Geen zwarte zaadmier in ZO-Brabant?

Vragen en info over gedrag, observaties, anatomie, enz. van mieren
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arve
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 juni 2015
Gender:
Leeftijd: 42

Geen zwarte zaadmier in ZO-Brabant?

Bericht door Arve »

Als kind liep ik bos en weide in de omgeving van Helmond in ZO-Brabant af om mieren te zoeken. Destijds kon ik vele soorten determineren en wist dus aardig wat er in mijn omgeving te vinden was. Rond huis was dat vooral Lasius niger. Sinds ik in woonwijken woon kom ik die soort eigenlijk ook alleen nog maar tegen. Totdat ik deze zomer plotseling een mier zag lopen die ik nog nooit zag. Hij leek op de rode knoopmier, maar was gitzwart! Na wat zoekwerk bleek het de zwarte zaadmier te zijn (Tetramorium caespitum). Mijn enthousiasme werd wat getemperd toen ik las dat deze mier in Nederland veel voor komt. Omdat het bij deze ene waarneming is gebleven ga ik er vanuit dat deze mier is meegekomen met een aantal planten met kluit die ik rond die dag uit Overijssel heb binnengekregen. Ik las dat de Tetramorium caespitum en Lasius niger elkaar verdrijven

Mijn vraag: Kan iemand bevestigen of ontkennen dat de zwarte zaadmier inderdaad nauwelijks voorkomt in de Peelregio / ZO-Brabant? Ik las dat de Tetramorium caespitum en Lasius niger elkaar niet verdragen en elkaar verdrijven. Is Lasius niger dominanter / sterker dan Tetramorium caespitum? Of komt die laatste gewoon nauwelijks voor in woonwijken?

Ik vind het interessant dat zulk een algemeen geachte mier aan mijn mierenjeugd is voorbij gegaan.
Laatst gewijzigd door Arve op 13 jun 2015, 13:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Geen zwarte zaadmier in ZO-Brabant?

Bericht door Manimaner »

Peter Boer:
Tetramorium Caespitum. Het nest bevind zich in een zandige bodem. In stedelijke gebieden onder stenen en bestrating van parkeerplaatsen, winkelcentra, sportvelden, industrieterreinen en etc.
Tussen Lasius Niger en Tetramorium caespitum is meestal concurrentie In gebieden overheerst vaak maar een van de twee. de soort die zich het eerst heeft kunnen vestigen zal meestal domineren.
Gebruikersavatar
Arve
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 juni 2015
Gender:
Leeftijd: 42

Re: Geen zwarte zaadmier in ZO-Brabant?

Bericht door Arve »

'Lasius' met 1 's' dus. Interessant. Ik vraag me af of er mensen op dit forum zijn die in hun omgeving alleen maar de zwarte zaadmier tegen komen en geen zwarte wegmier.
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Geen zwarte zaadmier in ZO-Brabant?

Bericht door Manimaner »

Ik heb bij mij ook beide zitten. wel een grote meerderheid voor lasius Niger.
Sinds dit jaar ook pas gezien dat deze soort bij mij zit en sindsdien zie ik ze steeds meer.

edit: 1 s inderdaad ;)
Gebruikersavatar
ricardovdh
Lid
Berichten: 775
Lid geworden op: 29 april 2011
Locatie: utrecht, vleuten
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Geen zwarte zaadmier in ZO-Brabant?

Bericht door ricardovdh »

hier neemt Tetramorium caespitum de laatste vier jaar enorm toe. vroeger vond ik ze alleen op een parkeerplaats en heerste lasius niger. nu is ongeveer de helft van mijn wijk bezet met Tetramorium caespitum. ook zie ik telkens vechtpartijen tussen deze soorten.
3x lasius flavus.
5x lasius umbratus.
6x lasius niger.
1x Messor barbarus.

De vraag des levens is: Gaan we door of slaan we af? Maar voor mij als visser is het: Slaan we door of gaan we af?
Wie geen vlieg kwaad doet is gewoon te traag.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Geen zwarte zaadmier in ZO-Brabant?

Bericht door GvG »

Ik weet bij mij in de regio (Kennemerland, NH) slechts enkele nesten van de zaadmier te vinden. Daar komen ze naast nesten van de wegmier voor. Ik leer ze steeds beter herkennen, ik zie het ook soms aan de zandhoopjes op de stoep, die hebben bij de zaadmier een andere vorm dan die van de wegmier.
Gebruikersavatar
tempant
Lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 december 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Geen zwarte zaadmier in ZO-Brabant?

