Zo maar een wandeling

Vragen en info over gedrag, observaties, anatomie, enz. van mieren
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Zo maar een wandeling

Bericht door GvG »

Dat lijkt me leuk!
Gebruikersavatar
Sneeuwuil
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 22 juli 2014
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 51

Re: Zo maar een wandeling

Bericht door Sneeuwuil »

Een dierenwinkel met uilen en flamingo's? Mag je die zo maar houden? En is die laatste echt L. niger?
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Zo maar een wandeling

Bericht door Kegge »

Sneeuwuil schreef:Een dierenwinkel met uilen en flamingo's? Mag je die zo maar houden? En is die laatste echt L. niger?
Ik denk niet dat je Flamingo's en uilen zo maar mag houden. Van de Flamingo's weet ik dat ze niet te koop zijn. Van de uilen weet ik het niet.

Of het echt Lasius niger is weet ik niet zeker, maar is een aanname.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Zo maar een wandeling

Bericht door Manimaner »

Ik post hier ook, in overeenstemming met Kegge, een dergelijk verhaal.

Afgelopen weekend was het in Limburg heerlijk weer. De mierennesten in en rondom mijn tuin vertoonden veel activiteit en ik vond het dan ook eens tijd om weer eens wat tijd te besteden aan het bekijken van een aantal kolonies. In dit geval Myrmica rubra. Een mooie soort die zeer snel rekruteert en die ook zeer "mobiele nesten" hebben. Ze verhuizen zeer gemakkelijk het hele nest naar een andere locatie in de buurt als de omstandigheden daar beter zijn en enige tijd later kunnen ze ineens weer op een heel andere plaats zitten.

1 Kolonie Myrmica rubra heb ik uitgekozen om wat extra bij te voeren om te kijken hoe ze erop zouden reageren en er eventueel nog wat foto's van te maken. Van te voren had ik al vaker gezien hoe fanatiek deze soort op eten reageert, zowel op insecten als op suikerwater. Vooral de mooie drinkcircels zijn leuk om te zien. Van het binnenhalen van de insecten heb ik helaas geen foto's. Ik bedacht me te laat dat een paar foto's maken nooit verkeerd is.

Ik weet niet zeker of het echt Myrmica rubra is, maar aangezien dit de meest voorkomende soort is ga ik daar even van uit.

Afbeelding

Afbeelding

Zowel op de stenen als op de planten wat suikerwater gedruppeld. Enige tijd later was alles weg. onder de voeg, of wat er nog van over is, zit een van ingangen van het nest. Een andere ingang zit 20 cm verder naar rechts bij een andere voeg.

Afbeelding

Als het weer weer wat beter word ga ik ook eens kijken hoe het ervoor staat met de tetramorium kolonies en hoe zij reageren op het aanbieden van voedsel.
Antsps
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 maart 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Zo maar een wandeling

Bericht door Antsps »

Leuk om te zien :)

Offtopic: Daar in de buurt dan maar even niet picknicken dan :lol:
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Zo maar een wandeling

Bericht door Kegge »

Drinkcirkels zien er heel gaaf uit. Ga ik buiten ook eens proberen. Bij mij in de buurt heb ik twee nesten gevonden van vermoedelijk Myrmica rubra.

Ik vind het leuk om ook de belevenissen van anderen te lezen, dus schroom niet dit topic ook daar voor te gebruiken.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Tinky68
Lid
Berichten: 50
Lid geworden op: 02 mei 2016
Locatie: Vlaams-Brabant
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Zo maar een wandeling

Bericht door Tinky68 »

Altijd leuk om te zien, zo'n drinkcirkel.
1 x Lasius Niger (2016)
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Zo maar een wandeling

Bericht door Kegge »

Afgelopen zondag ben ik wezen wandelen. Dit keer was het niet zomaar een wandeling. Met een klein gezelschap ben ik naar Nationaal Park Zuid-Kennemerland geweest en daar een wandelroute van ruim 14 kilometer volbracht. Tijdens de wandeling van alles gezien. Hieronder vind je een impressie van wat we allemaal zijn tegengekomen onderweg.

Een kaart van de locatie
Afbeelding

Het landgoed Landgoed Duin en Kruidberg
Afbeelding

Reusachtige bomen met enorm wortels
Afbeelding

De wijngaardslak
Afbeelding

Afbeelding

Opdracht: zoek het kikkertje.
Afbeelding

"Bloesemsneeuw"
Afbeelding

Prachtige Varens
Afbeelding

Het was een wat kille dag met motregen en mist.
Afbeelding

Afbeelding

Deze Rododendron hoort hier natuurlijk niet maar ziet er prachtig uit als ze in volle bloei staat.
Afbeelding

Schotse Hooglanders komen hier natuurlijk niet oorspronkelijk voor maar zijn naast Shetland Pony's uitgezet om de taak over te nemen van het Konijn, waarmee door ziektes het lange tijd heel slecht is gegaan. Tegenwoordig neemt de populatie weer toe gelukkig.
Afbeelding

In het gebied tussen het bos en de duinen ligt het Cremermeer. Een meer aangelegd door de vroegere eigenaar van het landgoed, de heer Cremer. Hij groef zand af dat werd verkocht. Nadat het afgraven was gestopt ontstonden er meertjes in het gebied, zoals deze.

Afbeelding

Uiteindelijk bereik je na zeven kilometer het strand. Tussen de duinen kom je ook nog restanten van bunkers van de Atlanticwall tegen.

Afbeelding

Afbeelding

Kom je dan ook nog mieren tegen in dit gebied? jazeker. Al heb ik maar weinig activiteiten gezien aangezien het weer zorgde dat de mieren vooral binnen bleven. Uitzondering was de kolonie die ik in deze boom tegenkwam. De boom lijkt door bliksem te zijn getroffen. De boom is hol en heeft flink in de brand gestaan. Een inspectie leverde een grote Lasius fuliginosus kolonie op die druk bezig was met foerageren en de boom verder uit te graven.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Aan het eind van de wandeling kom je nog een ijskelder tegen. Die werden gebruikt voordat er koelkasten en vriezers waren. Een diepe kelder zorgde ervoor dat opgeslagen ijs bevroren bleef.

Afbeelding

Tot de volgende wandeling!
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Zo maar een wandeling

Bericht door GvG »

Gevonden!
Screenshot_2016-05-25-18-59-25-1.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Zo maar een wandeling

Bericht door Manimaner »

De foto's geven een leuk beeld van de wandeling. Jammer genoeg weinig mieren, maar van de rest van de natuur kun je gelukkig ook urenlang genieten!
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Zo maar een wandeling

Bericht door Kegge »

GvG schreef:Gevonden!
Screenshot_2016-05-25-18-59-25-1.png
Gefeliciteerd! U gaat door voor de koelkast.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Zo maar een wandeling

Bericht door Kegge »

Manimaner schreef:De foto's geven een leuk beeld van de wandeling. Jammer genoeg weinig mieren, maar van de rest van de natuur kun je gelukkig ook urenlang genieten!
Dat hebben we zeker. De netto tijd van de wandeling was 3 uur en de bruto tijd 5 uur :D
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Zo maar een wandeling

Bericht door GvG »

Het is een erg mooi gebied, er zitten ook veel reeën. Aan "mijn kant" van het Noord-Hollands Kanaal vind je geen rode bosmieren, maar aan de kant waar jij was wel. Het heeft met de bodemsamenstelling te maken, ten noorden van Bergen (NH) vind je ze weer wel. Ik geloof dat de ligging van het Oer-ij er iets mee te maken heeft.
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Zo maar een wandeling

Bericht door Kegge »

GvG schreef:Het is een erg mooi gebied, er zitten ook veel reeën. Aan "mijn kant" van het Noord-Hollands Kanaal vind je geen rode bosmieren, maar aan de kant waar jij was wel. Het heeft met de bodemsamenstelling te maken, ten noorden van Bergen (NH) vind je ze weer wel. Ik geloof dat de ligging van het Oer-ij er iets mee te maken heeft.
Interessant. Ik heb geen reeën gezien helaas ... wel hun uitwerpselen.

Ik las juist vanmorgen iets over het "Oer-ij" omdat ik "IJ" tegenkwam op één van de kaarten van het gebied en ik natuurlijk in de veronderstelling was dat het een foutje moest zijn, want het IJ ligt bij Amsterdam. Nu heb ik geleerd dat het een "oude" aftakking van de Rijn is.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Benno
Lid
Berichten: 71
Lid geworden op: 08 januari 2015
Locatie: Hilversum
Gender:
Leeftijd: 39

Re: Zo maar een wandeling

Bericht door Benno »

Grappig. Ik heb 3 jaar geleden dezelfde wandeling gemaakt. Dat was toen ik nog veel 'sportief' wandelde op hoog tempo en minder gedetailleerd de natuur bekeek. Dat sportief wandelen is er bij ingeschoten nu ik veel stop om naar mieren te kijken hehe.
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Zo maar een wandeling

Bericht door Kegge »

Benno schreef:Grappig. Ik heb 3 jaar geleden dezelfde wandeling gemaakt. Dat was toen ik nog veel 'sportief' wandelde op hoog tempo en minder gedetailleerd de natuur bekeek. Dat sportief wandelen is er bij ingeschoten nu ik veel stop om naar mieren te kijken hehe.
Dat herken ik Benno. Vorige week heb ik bij mij in het duin een wandeling van 10 kilometer gemaakt en omdat ik de omgeving al heel vaak gezien heb, heb ik het lopen in een uur en 40 minuten afgeraffeld. Deze wandeling heeft vijf uur geduurd :D

Over twee weken vertrek ik voor een korte reis naar Andalusië om te wandelen. Daar zal er ook niets afgeraffeld worden denk ik, dus dit was een goede "duurtraining".
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Plaats reactie