een paar vragen

Vragen en info over gedrag, observaties, anatomie, enz. van mieren
Plaats reactie
Scheffel
Berichten: 17
Lid geworden op: 10 mei 2016

een paar vragen

Bericht door Scheffel »

Hallo,

Sinds kort heb ik mieren besteld op mierenboerderij.nl (lasius niger)

Mijn vraag is: verbouwen deze mieren ook zaden of doet alleen de messor barbarus dat?

en waar kan ik de messor barbarus voor een redelijke prijs aanschaffen?

ik hoor het graag van jullie,

met vriendelijke groet Scheffel
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: een paar vragen

Bericht door Kegge »

Welkom op het forum Scheffel. Lasius niger verbouwen geen zaden. Messor barbarus is een soort dat inderdaad van zaden leeft. Het is zeker niet de enige soort. Als je nu net begint met deze hobby raad ik af om al een Messor kolonie aan te schaffen. Het is een stuk lastiger om een Messor te verzorgen dan de Lasius niger. Probeer eerst de Lasius niger op te kweken en ervaring op te doen in het houden van mieren en ga dan je horizon verbreden.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
xerxeron
Lid
Berichten: 125
Lid geworden op: 14 september 2015
Gender:
Leeftijd: 30

Re: een paar vragen

Bericht door xerxeron »

Lasius Niger eet een zaden, enkel insecten en suikerwater/honingdauwsurrogaat/ honingdauw

antstore heeft momenteel nog Messor Barbarus te koop.
15€ voor +- 20 werksters, exclusief verzendkosten

Ik denk dat je het beste nog wacht tot in Juli/augustus , dan kan je ze misschien zelf vangen , en zijn er sowieso leden hier die er weggeven tegen een zachtere prijs dan andere sites. Misschien best voorbereiden en proefbuisjes kopen? ;)
Dan kan je misschien wel 10 Messor Barbarus kolonies hebben.
-Lasius Niger 70+ --> Blog : http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=72&t=8793
-Formica Fusca 150+ --> Blog : http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=71&t=8790
-Messor Barbarus 5+
-Camponotus Ligniperdus 5+
Scheffel
Berichten: 17
Lid geworden op: 10 mei 2016

Re: een paar vragen

Bericht door Scheffel »

xerxeron schreef:Lasius Niger eet een zaden, enkel insecten en suikerwater/honingdauwsurrogaat/ honingdauw

antstore heeft momenteel nog Messor Barbarus te koop.
15€ voor +- 20 werksters, exclusief verzendkosten

Ik denk dat je het beste nog wacht tot in Juli/augustus , dan kan je ze misschien zelf vangen , en zijn er sowieso leden hier die er weggeven tegen een zachtere prijs dan andere sites. Misschien best voorbereiden en proefbuisjes kopen? ;)
Dan kan je misschien wel 10 Messor Barbarus kolonies hebben.
Bedankt voor je reactie.
bedoel je de volgende site https://www.antstore.net/shop/ ?
Scheffel
Berichten: 17
Lid geworden op: 10 mei 2016

Re: een paar vragen

Bericht door Scheffel »

Kegge schreef:Welkom op het forum Scheffel. Lasius niger verbouwen geen zaden. Messor barbarus is een soort dat inderdaad van zaden leeft. Het is zeker niet de enige soort. Als je nu net begint met deze hobby raad ik af om al een Messor kolonie aan te schaffen. Het is een stuk lastiger om een Messor te verzorgen dan de Lasius niger. Probeer eerst de Lasius niger op te kweken en ervaring op te doen in het houden van mieren en ga dan je horizon verbreden.
bedankt voor je reactie

ik ga me er zeker nog even verder in verdiepen!

een kennis van mij heeft ook mieren en heb al heel veel van heb geleerd, dus het lijkt me erg interessant om deze mier aan te schaffen. vooral omdat die zaden verzameld
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: een paar vragen

Bericht door Manimaner »

Het gaat ook niet zozeer erom of je de kennis hebt om deze mierensoort te houden, maar vooral of je hem genoeg rust kan bieden. Bij Lasius niger kun je heel regelmatig kijken, maar Messor sp. zijn daar gewoon gevoeliger voor. Deze zul je langere tijden met rust moeten laten.

Je kunt beter met Lasius niger beginnen.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: een paar vragen

Bericht door GvG »

xerxeron schreef: Ik denk dat je het beste nog wacht tot in Juli/augustus , dan kan je ze misschien zelf vangen , en zijn er sowieso leden hier die er weggeven tegen een zachtere prijs dan andere sites. Misschien best voorbereiden en proefbuisjes kopen? ;)
Dan kan je misschien wel 10 Messor Barbarus kolonies hebben.
Bedoel je dat je in juli/augustus zelf Messor barbarus gynes kunt vangen? Dat klopt niet. Messor barbarus vind je alleen in Zuid-Europa, en de gynes vliegen veel later, rond november pas.

Er zijn inderdaad leden bij wie je deze soort kunt kopen (ik noem geen namen :) ), maar het is beter om te wachten tot je wat ervaring hebt met Lasius niger.
xerxeron
Lid
Berichten: 125
Lid geworden op: 14 september 2015
Gender:
Leeftijd: 30

Re: een paar vragen

Bericht door xerxeron »

GvG schreef:
xerxeron schreef: Ik denk dat je het beste nog wacht tot in Juli/augustus , dan kan je ze misschien zelf vangen , en zijn er sowieso leden hier die er weggeven tegen een zachtere prijs dan andere sites. Misschien best voorbereiden en proefbuisjes kopen? ;)
Dan kan je misschien wel 10 Messor Barbarus kolonies hebben.
Bedoel je dat je in juli/augustus zelf Messor barbarus gynes kunt vangen? Dat klopt niet. Messor barbarus vind je alleen in Zuid-Europa, en de gynes vliegen veel later, rond november pas.

Er zijn inderdaad leden bij wie je deze soort kunt kopen (ik noem geen namen :) ), maar het is beter om te wachten tot je wat ervaring hebt met Lasius niger.
Weer iets bij geleerd ;) Ik kan me precies herinneren dat ik in Italië , Venetië op vakantie was op een camping, en onder de mobilhome was een nest met kleine mieren en grotere mieren doorheen. het waren er wel duizenden. zou dit Messor geweest kunnen hebben of soortgelijks?
-Lasius Niger 70+ --> Blog : http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=72&t=8793
-Formica Fusca 150+ --> Blog : http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=71&t=8790
-Messor Barbarus 5+
-Camponotus Ligniperdus 5+
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: een paar vragen

Bericht door Mika »

@Xerxeron: hoe groot waren ze? Pheidole pallidula indien tot 0.4 cm, indien tot 1.1 cm, Messor, mogelijk Messor structor.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: een paar vragen

Bericht door Mika »

Scheffel schreef:Hallo,

Sinds kort heb ik mieren besteld op mierenboerderij.nl (lasius niger)

Mijn vraag is: verbouwen deze mieren ook zaden of doet alleen de messor barbarus dat?

en waar kan ik de messor barbarus voor een redelijke prijs aanschaffen?

ik hoor het graag van jullie,

met vriendelijke groet Scheffel
Er zijn maar heel weinig mieren die 'zaden verbouwen'.

http://www.jstor.org/stable/1936574?seq ... b_contents
DUCKDUCKGO!
Plaats reactie