gevonden

Vragen en info over gedrag, observaties, anatomie, enz. van mieren
Plaats reactie
blitz
Lid
Berichten: 298
Lid geworden op: 11 augustus 2014
Locatie: belgie ( antwerpen )
Gender:
Leeftijd: 43

gevonden

Bericht door blitz »

Vorig jaar in de zomer heb ik tijdens het gras maaien onder een steen 2 fusca gynes met paar werksters kunnen vangen,vandaag kijk ik terug onder de zelfde steen,vang ik terug 3 fusca gynes met werksters.Zou ik die 2 kunnen samen brengen?Het is van het zelfde nest.
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: gevonden

Bericht door Manimaner »

Waarschijnlijk niet. De kolonie geur veranderd constant en het is al een jaar geleden. Het is niet onmogelijk, maar ze zien elkaar niet als dezelfde kolonie meer vrees ik.
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: gevonden

Bericht door dvd »

Dat gaat niet werken.Zoals manimaner al zei hebben ze al een ander kolonie geur.Misschien tijdens de winterrust ( samenvoegen )maar daar heb ik nog geen ervaring mee.
blitz
Lid
Berichten: 298
Lid geworden op: 11 augustus 2014
Locatie: belgie ( antwerpen )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: gevonden

Bericht door blitz »

Jammer,ik ga het toch testen om ze tijdens de winterrust samen te zetten.Ik hou ze nu dan voorlopig apart.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: gevonden

Bericht door GvG »

Samenvoegen tijdens de winterrust? Daar heb ik nog nooit van gehoord. Ik kan me niet voorstellen dat het lukt. Je loopt een grote kans dat ze doorvechten tot beide kolonies uitgestorven zijn.

Ik zou ze apart houden. Een kolonie met 3 gynes kan vrijwel net zo snel groeien, en net zo groot worden als een kolonie met 5 gynes. De verzorging is veel belangrijker dan het aantal gynes.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: gevonden

Bericht door Mika »

Je kan ze inderdaad beter apart houden, en misschien later ook nog eens opsplitsen.
DUCKDUCKGO!
Plaats reactie