benaming

Vragen en info over gedrag, observaties, anatomie, enz. van mieren
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Venator
Lid
Berichten: 385
Lid geworden op: 13 januari 2015
Locatie: belgie ( het limburgse )
Gender:
Leeftijd: 43

benaming

Bericht door Venator »

Ik las net in de blog van kegge dat Formica clara ook wel Formica lusatica word genoemd,dus als ik het goed begrijp zijn het geen twee verschillende soorten?Het lijkt me ook wel een leuke Serviformica soort,ze zijn groter en meer agressiever dan formica rufibarbis ( staat op antstore ) spijtig dat ze ook weer wat aan de dure kant zijn bij kalytta.
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: benaming

Bericht door dvd »

Ja Formica clara word ook wel Formica lusatica genoemd.Ik dacht eerst ook dat het 2 verschillende soorten waren :D ik moet wel zeggen dat ze echt allemaal op mekaar lijken.Het zijn prachtige mieren maar het nadeel is dat ze prijzig zijn.Misschien zelf vangen,als ze hier voorkomen weet ik niet.Maar dan nog het uit mekaar houden of determineren lijkt me moeilijk.
Gebruikersavatar
Venator
Lid
Berichten: 385
Lid geworden op: 13 januari 2015
Locatie: belgie ( het limburgse )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: benaming

Bericht door Venator »

Volgende week word het terug zo een 23 graden dan ga ik met het gezin eens wandelen bij de heide.Ik heb een oude loep liggen wat misschien nog eens van pas zou kunnen komen.benieuwd welke mieren ik zo al zal tegen komen.
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: benaming

Bericht door dvd »

In heidegebieden ben ik nog alleen maar formica fusca,formica rufa/polyctena.en Formica pratensis tegen gekomen.Maar kan me ook vergissen ze lijken allemaal zo wat op elkaar :D
Gebruikersavatar
Venator
Lid
Berichten: 385
Lid geworden op: 13 januari 2015
Locatie: belgie ( het limburgse )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: benaming

Bericht door Venator »

Vandaag toch een stukje gaan wandelen op een groot stuk heide gebied.Ik kwam formica fusca tegen,de werksters zijn in het wild toch veel groter dan die wat ik vroeger in gevangenschap had.Aangezien fusca bestempeld word als slaafmier moet ik wel zeggen dat ze toch wel agressief reageren bij het verstoren van het nest.Ik kreeg eentje op mijn hand en toch proberen te bijten :D.Verder zag ik een bosmier lopen,nergens een koepelnest te zien dus kon het misschien formica sanguinea of een ander formica soort geweest zijn.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: benaming

Bericht door GvG »

Formica sanguinea is redelijk eenvoudig te onderscheiden met een loep! Een werkster tussen duim en wijsvinger pakken en de bek bekijken. Als er een deukje in de "bovenlip" zit is het Formica sanguinea. Zo niet is het een van de vele anderen! :) Offtopic: Ik zit dit weekend op de Veluwe, heb er al weer helemaal zin in.
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: benaming

Bericht door dvd »

Naar de Veluwe wil ik ook eens graag naartoe maar het is toch een eind rijden van hier :D.Ik ga woensdag naar de Mechelse Heide hier kort bij de deur,kijken welke spp.ik daar nog tegen kom.Vorig jaar in de zomer ben ik ook veel op zoek geweest om een Formica sanguinea nest te kunnen vinden,ik hoop dit jaar op meer geluk.Misschien dat ik nog andere formica spp. tegen kom.
Gebruikersavatar
Venator
Lid
Berichten: 385
Lid geworden op: 13 januari 2015
Locatie: belgie ( het limburgse )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: benaming

Bericht door Venator »

Mechelse Heide,ik weet het liggen :D in het weekend wou ik eens naar daar gaan ;)
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: benaming

Bericht door dvd »

