verwacht.

Misschien kan je je vraag beter aan de Douane stellen.

We kunnen beter verder praten op je andere topic. Floris, misschien kun je deze beter verwijderen?
Gesloten