Mieren onder de douchebak!

Vragen en info over gedrag, observaties, anatomie, enz. van mieren
Plaats reactie
Art747
Lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 05 januari 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 53

Mieren onder de douchebak!

Bericht door Art747 »

Mijn vrouw is niet blij. Ze zag vanmorgen kleine zwarte mieren in de badkamer en die verdwenen onder de douchebak. De rand van de douchebak weggehaald en volgens haar viel er zand uit. Inmiddels ben ik "geïnformeerd" (euphemisme) en heb moeten vaststellen dat het om broed gaat en dat ik Lasius Niger zie. Er was van het voorjaar een gyne ontsnapt (nou ja het proefbuisje was de volgende dag leeg.....) na de winterslaap, toen de bruidsvlucht gynes van 2014 werden herverdeeld..... Ik weet dus nu waar ze is gebleven. Onder de douchebak is niks te eten, maar wel warm en na het douchen de hele badkamer vochtig. Ik heb een proefbuisje onder de douchebak gelegd met water/watje. Zouden ze er heen verhuizen? lokken met voedsel lijkt me zinloos. Wie weet een slimme oplossing?
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Mieren onder de douchebak!

Bericht door Floris »

Als je er niet bij kunt, zou ik ze doodmaken. :|
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Art747
Lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 05 januari 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 53

Re: Mieren onder de douchebak!

Bericht door Art747 »

Ja dat dacht ik ook aan, maar ik hoop op iemand die een beter idee heeft :) Waarschijnlijk tegen beter weten in
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Mieren onder de douchebak!

Bericht door Kegge »

Tijd voor een badkamerrenovatie?
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Mieren onder de douchebak!

Bericht door Manimaner »

Gewoon een maandje niet douchen dan komen ze wel naar je reageerbuisje ;)
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Mieren onder de douchebak!

Bericht door miel »

Het zou een optie kunnen zijn als je een bad hebt.
Art747
Lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 05 januari 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 53

Re: Mieren onder de douchebak!

Bericht door Art747 »

LOL. Ja ik heb ook een bad met een douche in de zelfde badkamer. Onder de douchebak is het overigens gewoon droog dus dat zal niet helpen. Dat ding staat op een frame met een dikke verwijderbare afdek-rand. Als ik met een lampje onder de douchebak schijn zie ik miertjes lopen. Dus ik denk dat ik moet vermoorden :( want uithongeren heeft geen zin, ze gaan gewoon het hele huis door op zoek naar voedsel vermoed ik. Nou had ik ook al Lasius Niger in de woonkamer (die komen door het kieren het huis in), dus hele huis staat nu zo'n beetje in het teken van de mieren.
Gebruikersavatar
Sneeuwuil
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 22 juli 2014
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Mieren onder de douchebak!

Bericht door Sneeuwuil »

Ze houden erg van warmte, dus een verwarmd nest in de buurt zou kunnen helpen. Verder, als ze weinig ruimte hebben, kun je het nest laten onderlopen, dan proberen ze er toch wel een keer uit te komen. Als het water gewoon wegloopt heeft het uiteraard weinig zin.
Art747
Lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 05 januari 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 53

Re: Mieren onder de douchebak!

Bericht door Art747 »

Nou ik ga vanavond de situatie eens goed bekijken. Het is een nieuwbouw huis, veel beton, maar kleine kieren heb je ook in een nieuwbouw huis. Misschien een föhn op een stok tapen en alle hoeken en gaten verwarmen, kijken waar ze uit komen. Uiteindelijk zullen ze misschien niet overleven of zal de kolonie erg klein blijven, want er is natuurlijk niks te eten. Maar ik ben bang dat sommige werksters lang afstanden gaan afleggen naar de keuken een etage lager.....
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Mieren onder de douchebak!

Bericht door Manimaner »

Als het zo een kleine kolonie is als wat jij zegt dan lijkt me dit wel erg ver gegrepen.
Art747
Lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 05 januari 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 53

Re: Mieren onder de douchebak!

Bericht door Art747 »

Ze moeten in ieder geval weg onder de douchebak. Ik heb mijn vrouw uitgelegd dat het de gewone zwarte wegmier is. Dat laatste houdt ze mij aan. weg mier.
Art747
Lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 05 januari 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 53

Re: Mieren onder de douchebak!

Bericht door Art747 »

Screen Shot 2015-05-21 at 19.34.54.png
misschien is dit een idee? :D
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie