filmpje

Vragen en info over gedrag, observaties, anatomie, enz. van mieren
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Venator
Lid
Berichten: 385
Lid geworden op: 13 januari 2015
Locatie: belgie ( het limburgse )
Gender:
Leeftijd: 43

filmpje

Bericht door Venator »

In dit filmpje met mikey bustos zegt hij dat 3 maanden winterrust voldoende is?


Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: filmpje

Bericht door Floris »

Ik weet niet wie Mikey Bustos is. Wat wil je hiermee zeggen? Dat je denkt dat drie maanden genoeg is?
Dat is goed mogelijk, maar daarvoor weten we te weinig.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Dominic
Lid
Berichten: 49
Lid geworden op: 03 augustus 2015
Locatie: ZH
Gender:
Leeftijd: 39

Re: filmpje

Bericht door Dominic »

Volgens mij gaat het bij Mike meer over tropische soorten.

Wie weet als onze winters zo blijven kunnen we er ook mee beginnen :D

gr Do
2x Lasius Niger
1x Lasius Flavus
1x Messor Babarus
Gebruikersavatar
tempant
Lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 december 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 40

Re: filmpje

Bericht door tempant »

Mijn ervaring is dat als je mieren te vroeg uit winterslaap haalt, ze toch niet 100% actief worden tot de echte start van de lente. Dan kan je ze beter in de koelkast laten zitten, vind ik.
Lasius niger • Lasius flavus • Lasius umbratus • Myrmica rubra
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: filmpje

Bericht door dvd »

Vorig jaar had ik mijn mieren na 3 maanden al uit winterrust gehaald na het zien van dit filmpje.Na een 2 weken ook meteen terug verwarmd met een warmte matje,resultaat was midden in de zomer stopten al mijn formica mieren met eitjes leggen!Komt het door het te vroeg verwarmen ( bestaat een topic over ) of door het te vroeg uit winterslaap halen,dat weet ik niet.Mijn myrmica rubra bleek er geen last van te hebben.Ik laat mijn mieren zeker tot begin maart in de koelkast liggen.
blitz
Lid
Berichten: 298
Lid geworden op: 11 augustus 2014
Locatie: belgie ( antwerpen )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: filmpje

Bericht door blitz »

Mijn myrmica rubra heb ik sinds paar dagen ook al uit winterslaap gehaald.Ze hebben een 2 maand en een beetje koud gestaan,ze doen het goed.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: filmpje

Bericht door GvG »

"Ze doen het goed" betekent naar mijn mening niet zo veel. Zeker niet zonder aanvullende informatie. Wat bedoel je met "ze doen het goed"?

Ik zet mijn mieren een aantal maanden in de koelkast, omdat ik denk dat dat gunstig is voor de ontwikkeling van de kolonie en de levensduur van de gyne. Een kolonie die "het goed doet" ontwikkelt zich dus snel, neemt veel voedsel aan en leeft lang. Je kan op deze termijn nog niet zeggen welke invloed een korte winterslaap op je Myrmica rubra kolonie heeft. De effecten van de winterslaap zijn merkbaar op de lange termijn.

Ik neem aan de je bedoelt dat je kolonie weinig of geen sterfte heeft, en misschien ook al voedsel aanneemt. Dat is mooi, maar dat betekent niet dat twee maanden winterslaap lang genoeg is.
blitz
Lid
Berichten: 298
Lid geworden op: 11 augustus 2014
Locatie: belgie ( antwerpen )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: filmpje

Bericht door blitz »

Tijdens de winterrust had ik veel sterfte bij mijn rubra's.Om zeker te zijn heb ik ze vroeger uit winterslaap gehaald.Met goed bedoel ik ze pakken gretig fruitvliegjes aan en zijn heel actief.Eitjes hebben ze nog niet,wel larfjes van vorig jaar.GvG denk je dan dat 3 maanden niet genoeg zijn zoals in het filmpje word gezegd?
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: filmpje

Bericht door GvG »

Ja, ik had gelezen dat je problemen had. Ik begrijp je keuze om ze uit de koelkast te halen, misschien dat ik in jouw situatie dezelfde keuze had gemaakt. Ik wilde enkel de uitspraak "ze doen het goed" nuanceren.
GvG denk je dan dat 3 maanden niet genoeg zijn zoals in het filmpje word gezegd?
Wat dat betreft sluit ik me aan bij Floris. Ik weet het niet. Ik kies voor een langere winterslaap omdat ik daar goede ervaringen mee heb.

