Formica cunicularia/formica clara

Vragen en info over gedrag, observaties, anatomie, enz. van mieren
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Venator
Lid
Berichten: 385
Lid geworden op: 13 januari 2015
Locatie: belgie ( het limburgse )
Gender:
Leeftijd: 43

Formica cunicularia/formica clara

Bericht door Venator »

Nu dat ik regelmatig in heide gebieden ga wandelen vroeg ik me af als de 2 boven vernoemde soorten er ook in voorkomen?Hoe kan ik ze het best van mekaar onderscheiden,ze lijken allemaal op bosmieren? :D
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Formica cunicularia / Formica clara

Bericht door Floris »

Voor determineren van mieren van de Benelux zou ik het boek Mieren van de Benelux van Peter Boer aanraden.
Helaas lijkt het op die plaats momenteel niet leverbaar.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Venator
Lid
Berichten: 385
Lid geworden op: 13 januari 2015
Locatie: belgie ( het limburgse )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Formica cunicularia / Formica clara

Bericht door Venator »

Ik wou deze boek al lang aankopen,maar deze is al een geruime tijd niet beschikbaar.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Formica cunicularia / Formica clara

Bericht door GvG »

Het is inderdaad op meerdere webshops niet meer verkrijgbaar.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Formica cunicularia / Formica clara

Bericht door GvG »

Om je op weg te helpen:
F. cunicularia lijkt op F. fusca, maar wat roder. Vooral bij de poten. De kleur kan varieren.
Afbeelding


F. clara is nog roder, maar kleiner en slanker dan de "echte" rode bosmieren, meer de bouw van F. fusca.
Afbeelding

Kleur is geen goed kenmerk om te gebruiken bij determinatie, omdat het zo variabel is, maar in het veld wel vaak het eerste waar ik naar kijk.

Bronnen:
http://www.mack.neostrada.pl
http://www.formicaria.de
danny2017
Berichten: 23
Lid geworden op: 13 april 2017
Gender:

Re: Formica cunicularia/formica clara

Bericht door danny2017 »

fose0001-1.jpg
Volgens ants kalytta is dit een Formica clara gyne.De foto hier boven een formica rufibarbis?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Formica cunicularia/formica clara

Bericht door GvG »

Waarom denk je dat?
danny2017
Berichten: 23
Lid geworden op: 13 april 2017
Gender:

Re: Formica cunicularia/formica clara

Bericht door danny2017 »

De foto wat ik heb gepost komt van ants kalytta,ik neem aan dat hij een professional is.Ik heb diverse keren gelezen dat Formica rufibarbis een tekening op haar thorax heeft daarom dat ik denk dat jou foto een rufibarbis is.
Gebruikersavatar
Venator
Lid
Berichten: 385
Lid geworden op: 13 januari 2015
Locatie: belgie ( het limburgse )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Formica cunicularia/formica clara

Bericht door Venator »

formic12.jpg
formic12.jpg
Tja,op de bovenste is het een formica rufibarbis volgens google.Op de 2 de foto een formica clara.Ofwel gaat google hier de mist in ofwel lijken ze op elkaar?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Venator
Lid
Berichten: 385
Lid geworden op: 13 januari 2015
Locatie: belgie ( het limburgse )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Formica cunicularia/formica clara

Bericht door Venator »

Sorry foto dubbel gepost!
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Formica cunicularia/formica clara

Bericht door dvd »

Het klopt wel dat een formica rufibarbis gyne een tekening op haar thorax heeft.Formica clara heb ik nog niet gezien of gehad.Als ik bij ants kalytta kijk ziet de gyne van formica clara er anders uit ( 1ste foto danny ) als dit waar blijkt te zijn weet ik niet.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Formica cunicularia/formica clara

Bericht door GvG »

Zoals je hierboven kan lezen in kleur geen goed kenmerk om te gebruiken bij het determineren. Zeker bij F. clara en F. rufibarbis. Deze twee soorten lijken veel op elkaar. Het belangrijkste onderscheidende kenmerk is het aantal haren op het borststuk. Dat zie je niet op een foto.
Om met zekerheid te determineren heb je een goede determinatietabel nodig, zoals die in het boek van P. Boer, Mieren van de Benelux.

