Bosmieren vanaf 2017 niet langer beschermd?

Vragen en info over gedrag, observaties, anatomie, enz. van mieren
Plaats reactie
MorbidMike
Lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 11 juli 2009
Locatie: Leiden, Zuid-Holland
Gender:
Leeftijd: 35

Bosmieren vanaf 2017 niet langer beschermd?

Bericht door MorbidMike »

Ik kwam vandaag hier langs: http://www.nlmieren.nl/websitepages/BOS ... LVRIJ.html
Als dit klopt zijn bosmieren vanaf 2017 niet langer een beschermde diersoort in Nederland. Waarom zou de beslissing om ze niet langer wettelijk te beschermen genomen zijn? Ik kan me niet voorstellen waarom dit een goede beslissing zou zijn.
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Bosmieren vanaf 2017 niet langer beschermd?

Bericht door Manimaner »

Klinkt niet goed inderdaad. Hier was al een kleine discussie over een paar weken geleden.

http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f= ... rmd#p62247
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Bosmieren vanaf 2017 niet langer beschermd?

Bericht door Kegge »

Een teleurstellende beslissing inderdaad.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Gebruikersavatar
Sneeuwuil
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 22 juli 2014
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 51

Re: Bosmieren vanaf 2017 niet langer beschermd?

Bericht door Sneeuwuil »

MorbidMike schreef:Ik kwam vandaag hier langs: http://www.nlmieren.nl/websitepages/BOS ... LVRIJ.html
Als dit klopt zijn bosmieren vanaf 2017 niet langer een beschermde diersoort in Nederland. Waarom zou de beslissing om ze niet langer wettelijk te beschermen genomen zijn? Ik kan me niet voorstellen waarom dit een goede beslissing zou zijn.
Bespaart geld. Plus ze zijn niet aaibaar, dus zul je weinig prubliek opinie protesten krijgen.
Gebruikersavatar
Blue
Lid
Berichten: 490
Lid geworden op: 26 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Bosmieren vanaf 2017 niet langer beschermd?

Bericht door Blue »

Is het nogsteeds nodig om ze te beschermen dan?
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Bosmieren vanaf 2017 niet langer beschermd?

Bericht door Floris »

Ja. De koepelnesten zijn makkelijk te vinden en kwetsbaar voor mensen.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Blue
Lid
Berichten: 490
Lid geworden op: 26 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Bosmieren vanaf 2017 niet langer beschermd?

Bericht door Blue »

Oh tja, dan snap ik dat het nog steeds nodig is. Jammer dat ze er dan mee kappen. Maar misschien verandert er nog wat.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Bosmieren vanaf 2017 niet langer beschermd?

Bericht door GvG »

Veel volièrehouders geloven dan de poppen van mieren (die ze vaak foutief miereneieren noemen) het beste voedsel voor vogels is. Veel beter dan andere insecten, zoals meelwormen of iets dergelijks. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat mierenpoppen een meerwaarde hebben boven ander voedsel, maar het is een hardnekkige aanname onder vogelhouders en -verkopers.

In het verleden werden mierennesten gezeefd om de poppen te oogsten. Dit heeft ervoor gezorgd dat de bosmieren ernstig bedreigd werden. Vandaag de dag verzamelen mensen nog altijd mierenpoppen, hetzij op kleinere schaal.

Bij boskap werd rekening gehouden met koepelnesten, dat zal niet meer gebeuren als ze hun beschermde status kwijtraken.
Mysterow
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 augustus 2018
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Bosmieren vanaf 2017 niet langer beschermd?

Bericht door Mysterow »

Dus het houden van deze miersoort is niet helemaal “geaccepteerd” binnen de mierenliefhebbers / houders ?
Groetjes uit Rotterdam.
BartR
Berichten: 563
Lid geworden op: 31 juli 2018

Re: Bosmieren vanaf 2017 niet langer beschermd?

Bericht door BartR »

Sneeuwuil schreef:
MorbidMike schreef:Ik kwam vandaag hier langs: http://www.nlmieren.nl/websitepages/BOS ... LVRIJ.html
Als dit klopt zijn bosmieren vanaf 2017 niet langer een beschermde diersoort in Nederland. Waarom zou de beslissing om ze niet langer wettelijk te beschermen genomen zijn? Ik kan me niet voorstellen waarom dit een goede beslissing zou zijn.
Bespaart geld. Plus ze zijn niet aaibaar, dus zul je weinig prubliek opinie protesten krijgen.
Mijn Formica zijn aardig knuffelbare hoor :D
1x Polyrhachis dives - 1q 20W Blog
1 x Formica fusca 1Q 6W - Blog
1 x Lasius flavus 1Q - Blog
1 x Camponotus cruentatus 1Q - Blog
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Bosmieren vanaf 2017 niet langer beschermd?

Bericht door Mika »

Mysterow schreef:Dus het houden van deze miersoort is niet helemaal “geaccepteerd” binnen de mierenliefhebbers / houders ?
Deze mieren zijn gewoon niet geschikt om te houden als hobbydieren. Het verlies van de beschermde status wordt dus betreurd.
DUCKDUCKGO!
Mysterow
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 augustus 2018
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Bosmieren vanaf 2017 niet langer beschermd?

Bericht door Mysterow »

Mika schreef:
Mysterow schreef:Dus het houden van deze miersoort is niet helemaal “geaccepteerd” binnen de mierenliefhebbers / houders ?
Deze mieren zijn gewoon niet geschikt om te houden als hobbydieren. Het verlies van de beschermde status wordt dus betreurd.
Ja logisch inderdaad! Ik bewonderdde ze vanmiddag nog! Wij hebben een heel groot bos achter ons huis (Terhorst Drenthe) en daar zagen we over het bad een heel druk pad met behaarde bosmieren! Wij opzoek naar het nest: vlak onder het vochtige mos de ingang. Waar gingen deze drukke beestjes dan naartoe? 20m verderop de eik omhoog! Waarschijnlijk wol/bladluizen! Heel bijzonder. Lekker met rust laten dus!
Groetjes uit Rotterdam.
MierenPlaats
Berichten: 183
Lid geworden op: 28 december 2017
Gender:

Re: Bosmieren vanaf 2017 niet langer beschermd?

Bericht door MierenPlaats »

Werd er, toen ze nog een beschermde status hadden, actief op nesten gelet (door boswachters of agenten)? Ik denk namelijk dat het best lastig zou zijn om iemand te pakken die hiermee bezig is. En is het roven van poppen nu wel legaal, nu ze niet meer beschermd zijn?
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Bosmieren vanaf 2017 niet langer beschermd?

Bericht door Hexednl »

MierenPlaats schreef:Werd er, toen ze nog een beschermde status hadden, actief op nesten gelet (door boswachters of agenten)? Ik denk namelijk dat het best lastig zou zijn om iemand te pakken die hiermee bezig is. En is het roven van poppen nu wel legaal, nu ze niet meer beschermd zijn?
Je mag de natuur niet verstoren in natuur gebieden. Dus zo'n nest slopen lijkt mij strafbaar.

Toevallig zag ik een tijdje geleden een behoorlijk groot rufa nest, dat was afgezet met rood-witte lint . Dus ze doen er wel wat aan om het te beschermen.
8-)
Plaats reactie