Ik ga mijn grote Lasius niger kolonie eind januari al uit de koelkast halen denk ik. We hebben dan op school een open dag en ik wil die kolonie graag laten zien. Ik denk dat het beter is om ze langer in de koelkast te houden, maar dat risico neem ik. Alle andere inheemse mieren laat ik tot maart/april in de koelkast.

Overigens wordt in het filmpje gezegd dat de winterslaap minstens 3 maanden moet duren. Ook vertelt deze meneer dat de mieren die hij uit de doos haalt 4 tot 5 maanden in winterslaap zijn geweest. Dat is dus een heel andere boodschap dan "3 maanden is genoeg".
blitz
Lid
Berichten: 298
Lid geworden op: 11 augustus 2014
Locatie: belgie ( antwerpen )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: filmpje

Bericht door blitz »

Bedankt voor de uitleg GvG.Ik dacht dat vroeger uit winterslaap halen geen kwaad kon,buiten vriest het ook niet.Paar leden waaronder dvd dacht ik had nog mieren zien rondlopen dus ze zijn ook niet in winterslaap.
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: filmpje

Bericht door Manimaner »

Daar is dacht ik eerder ook al op gereageerd met de reactie dat als ze buiten geen winterslaap hebben omdat toevallig de temperatuur hoger was, dat niet betekent dat het beter voor ze is. Ze zijn ingesteld op een winterrust en dan maakt de buitentemperatuur weinig uit. Buiten is de natuur ook in de war.
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: filmpje

Bericht door dvd »

Zoals ik als zei had ik vorig jaar al mijn mieren maar 3 maanden winterrust gegeven.GvG had me toen ook de raad gegeven om ze langer in de koelkast te laten liggen,tegen beter weten in heb ik de raad van GvG niet op gevolgd.Zoals ik in dit topic al zei al mijn formica mieren stopten midden in de zomer met eitjes leggen behalve mijn rubra's.Lag het aan te korte winterrust,te vroeg verwarmen,ik weet het niet!Tegen de herfst aan dacht ik kreeg ik plots problemen met mijn rubra's.Een voor een stierven de werksters en later ook de gynes!Lag het aan de korte winterrust of was de kolonie ziek dat is voor mij nog steeds een vraagteken.Ik heb toen een kolonie rubra's van heino overgenomen,deze kolonie had 4 maanden winterrust gekregen en geen problemen mee.
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: filmpje

Bericht door Manimaner »

Dat je rubra's allemaal doodgingen lijkt me niet veroorzaakt door een winterrust van 3 maanden. Rubra's hebben wel vaker flinke sterfte door onbekende redenen.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: filmpje

Bericht door GvG »

Nee, ik zou ook niet direct de korte winterslaap als oorzaak van sterfte noemen. Toch denk ik dat mieren wel kwetsbaarder en gevoeliger voor ziektes kunnen zijn als hun bioritme is verstoord. Dat is voor mij de belangrijkste reden voor een goede winterslaap: het "resetten" van de biologische klok. Een "goed lopende" biologische klok zorgt voor een goede ontwikkeling en dus een gezonde kolonie.
Gebruikersavatar
Venator
Lid
Berichten: 385
Lid geworden op: 13 januari 2015
Locatie: belgie ( het limburgse )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: filmpje

Bericht door Venator »

Het viel me ook op dat die persoon in het filmpje eerst zegt dat 3 maanden genoeg zijn,daarna haalt hij de buisjes uit winterslaap waarbij hij zegt 4 tot 5 maanden dacht ik.Wat me ook opvalt is dat hij de mieren meteen op kamer temperatuur brengt.
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: filmpje