Om je een beeld te geven:
20170501_111600-1.jpg
20170501_111824-1.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Venator
Lid
Berichten: 385
Lid geworden op: 13 januari 2015
Locatie: belgie ( het limburgse )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Formica cunicularia/formica clara

Bericht door Venator »

danny2017 als kalytta formica clara beschikbaar heeft kan je ze daar bestellen.Dan ben je altijd zeker dat je de juiste soort hebt.Prijs ken ik natuurlijk niet.
danny2017
Berichten: 23
Lid geworden op: 13 april 2017
Gender:

Re: Formica cunicularia/formica clara

Bericht door danny2017 »

Ik ga deze week eens kijken in de bibliotheek voor de boek van peter boer.Als ze het daar niet hebben bestel ik het boek.Ik vind het plezanter om in de vrije natuur gynes te vangen dan veel geld uit te geven aan een kolonie.Zo kan je er ook uit leren.Ik heb inmiddels al een deel proefbuisjes klaar liggen.
danny2017
Berichten: 23
Lid geworden op: 13 april 2017
Gender:

Re: Formica cunicularia/formica clara

Bericht door danny2017 »

Ik heb het boek van peter boer vandaag binnen gekregen.Er staat veel nuttige info in!Zeker zijn geld waard.
danny2017
Berichten: 23
Lid geworden op: 13 april 2017
Gender:

Re: Formica cunicularia/formica clara

Bericht door danny2017 »

Om even terug te komen op Formica cunicularia/formica clara.Ik heb heel het internet afgezocht,het blijkt dat formica rufibarbis gyne heel fel lijkt op de formica clara gyne.Nu wat ik niet begrijp is dat de foto van formica clara (ants kalytta) helemaal niet lijkt op rufibarbis!Rufibarbis heeft een U teken op het midden stuk,op de foto van kalytta heeft de gyne het niet.Weet kalytta hier zeker dat het om clara gaat?Ik weet dat je op de haartjes moet letten zoals GvG eerder al zei.Volgens google hebben ze allebei de U teken.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Formica cunicularia/formica clara

Bericht door GvG »

Voor de derde keer: kleur is geen goed kenmerk bij het determineren. De U vorm die je benoemt is een kleurpatroon, en kan varieren. Bij sommige gynes is deze beter zichtbaar dan bij andere. Soms is het een U vorm, maar ook datkan varieren. Op basis van foto's zijn dit soort gynes niet goed te determineren. Je moet ze in de hand hebben en met een loep of microscoop bekijken.
danny2017
Berichten: 23
Lid geworden op: 13 april 2017
Gender:

Re: Formica cunicularia/formica clara

Bericht door danny2017 »

GvG het wil niet zeggen dat je moderator bent dat je de mensen zomaar mag afsnauwen!Het was een normale vraag en verwacht een normale antw.Ik ben pas nieuw op gebied van mieren,als ik iets niet begrijp dan vraag ik het,zelfs niet als ik het voor een 3de keer niet begrijp.Als het zoveel gevraagd is dan mag je voor mij mijn account verwijderen!
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Formica cunicularia/formica clara

Bericht door GvG »

Dat je nieuw bent betekent niet dat je drie keer dezelfde vraag kan stellen terwijl die al beantwoord is. En als je daar op gewezen wordt, betekent het niet dat je afgesnauwd wordt. Ik was niet boos, ik vind het niet eens zo heel erg dat je mijn eerdere antwoorden negeert. Ik wijs je er enkel op dat ik het voor de derde keer zeg, in de hoop dat ik het later niet een 4e of 5e keer hoef te zeggen. Zoals je hebt kunnen zien nam ik ook nog de moeite om uit te leggen waarom kleur geen bruikbaar kenmerk is. Dit was dus een normaal antwoord.

Er is geen reden om zo defensief te reageren. Ik verwacht niet van je dat je meteen alles weet en begrijpt, maar als ik al twee keer heb gezegd, is het toch niet zo gek dat ik even aangeef dat ik het een derde moet zeggen?
Ik zie ook geen reden om je account te verwijderen. Als je dit forum niet meer leuk vindt omdat ik een keer een beetje streng tegen je doe, en je wilt het forum niet meer bezoeken, mag dat. Daar hoeft je account niet voor verwijderd te worden.
Plaats reactie