Bericht door tempant »

In de regio's waar ik het vaakste kom (Gent + ZW-Vlaanderen) heb ik ze nog nooit gezien, hoewel ik er steeds m'n ogen voor open houd.
Lasius niger • Lasius flavus • Lasius umbratus • Myrmica rubra
Benno
Lid
Berichten: 71
Lid geworden op: 08 januari 2015
Locatie: Hilversum
Gender:
Leeftijd: 39

Re: Geen zwarte zaadmier in ZO-Brabant?

Bericht door Benno »

GvG schreef:Ik weet bij mij in de regio (Kennemerland, NH) slechts enkele nesten van de zaadmier te vinden. Daar komen ze naast nesten van de wegmier voor. Ik leer ze steeds beter herkennen, ik zie het ook soms aan de zandhoopjes op de stoep, die hebben bij de zaadmier een andere vorm dan die van de wegmier.
Kun je de zandhopen eens beschrijven of heb je daar foto's van?
Ik heb zelf vaak een vermoeden welke soort het is, maar zeker weten doe ik het niet.
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Geen zwarte zaadmier in ZO-Brabant?

Bericht door Manimaner »

http://img.photobucket.com/albums/v75/N ... j4isui.jpg

ik vind dit redelijk veel op tetramorium zandhoopjes lijken.
een foto van forumlid Kegge.
Benno
Lid
Berichten: 71
Lid geworden op: 08 januari 2015
Locatie: Hilversum
Gender:
Leeftijd: 39

Re: Geen zwarte zaadmier in ZO-Brabant?

Bericht door Benno »

Precies dat was ook de foto die ik in gedachte had toen ik de mieren hier rond werk "determineerde" als de zwarte zaadmier. Mijn kennis is nog lang niet op het niveau om dat met alleen een enkele werkster te doen ;-)

Volgens mij is het grote verschil met de Lasius Niger dat deze nesten wat uitgestrekter zijn?
Gebruikersavatar
tempant
Lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 december 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Geen zwarte zaadmier in ZO-Brabant?

Bericht door tempant »

@Benno: De zwarte zaadmier is een knoopmier, terwijl Lasius niger een schubmier is. Bij knoopmieren zit een soort 'dubbele knoop' tussen het borststuk en het achterlijf. Bij schubmieren is dit een 'enkele schub' die meestal nauwelijks zichtbaar is met het blote oog.

Het onderscheid tussen Tetramorium caespitum en Lasius niger moet dus erg gemakkelijk te zien zijn met het blote oog. Succes ;)
Lasius niger • Lasius flavus • Lasius umbratus • Myrmica rubra
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Geen zwarte zaadmier in ZO-Brabant?

Bericht door Manimaner »

Ik neem toch aan dat je het verschil tussen een lasius Niger en tetramorium sp ziet aan de werksters? :)
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Geen zwarte zaadmier in ZO-Brabant?

Bericht door GvG »

Volgens mij is het grote verschil met de Lasius niger dat deze nesten wat uitgestrekter zijn?
Ik was laatst op een bungalowpark in Drenthe waar ik deze foto nam. Ik vond het mooi om te zien hoe de territoria duidelijk gescheiden waren. Ik heb even wat op de foto geschetst om het duidelijker te maken.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Venator
Lid
Berichten: 385
Lid geworden op: 13 januari 2015
Locatie: belgie ( het limburgse )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Geen zwarte zaadmier in ZO-Brabant?

Bericht door Venator »

Leuk om te zien :D
Benno
Lid
Berichten: 71
Lid geworden op: 08 januari 2015
Locatie: Hilversum
Gender:
Leeftijd: 39

Re: Geen zwarte zaadmier in ZO-Brabant?

Bericht door Benno »

Bedankt voor alle info! Heel interessant. Ik zie wel degelijk een verschil als ik bovenste foto zo zou zien maar ik ben benieuwd of ik dat in het wild ook zo zou herkennen haha. Ach genoeg te leren in deze hobby dus ;-)
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Geen zwarte zaadmier in ZO-Brabant?

Bericht door Manimaner »

Als je er zo in geïnteresseerd bent dan komt het wel :D
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Geen zwarte zaadmier in ZO-Brabant?

Bericht door Kegge »

GvG schreef:
Volgens mij is het grote verschil met de Lasius niger dat deze nesten wat uitgestrekter zijn?
Ik was laatst op een bungalowpark in Drenthe waar ik deze foto nam. Ik vond het mooi om te zien hoe de territoria duidelijk gescheiden waren. Ik heb even wat op de foto geschetst om het duidelijker te maken.
Wat een leuk toeval. Afgelopen weekend was ik in Rotterdam op familiebezoek. Tijdens een wandeling zag ik een wespachtig dier uit een holletje in de grond (tussen een tegel en een baksteen) komen en wegvliegen. Ik dacht dat eerst het een mierennest was, totdat ik de wesp zag. Nu weet ik dus dat dit graafwespnesten zijn. Ik leer elke dag weer iets nieuws op het forum :idea:
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Geen zwarte zaadmier in ZO-Brabant?