Bericht door Kegge »

Offtopic: [quote="GvG"] Een "goed lopende" biologische klok zorgt voor een goede ontwikkeling en dus een gezonde kolonie.[/quote]

Mijn biologische klok is helemaal van slag. Normaal ben ik vrij op woensdag maar moet vanwege bezettingsproblemen toch werken. :D
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: filmpje

Bericht door GvG »

Hij zegt dat 3 maanden het minimum is. Zelf kiest hij blijkbaar voor een langere winterslaap omdat hij dat beter vindt. Hij zegt niet dat 3 maanden genoeg is. Minimaal en genoeg is volgens mij niet hetzelfde. Als ik de minimale hoeveelheid eet die ik nodig heb om in leven te blijven heb ik nog steeds trek, vrees ik. Dan heb ik dus niet genoeg.

Het is ook niet gezegd dat hij de mieren direct naar kamertemperatuur heeft gebracht. Misschien heeft hij ze wel een paar dagen geacclimatiseerd. Ik denk het niet, dan had hij het wel gezegd. Ik heb nooit een lekkend waterreservoir gehad na de winterslaap, misschien is dat te voorkomen door een geleidelijke opwarming.

Offtopic: [quote="Kegge"][quote="GvG"] Een "goed lopende" biologische klok zorgt voor een goede ontwikkeling en dus een gezonde kolonie.[/quote]

Mijn biologische klok is helemaal van slag. Normaal ben ik vrij op woensdag maar moet vanwege bezettingsproblemen toch werken. :D[/quote]
Ja, breek me de bek niet open... ik heb twee weken kerstvakantie gehad. Heerlijk, maar nu ik weer vroeg moet opstaan kan ik niet meer slapen. Vandaar dat mijn vorige reactie om 3 uur 's nachts was!
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: filmpje

Bericht door Manimaner »

Hij warmt ze waarschijnlijk inderdaad niet geleidelijk op. Afkoelen doet hij wel geleidelijk

2:20
Hier zet hij een kolonie die tussen de -5 en -20 hebben gestaan weer terug op kamertemperatuur. Er word niet genoemd dat hij dat geleidelijk doet en hoe hij het verhaal verteld is dat ook niet zo.
blitz
Lid
Berichten: 298
Lid geworden op: 11 augustus 2014
Locatie: belgie ( antwerpen )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: filmpje

Bericht door blitz »

Zou ik mijn rubra's terug kunnen laten afkoelen en in de koelkast zetten?
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: filmpje

Bericht door dvd »

blitz schreef:Zou ik mijn rubra's terug kunnen laten afkoelen en in de koelkast zetten?
Ik weet niet als het nog de moeite is om je myrmica rubra terug in de koelkast te zetten voor de 2 laatste maanden januari en februari.GvG kan je hier misschien beter mee helpen.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: filmpje

Bericht door GvG »

Daar heb ik geen ervaring mee, maar ik zou het niet doen. Je hebt ze er uit gehaald omdat ze doodgingen, toch? Ik denk dat het nu beter voor ze is om ze niet terug in de koelkast te zetten.
blitz
Lid
Berichten: 298
Lid geworden op: 11 augustus 2014
Locatie: belgie ( antwerpen )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: filmpje

Bericht door blitz »

Ja klopt,veel sterfte tijdens de winterslaap.De redenen is me onduidelijk.Ik heb het hier al een paar keer gelezen dat het normaal is bij deze soort?
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: filmpje

Bericht door GvG »

Nou ja, normaal... het komt vaker voor.
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: filmpje

Bericht door dvd »

blitz schreef:Ja klopt,veel sterfte tijdens de winterslaap.De redenen is me onduidelijk.Ik heb het hier al een paar keer gelezen dat het normaal is bij deze soort?
Ik heb dit ook een paar keer aan de hand gehad,zelfs eens zo erg dat de helft van mijn kolonie stierven.Nagekeken als het mijten waren maar dat was niet de oorzaak.Tot nu toe heb ik 3 dode werkster gehad bij mijn rubra,momenteel in winterslaap.
Plaats reactie