Argentijnse mieren

Vragen en info over gedrag, observaties, anatomie, enz. van mieren
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Argentijnse mieren

Bericht door Mika »

Ik ben enkele dagen op vakantie geweest naar de Amalfikust, en tot mijn grote spijt heb ik enkel argentijnse mieren gezien. Nu, ik ben wel aan de kust gebleven: Op de Vesuvius ben ik even uitgestapt, maar ik heb er geen Messors meer gezien. De 2 gynes die ik ben tegengekomen waren beide argentijnse gynes, die meeliepen met de werksters...

Tsja..
DUCKDUCKGO!
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Argentijnse mieren

Bericht door GvG »

ik heb er geen Messors meer gezien.
Bedoel je dat je hier voorheen wel Messors zag? Ik zie in Italië doorgaans overal Messors, maar zuidelijker dan Foligno ben ik nooit geweest.

Zie jij een toename (of uitbreiding) in de verspreiding van de Argentijnse mier? En zo ja, gaat deze van zuid naar noord?
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Argentijnse mieren

Bericht door Mika »

Neen, ik had er vorige keer minder op gelet. De Messors zaten op de Vesuvius, waar het stukken kouder is dan langs de tegen de vorst beschermde kust.

Het viel me enorm tegen dat ik geen enkele andere mierensoort ben tegengekomen (zonder echt te zoeken weliswaar, maar toch...).
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Argentijnse mieren

Bericht door Kegge »

Ik heb begrepen dat de verspreiding van de Argentijnse "superkolonie" een behoorlijk bedreiging is voor de mierendiversiteit in grote delen van de wereld. Zijn er ideeën hoe deze verovering tot staan te brengen?
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Plaats reactie