Bericht door Manimaner »

zijn er niet ook bijensoorten die dat doen? heb ik wel eens gezien.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Geen zwarte zaadmier in ZO-Brabant?

Bericht door GvG »

Offtopic: Ja, er zitten ook veel graafwespen in het tuinpad van mijn vader (neuriet u mee?). Leuke beesten. Ik gebruik in de les (docent bio) vaak het volgende filmpje:



@Manimaner: Ja, heel veel solitaire bijen nestelen in de grond.

Zo, nu weer over zaadmieren.
Laatst gewijzigd door GvG op 16 jun 2015, 22:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ricardovdh
Lid
Berichten: 775
Lid geworden op: 29 april 2011
Locatie: utrecht, vleuten
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Geen zwarte zaadmier in ZO-Brabant?

Bericht door ricardovdh »

de zandbij maak ook holen in de grond. misschien bedoel je die.
3x lasius flavus.
5x lasius umbratus.
6x lasius niger.
1x Messor barbarus.

De vraag des levens is: Gaan we door of slaan we af? Maar voor mij als visser is het: Slaan we door of gaan we af?
Wie geen vlieg kwaad doet is gewoon te traag.
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Geen zwarte zaadmier in ZO-Brabant?

Bericht door Manimaner »

Offtopic: Inderdaad Ricard en GvG!
Laatst gewijzigd door Manimaner op 17 jun 2015, 00:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Geen zwarte zaadmier in ZO-Brabant?

Bericht door Kegge »

GvG schreef:Offtopic: Ja, er zitten ook veel graafwespen in het tuinpad van mijn vader (neuriet u mee?). Leuke beesten. Ik gebruik in de les (docent bio) vaak het volgende filmpje:



@Manimaner: Ja, heel veel solitaire bijen nestelen in de grond.

Zo, nu weer over zaadmieren.

Offtopic: Wow. Ik had de conclusie van dit onderzoek niet verwacht. Dank je voor deze gratis les!
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Gebruikersavatar
Arve
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 juni 2015
Gender:
Leeftijd: 42

Re: Geen zwarte zaadmier in ZO-Brabant?

Bericht door Arve »

GvG schreef:Ik was laatst op een bungalowpark in Drenthe waar ik deze foto nam. Ik vond het mooi om te zien hoe de territoria duidelijk gescheiden waren. Ik heb even wat op de foto geschetst om het duidelijker te maken.
Wat een gave stoep! De mijne is 100% Lasius niger. Leuk ook om te zien dat de graafwespen als solitaire vliesvleugeligen toch een soort van eigen territorium hebben. Ik vraag me af of ze dat stukje zelf vrijhouden van de mieren. Lijkt me wel leuk om een graafwesp een mier te zien verjagen. :)
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Geen zwarte zaadmier in ZO-Brabant?

Bericht door Kegge »

Bij mij in de buurt ( Den Haag ) komen beide soorten voor en ook redelijk dicht bij elkaar. Ook waar ik werk ( Katwijk ) komen beide soorten naast elkaar voor.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
ruttydm
Lid
Berichten: 331
Lid geworden op: 08 januari 2013
Locatie: Buggenhout, belgie
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Geen zwarte zaadmier in ZO-Brabant?

Bericht door ruttydm »

Ik heb nog nooit een tetramorium kolonie gezien :(
Gebruikersavatar
AlmeloRW
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 25 juli 2011
Locatie: Almelo
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Geen zwarte zaadmier in ZO-Brabant?

Bericht door AlmeloRW »

Ik ben ze volgens mij ook nog nooit tegengekomen. maar goed ik heb er dan ook nooit echt gericht naar gekeken. Wist helemaal niet dat tetramorium zo in stedelijk gebied voorkomt. Na mijn idee leeft híer in stedelijk gebied alleen lasius Niger. En dan ben ik in het bos nog een paar soorten tegen gekomen. Ik zal in vervolg beter opletten of ik deze tetramorium zo bij mij ook tegenkom.
1x messor barbarus q + ruim 800 werksters
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Geen zwarte zaadmier in ZO-Brabant?

Bericht door GvG »

Ik geef nu al 5 jaar les op mijn school, maar enkele maanden geleden viel me pas op dat de meeste mierenkolies op de parkeerplaats van school van Tetramorium sp. zijn. Het moet je maar net opvallen.
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Geen zwarte zaadmier in ZO-Brabant?

Bericht door Manimaner »

Inderdaad Gvg. Sinds enkele maanden zie ik ze pas overal verschijnen :)
Plaats reactie