fusca poppen

Vragen en info over gedrag, observaties, anatomie, enz. van mieren
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Venator
Lid
Berichten: 385
Lid geworden op: 13 januari 2015
Locatie: belgie ( het limburgse )
Gender:
Leeftijd: 43

fusca poppen

Bericht door Venator »

Ik keek vandaag onder een steen en er zat een groot fusca nest met veel poppen.Ik vond het nogal grote poppen,ik weet dat in de vrije natuur poppen groter kunnen zijn dan in gevangenschap.Ik heb een 10 tal poppen meegepakt en aan mijn eigen fusca gegeven.Ze pakten de poppen meteen mee in hun nest maar wat als het nu jonge gynes zijn of mannetjes?Onder de steen heb ik geen gevleugelde aangetroffen.Wat me opviel is dat na een half uur een werkster een pop wat open was gemaakt op een vuil hoopje had gegooid.Graag reactie van een ervaren lid.
Antlucky
Lid
Berichten: 250
Lid geworden op: 04 juni 2016
Gender:
Leeftijd: 20

Re: fusca poppen

Bericht door Antlucky »

Dit zijn inderdaad waarschijnlijk geslachtspopen, hier heeft je kolonie dus ook niks aan. Daarom zouden ze misschien ook de popen "weggooien".
Hooplijk heb je hier iets aan.
Lasius niger
Camponotus cruentatus
Camponotus pseudoirritans
Diacamma rugosum
Crematogaster osakensis

De natuur haast zich niet, maar toch is alles af.
Gebruikersavatar
Venator
Lid
Berichten: 385
Lid geworden op: 13 januari 2015
Locatie: belgie ( het limburgse )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: fusca poppen

Bericht door Venator »

Vandaag liggen er al een deel open gemaakte poppen in de buitenwereld.
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: fusca poppen

Bericht door dvd »

In het verleden heb ik eens fusca poppen gegeven aan mijn formica sanguinea.Ze pakten de poppen niet aan omdat het jonge gynes of mannetjes waren.Ik weet niet als fusca geslachtsdieren van hun eigen soort aanneemt.Ze kunnen het misschien gebruiken als voedsel voor hun eigen larven,dat verklaard waarom er al open gemaakte poppen in de buitenwereld ligt.Als je geen gevleugelde gynes onder de steen hebt gezien zal het waarschijnlijk geslachtsdieren zijn,dat wil ook zeggen dat je nu geen fusca gynes zal vinden ( bruidsvluchten ) het zal voor juli zijn.
blitz
Lid
Berichten: 298
Lid geworden op: 11 augustus 2014
Locatie: belgie ( antwerpen )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: fusca poppen

Bericht door blitz »

Vorig jaar heb ik serviformica soorten ook pas eind juni begin juli zien uitvliegen.
Gebruikersavatar
Venator
Lid
Berichten: 385
Lid geworden op: 13 januari 2015
Locatie: belgie ( het limburgse )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: fusca poppen

Bericht door Venator »

Blijkbaar waren het toch gewone werksters.Ik kan in het nest geen mannetjes of gynes zien.Het kan natuurlijk zijn dat ze de poppen als voedsel gebruikt hebben voor de larven.Maar toch zie ik dat werksters de gevangen poppen in de buitenwereld leggen op een warme plaats,kan me niet voorstellen dat ze het als voedsel gebruiken.
Plaats reactie