Ik zag vandaag een puur grondnest van een soort die op de bosmier lijkt.Het was net naast een stoep in het gras.Formica sanguinea was het niet,heb de werkster met de loep bekeken.Ik denk een Serviformica soort die op de bosmier lijkt maar ik heb die ervaring nog niet om ze uit mekaar te houden.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: benaming

Bericht door GvG »

Misschien een van de Coptoformica. Die hebben een kenmerkende vorm van de kop en nestelen in platte koepelnesten. Dit zijn in zekere zin gewoon bodemnesten.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Venator
Lid
Berichten: 385
Lid geworden op: 13 januari 2015
Locatie: belgie ( het limburgse )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: benaming

Bericht door Venator »

Serviformica: slaafmieren,raptiformica:roofmieren,Coptoformica,wat is daar de betekenis van?Het is eigenlijk de eerste keer dat ik van Coptoformica hoor.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: benaming

Bericht door GvG »

Coptoformica = satermieren. Zowel copto als "sater" slaat op de uitholling van de bovenzijde van de kop. Deze geeft de indruk dat de kop twee (sater)hoorns heeft.

Bron: Mieren van de Benelux, Peter Boer (aanrader!)
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: benaming

Bericht door Kegge »

GvG schreef:Coptoformica = satermieren. Zowel copto als "sater" slaat op de uitholling van de bovenzijde van de kop. Deze geeft de indruk dat de kop twee (sater)hoorns heeft.

Bron: Mieren van de Benelux, Peter Boer (aanrader!)
Ik heb Mieren van de Benelux ook aangeschaft een paar maanden geleden. Het is onmisbaar voor de Mieroloog.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: benaming

Bericht door dvd »

Vandaag tegen de avond tegen 19u ben ik eens gaan zien bij de Mechelse Heide,er was een klein stukje bos met veel koepelnesten.Eenmaal op de heide zelf zag ik geen enkele formica rufa/polyctena nest meer.Naast het pad lag een Formica sanguinea nest,goed verborgen een puur zandnest.Het is ook mijn eerste Formica sanguinea nest wat ik tegen kom in het wild.
Gebruikersavatar
Venator
Lid
Berichten: 385
Lid geworden op: 13 januari 2015
Locatie: belgie ( het limburgse )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: benaming

Bericht door Venator »

Hoe was het op de Veluwe GvG?Veel soorten tegengekomen/gevangen?
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: benaming

Bericht door GvG »

Offtopic: Valt tegen, ik was een weekendje met vrienden aan het klussen, er moest een houten hut geschilderd worden. Het bleek veel werk te zijn, we hadden minder tijd voor wandelingen dan anders. Ik heb wel wat gezocht, één Temnothorax en een (vermoedelijk) Myrmica rubra gevangen. Of, als we toch in het topic "benaming" bezig zijn: Myrmica cf. rubra. Oh, en één teek, maar dat hoort er bij als je op je knieën door het struikgewas gaat.
Weinig andere soorten gezien, geen tijd gehad om te zoeken naar Formica spp. of uitgebreide determinaties. We veel vogels. O.a. goudvinken, matkopmezen en de zwarte specht.
Gebruikersavatar
Venator
Lid
Berichten: 385
Lid geworden op: 13 januari 2015
Locatie: belgie ( het limburgse )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: benaming

Bericht door Venator »

dvd schreef:Vandaag tegen de avond tegen 19u ben ik eens gaan zien bij de Mechelse Heide,er was een klein stukje bos met veel koepelnesten.Eenmaal op de heide zelf zag ik geen enkele formica rufa/polyctena nest meer.Naast het pad lag een Formica sanguinea nest,goed verborgen een puur zandnest.Het is ook mijn eerste Formica sanguinea nest wat ik tegen kom in het wild.
Leuk!ik ben tot nu toe nog geen enkele nest van Formica sanguinea tegen gekomen,alhoewel ik veel in heide gebied ben gaan wandelen.Tijdens de bruidsvluchten is het misschien makkelijker om deze soort tegen te komen.Koninginnen die over het pad lopen moet je toch goed kunnen zien denk ik zo.
Plaats reactie