Last van mieren in huis

Vragen en info over gedrag, observaties, anatomie, enz. van mieren
Plaats reactie
Scroop
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 maart 2016

Last van mieren in huis

Bericht door Scroop »

Hallo, ik weet niet als dit het gepaste fora is voor mijn vraag maar jullie zijn mijn laatste hoop.

Sinds meer dan 10 jaar hebben wij (de buren en ik) te kampen met een overlast van mieren. Echter zijn dit niet de "normale" mieren die iedereen kent.

Qua uiterlijk zijn ze rood en rond de 3 mm groot. Uit observatie blijken ze ook een koningin te hebben. Wat me opvalt is dat er enkelingen zijn die rond trekken (de scouts zoals wij ze noemen). Eens die vlees, levende dieren (meelwormen), snoep of dergelijk getroffen hebben komen ze met 100den te gelijk af. Ze hebben een afkeer van water en als je ze er in duwt blijven ze enkele seconden spartelen.

We hebben alles geprobeerd om er van af te geraken. Maar geen één lokmiddel helpt. Kan iemand me helpen want dit is zo genererend als we volk over de vloer krijgen.

Foto's komen eraan. Als ik ze nog eens een "feestje" houden.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Last van mieren in huis

Bericht door GvG »

Ik ben benieuwd naar de foto's. Voor die tijd wat vragen:
Waar woon je? In wat voor huis (oud, nieuw, hout, etc)
Heb je een idee waar de mieren nestelen?
Waaruit blijkt dat ze een koningin hebben? Heb je haar gezien?

Het is niet meer dat logisch dat ze een koningin hebben, maar als je haar kunt zien is het probleem natuurlijk snel op te lossen door haar te doden. Zodra de koningin dood is, is de kolonie verloren.
Of heb je misschien gevleugelde koninginnen gezien? Dat zijn onbevruchte koninginnen.

Zijn ze echt rood, of meer bruin-geel?
Overlast in huis wordt vaak veroorzaakt door schaduwmieren (geel) en boommieren (kop en achterlijf zwart, middenstuk rood-bruin).
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Last van mieren in huis

Bericht door Mika »

De beschrijving kan ook passen bij faraomieren, maar die zijn maar 1 mm. Betreft het een woonwijk, een halfopen bebouwing, of losstaande huizen?
DUCKDUCKGO!
Plaats reactie