Opmerkelijke gedrag bij Pheidologeton diversus

Vragen en info over gedrag, observaties, anatomie, enz. van mieren
Plaats reactie
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Opmerkelijke gedrag bij Pheidologeton diversus

Bericht door XToF »

Ik merk al een tijdje merkwaardig gedrag op bij Pheidologeton diversus. Werksters verslepen steentjes en enkele houden de steentjes vast boven een nestingang. Zij bewegen niet meer en hangen enkel stil met de steentjes in hun kaken. Zou dit een verdedigingsmechanisme kunnen zijn? Bij aanval zouden de werksters dan de steentjes laten vallen en op die manier de nestingang razendsnel blokkeren. Het werd al eerder beschreven dat mieren steentjes laten vallen in een nestingang bij het aanvallen van een andere kolonie. Ik vraag me nu toch al een tijdje af wat achter dit opmerkelijk gedrag schuilt.
IMG_3704.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
xerxeron
Lid
Berichten: 125
Lid geworden op: 14 september 2015
Gender:
Leeftijd: 30

Re: Opmerkelijke gedrag bij Pheidologeton diversen

Bericht door xerxeron »

Dat lijkt mij een heel logische verklaring allensinds !
Ik heb eens gelezen dat er invasieve soorten bestaan die nesten binnendringen en infiltreren, de geur overnemen etc.
Als ze op een seconde tijd de ingangen kunnen blokkeren , tja dan zijn ze veilig.
-Lasius Niger 70+ --> Blog : http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=72&t=8793
-Formica Fusca 150+ --> Blog : http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=71&t=8790
-Messor Barbarus 5+
-Camponotus Ligniperdus 5+
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Opmerkelijke gedrag bij Pheidologeton diversen

Bericht door Manimaner »

Klinkt inderdaad als een goede verklaring. Mooi om te zien!

@Xerxeron, bedoel je parasitaire soorten? Bij dit soort verdedigingmiddelen denk ik eerder gewoon aan een aanval van een ander mierennest of welk beest dan ook.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Opmerkelijke gedrag bij Pheidologeton diversus

Bericht door GvG »

Offtopic: Invasief betekent in deze context inderdaad iets anders. Invasieve soorten zijn soorten die zich vestigen in een ecosysteem waar ze van nature (of in ieder geval voor die tijd) niet voorkwamen. Solenopsis invicta (fire ant) komt van nature voor in Zuid-Amerika maar heeft zich nu ook verspreid in de VS waar ze enorme ecologische schade veroorzaakt. Daarmee is het in de VS dus een invasieve soort.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Opmerkelijke gedrag bij Pheidologeton diversus

Bericht door Mika »

Bij de woestijnmieren in de USA was het de andere soort die steentjes liet vallen in de nestopeningen. Ik zou het nog een moeten opzoeken om het juist te weten.
DUCKDUCKGO!
Benno
Lid
Berichten: 71
Lid geworden op: 08 januari 2015
Locatie: Hilversum
Gender:
Leeftijd: 39

Re: Opmerkelijke gedrag bij Pheidologeton diversus

Bericht door Benno »

Dat stuk heb ik inderdaad ook gezien in een docu Mika. Dat ging volgens mij om een vertragings techniek zodat ze ongestoord konden foerageren.
Welke docu het was is mij ontschoten
Gebruikersavatar
Sneeuwuil
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 22 juli 2014
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 51

Re: Opmerkelijke gedrag bij Pheidologeton diversus

Bericht door Sneeuwuil »

Grappig. Ik denk eerder aan warmte opvangen dan aan verdediging. Hoewel:
Het werd al eerder beschreven dat mieren steentjes laten vallen in een nestingang bij het aanvallen van een andere kolonie.
Dan praat je over Pheidologeton diversus als deze een raid doen? Ik heb nog nooit van dit gedrag gehoord.
Dat stuk heb ik inderdaad ook gezien in een docu Mika. Dat ging volgens mij om een vertragings techniek zodat ze ongestoord konden foerageren.
Inderdaad. Dat ging om twee soorten die in hetzelfde gebied forageren, waarbij de ene overdag en de andere 's nachts actief zijn. Daar blokkeerde de ene soort de nesteopeneingen van de andere soort met stenen. Die stenen waren heel wat groter dan deze en lieten ze ook niet vallen.
MorbidMike
Lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 11 juli 2009
Locatie: Leiden, Zuid-Holland
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Opmerkelijke gedrag bij Pheidologeton diversus

Bericht door MorbidMike »

Zou het niet een mechanisme zijn om vochtigheid te regelen? Ik heb in ieder geval vaak gezien dat ze nestingangen hadden geblokkeerd als ik erg lang van huis was geweest (en ik ze dus lang niet bevochtigd had).
Plaats reactie