Ik ga op vakantie en ik nee mee ...

Vragen en info over gedrag, observaties, anatomie, enz. van mieren
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Ik ga op vakantie en ik nee mee ...

Bericht door Kegge »

Begin juni ga ik op een korte (wandel)vakantie naar het prachtige Andalusië in Zuid-Spanje. Ik ga daar, onder andere, genieten van de prachtige natuur. Natuurlijk neem ik een aantal geprepareerde reageerbuisjes mee voor het geval ik tegen een een loslopende gyne aanloop.

Nu ben ik nog steeds een beginneling in de hobby en is mijn kennis, bijvoorbeeld over soorten, beperkt. Ik weet dus niet goed wat ik aan mierensoorten zou kunnen tegenkomen in zuidelijk Spanje, of er al bruidsvluchten zijn begin juni en of het soorten zijn die we hier goed kunnen huisvesten. Wellicht dat er op het forum mensen zijn die Spaanse ervaring hebben en dat met mij (ons) zou(den) willen delen. Alles info is welkom.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Ik ga op vakantie en ik nee mee ...

Bericht door GvG »

In Zuid spanje kan je de mieren vinden die van droog en warm houden. Dat zijn er nogal veel, denk bijvoorbeeld aan Camponotus aethiops, C. cruentatus en misschien zelfs C. barbaricus. Ook zul je verschillende Messor soorten tegenkomen, waaronder Messor barbarus. Ook Pheidole pallidula kan je tegenkomen, en als je echt op droge plekken komt moet je zoeken naar Cataglyphis spp. Die zijn echt spectaculair. De Messors zullen in juni nog niet vliegen, maar vele andere soorten kun je wel tegenkomen. De kunst is om je ogen open te houden, en altijd potjes of wat buisjes bij je te hebben. Ze hoeven niet per se geprepareerd te zijn, een nat watje of stukje wc-papier is goed genoeg. Dan kan je ze meenemen en later overplaatsen in een geprepareerd buisje. Geprepareerde buisjes willen wel eens overstromen in je tas, tijdens een wandeling.
Zorg dat je ze uit de zon houdt, en niet in een hete auto laat liggen. Verder is het een kwestie van geluk hebben.

Oh, nog een tip: als je toegang hebt tot een buitenzwembad dat 's avonds of 's nachts verlicht is, loop er dan in het donker een paar keer langs. Dat heeft me in Italië eens een paar prachtige gynes opgeleverd.
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Ik ga op vakantie en ik nee mee ...

Bericht door Kegge »

GvG schreef:In Zuid spanje kan je de mieren vinden die van droog en warm houden. Dat zijn er nogal veel, denk bijvoorbeeld aan Camponotus aethiops, C. cruentatus en misschien zelfs C. barbaricus. Ook zul je verschillende Messor soorten tegenkomen, waaronder Messor barbarus. Ook Pheidole pallidula kan je tegenkomen, en als je echt op droge plekken komt moet je zoeken naar Cataglyphis spp. Die zijn echt spectaculair. De Messors zullen in juni nog niet vliegen, maar vele andere soorten kun je wel tegenkomen. De kunst is om je ogen open te houden, en altijd potjes of wat buisjes bij je te hebben. Ze hoeven niet per se geprepareerd te zijn, een nat watje of stukje wc-papier is goed genoeg. Dan kan je ze meenemen en later overplaatsen in een geprepareerd buisje. Geprepareerde buisjes willen wel eens overstromen in je tas, tijdens een wandeling.
Zorg dat je ze uit de zon houdt, en niet in een hete auto laat liggen. Verder is het een kwestie van geluk hebben.

Oh, nog een tip: als je toegang hebt tot een buitenzwembad dat 's avonds of 's nachts verlicht is, loop er dan in het donker een paar keer langs. Dat heeft me in Italië eens een paar prachtige gynes opgeleverd.
Super! Bedankt voor de prima tips. Het vakantiegevoel begint al te knagen en het is pas januari. :D

En er is een zwembad bij de logeerlocatie, maar weet niet of het 's avonds verlicht is. Dat is dus nog een verrassing.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Ik ga op vakantie en ik nee mee ...

Bericht door ProXi »

Zaklamp dus ook meenemen :p
Deze tip is wel een gyne waard lol :lol: 8-)
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Ik ga op vakantie en ik nee mee ...

Bericht door Kegge »

ProXi schreef:Zaklamp dus ook meenemen :p
Deze tip is wel een gyne waard lol :lol: 8-)
Daar had ik natuurlijk niet aan gedacht :roll: ;) ... maar als ik iets leuks vind, dan zal ik nog eens aan dit bericht denken.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Plaats reactie