Wetgeving rondom verzenden/ontvangen

Vragen en info over gedrag, observaties, anatomie, enz. van mieren
Plaats reactie
ntume
Lid
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 april 2011
Gender:
Leeftijd: 35

Wetgeving rondom verzenden/ontvangen

Bericht door ntume »

Vandaag heb ik geleerd dat het versturen van mieren binnen Nederlands grondgebied verboden is. Dit betreft zowel briefpost als pakketpost.

Hoe gaan jullie als hobbyisten hier mee om?

Ik wist het niet. Tot ik een belletje kreeg van een inspecteur van de NVWA die een dossier over mij had aangelegd (inclusief screenshots van dit antforum, onder andere mijn voorstel post)

Hij had al mijn privé gegevens verzameld en ik moest naar een politie bureau komen in Noord Holland. De beste man was helemaal niet onvriendelijk (integendeel, heel nieuwschierig) maar de hele situatie heeft me best veel stress opgeleverd. Ik had 2 exotische camponotus besteld en dit pakketje is onderschept door Douane en vervolgens overgedragen aan de NVWA. Ik ben er uiteindelijk met een officiele waarschuwing vanaf gekomen en geen boete. Dit vond ik heel schappelijk van de inspecteur.

Het blijkt echt te kloppen, google maar NVWA, dier en welzijn en de Nederlandse postwet.

Ik heb mijn lesje wel geleerd..
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Wetgeving rondom verzenden/ontvangen

Bericht door ProXi »

Heb je ze van buiten Europa zeker besteld?
Want volgens mij mag het gewoon binnen Nederland/Europa zolang ze niet beschermd zijn.
Anders zouden winkels als Mierenboerderij en Antstore ook niet kunnen/mogen bestaan en aangepakt worden.
ntume
Lid
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 april 2011
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Wetgeving rondom verzenden/ontvangen

Bericht door ntume »

Proxi de inspecteur gaf aan dat ze weten dat webshops het sturen per post en indien ze melding ervan krijgen ze zeker erop af gaan. Het geld ook voor binnen NL.

Zoek maar op in de Nederlandse postwet, het is bij wet verboden om 'LEVENDE dieren' per post(stuk) te versturen.
ntume
Lid
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 april 2011
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Wetgeving rondom verzenden/ontvangen

Bericht door ntume »

Afbeelding
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Wetgeving rondom verzenden/ontvangen

Bericht door ProXi »

ntume schreef:Proxi de inspecteur gaf aan dat ze weten dat webshops het sturen per post en indien ze melding ervan krijgen ze zeker erop af gaan. Het geld ook voor binnen NL.

Zoek maar op in de Nederlandse postwet, het is bij wet verboden om 'LEVENDE dieren' per post(stuk) te versturen.
Dit is de postwet:
http://wetten.overheid.nl/BWBR0025572/2016-07-01
Waar staat het? Want de zoekfunctie vindt het niet.

Zijn dat niet de regels van postNL zelf wellicht?
Er zijn veel webshops die voedseldieren verkopen via internet, of mieren enzovoorts. Als het niet mag zouden ze dat toch wel meteen bij de bron, dus de winkels aanpakken?

Ik vind het raar dat het niet in die wet zelf staat (tenminste ik kan het niet vinden) al zou ik het me goed kunnen voorstellen dat het wellicht niet mag als je er over nadenkt. Maar dan moet het wel ergens daar ook staan lijkt mij?
ntume
Lid
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 april 2011
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Wetgeving rondom verzenden/ontvangen

Bericht door ntume »

Ja ik ben hard op zoek. Ik moest een officieel document ondertekenen van de NVWA met daarop aangekruist onderzoek binnen de flora en fauna wet en de postwet.
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Wetgeving rondom verzenden/ontvangen

Bericht door ProXi »

Wel bijzonder, je bent mogelijk de 1e ;)
Maar waar had je de mieren besteld?
ntume
Lid
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 april 2011
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Wetgeving rondom verzenden/ontvangen

Bericht door ntume »

Prachtige camponotus chilensis uit de Andes met een goudoranje gaster. Via een particulier..
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Wetgeving rondom verzenden/ontvangen

Bericht door ProXi »

Ja, ik weet wel dat je geen mieren mag importeren vanuit buiten Europa zonder toestemming. Dus ben benieuwd of dat niet het probleem is. Heb je geen kopie of iets gehad?
ntume
Lid
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 april 2011
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Wetgeving rondom verzenden/ontvangen

Bericht door ntume »

Ik heb een kopie gehad maar daar staat teveel informatie op die prive gegevens bevat van zowel de inspecteur als mijn eigen gegevens. Moet ik morgen op de pc eerst even wat dingen zwart blokken. Ik heb net trouwens postnl, dpd, dhl en fedex gecheckt en allen staat er in de regels dat ze absoluut niks levends mogen en/of willen verzenden. Ik ga ook mierenboerderij eens mailen, kijken wat JP ervan zegt.
ntume
Lid
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 april 2011
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Wetgeving rondom verzenden/ontvangen

Bericht door ntume »

Afbeelding
salamalfayed
Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: 12 december 2010
Locatie: Apeldoorn (Gelderland)
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Wetgeving rondom verzenden/ontvangen

Bericht door salamalfayed »

Dit is een regel van postnl zelf. In Nederland is het bij vrijwel elke postdienst verboden om levende dieren te versturen. Terwijl dezelfde postdiensten dit in het buitenland wel gewoon doen. (levering vanaf Antstore met mieren mag, maar met dezelfde postdienst terug sturen is verboden)

Het gaat hier eigenlijk alleen om een commerciële kwestie. Als het aantal pakketjes groot genoeg is dan ben je interessant genoeg en wordt het wel toegestaan. Er komt dan iemand langs voor een audit en daarna heb je toestemming om te versturen. Als je als particulier een doosje met mieren wil vesturen zul je daar geen problemen mee krijgen hoor. Als je dit commercieel wil doen zul je je echter strikt aan de geldende regels moeten houden. Daarom zijn de prijzen op webshops vaak ook hoger. Er zijn een hoop bijkomende kosten die niet voor hobby houders / particulieren gelden.

Het importeren van dieren uit het buitenland is echt een heel ander verhaal. In Nederland gaat je dat minimaal 500 euro per zending kosten om mieren legaal in te voeren. Hier zijn al meerdere posts over geweest. Ik heb al een keer alle contact gegevens hiervoor op Antforum gezet(nVWA, douane etc.).
Acromyrmex octospinosus
V&O viewtopic.php?f=31&t=11916&p=87635#p87635
Camponotus vagus
Camponotus cruentatus
Camponotus ligniperdus
Messor barbarus
ntume
Lid
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 april 2011
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Wetgeving rondom verzenden/ontvangen

Bericht door ntume »

Dus ik mag van geluk spreken dat ik de mieren mocht houden van de NVWA, zonder boete of extra kosten? Het pakket werd na het hele onderzoek aan me overgedragen omdat de inspecteur het zonde vond om de dieren te vernietigen.. :-)
salamalfayed
Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: 12 december 2010
Locatie: Apeldoorn (Gelderland)
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Wetgeving rondom verzenden/ontvangen

Bericht door salamalfayed »

Ja heel erg! Wees er blij mee dat je een 'relaxte' inspecteur hebt gevonden. (Als ben ik wel van mening dat het importeren van tropische dieren erg streng gecontroleerd moet worden. Niet alleen vanwege de soorten die mogelijk problemen kunnen veroorzaken voor onze flora en fauna, maar ook vanwege parasieten die zich op/in de kolonie kunnen bevinden.)
Acromyrmex octospinosus
V&O viewtopic.php?f=31&t=11916&p=87635#p87635
Camponotus vagus
Camponotus cruentatus
Camponotus ligniperdus
Messor barbarus
Plaats reactie