Lasius niger, interessant gedrag.

Waarnemingen van bruidsvluchten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Nanitic
Lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 14 juni 2017
Locatie: Gooise Meren
Gender:
Leeftijd: 29

Lasius niger, interessant gedrag.

Bericht door Nanitic »

Hallo mierenliefhebbers!

Dit is mijn eerste post op het forum, ik hoop dat ik geen regels breek.
Vanochtend om 6:30 trof ik in mijn achtertuin een hoop krioelende mieren aan. Het gaat om de mieren die nesten hebben onder de tegels. Het zijn dus Lasius Niger denk ik, zo zien ze er naar mijn idee ook uit.
Nou warener ook een aantal gevleugelde mieren aanwezig, ik denk dat het mannetjes waren.
Ze waren niet veel groter dan de werksters, hadden kleine koppen (hoofden?), en geen bijzonder grote achterlichamen.
Ik heb later, smiddags en savonds, opnieuw gekeken, en er waren weinig mieren meer te bekennen, en geen gevleugelde meer.

Ik hoop dat jullie ervaren mierenhouders wat van jullie wijsheid kunnen delen:

- Klopt het dat er soms al (gevleugelde) mannetjes aanwezig zijn voordat de bruidsvlucht plaatsvind? Het klinkt logisch dat dit wel zo zou zijn, aangezien ze natuurlijk niet magischerwijs kunnen verschijnen op het moment van de bruidsvlucht. Is dit eventueel een signaal dat de bruidsvluchten bijna gaan plaatsvinden?

- Het drukke krioelen rond de nestingang in de vroege morgen, is dit een bekend gedrag bij Lasius Niger?

- Gebeurd het vaak dat mannetjes een kijkje buiten het nest nemen en dan weer naar binnen gaan? Ik ga er vanuit dat ze niet uitgevlogen zijn.

Alvast hartelijk bedankt!
Nanitic.
Lasius niger: de Druktemakers
Lasius flavus: de Citroentjes
Messor barbarus: de Verzamelaars
Tetramorium caespitum: de Bullebakjes
Articus
Berichten: 16
Lid geworden op: 11 juni 2017
Gender:

Re: Lasius niger, interessant gedrag.

Bericht door Articus »

Net vandaag zag ik ook mannelijke gynes uit een lasius niger nest(dat net tegen mijn huis is) een beetje rondlopen rond hun nest. En ik vraag me eigenlijk hetzelfde af, hoelang het dan duurt voor de bruidsvlucht komt, is dit de eerstvolgende keer dat de weercondities goed zitten of kan het langer duren?
En ook, er zijn 3 andere lasius niger nesten vlakbij en hier nog niks bemerkt. Kan het dat deze kolonies misschien nog te jong zijn of een andere reden hiervoor? En is het eigenlijk normaal dat 2 van de nesten letterlijk op minder dan 1 meter van elkaar verwijdert zijn
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Lasius niger, interessant gedrag.

Bericht door dvd »

Dan zal het niet meer lang duren voor dat ze gaan uitvliegen.Hou altijd iets bij voor gynes te kunnen vangen.Hier zijn ze ook zeer actief!
Gebruikersavatar
Sneeuwuil
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 22 juli 2014
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 51

Re: Lasius niger, interessant gedrag.

Bericht door Sneeuwuil »

Meestal vliegen ze uit als er regen voorspeld is na een periode van warmte.

Het klopt uiteraad dat de mannetjes (en vrouwtjes) al aanwezig zijn voordat ze uitvliegen.

Uit je omschrijving denk ik eerder dat het om Tetramorium caespitum gaat. Die hebben veel kleinere gynes en vliegen 's ochtends uit terwijl de Lasius niger gynes veel groter zijn en 's avond uitvliegen. Verder zie ik in mijn kunstnesten wel vaak alleen mannetjes of alleen vrouwtjes, maar in de natuur zie ik ze eigenlijk altijd beide - ten minste, bij het uitvliegen.
Gebruikersavatar
Nanitic
Lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 14 juni 2017
Locatie: Gooise Meren
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Lasius niger, interessant gedrag.

Bericht door Nanitic »

Hallo Sneeuwuil, bedankt voor je reactie!

Ik ging er altijd vanuit dat het Lasius niger waren, omdat ze onder de tegels in mijn tuin wonen. Ze zien eruit als doodnormale zwarte miertjes, en ik dacht dat Lasius niger de meest voorkomende soort was in Nederland (buiten het bos).

Ik denk niet dat ze al uitgevlogen zijn trouwens. Het leek eerder alsof er een paar mannetjes een kijkje kwamen nemen buiten het nest. Misschien dat ze nu weer binnen zitten, te wachten op een beetje regen.

Er lopen altijd werksters door mijn tuin. Is er een misschien een bepaald kenmerk, iets waar ik op kan letten om te kijken of het Lasius niger of Tetramorium caespitum werksters zijn?

Bedankt.
Lasius niger: de Druktemakers
Lasius flavus: de Citroentjes
Messor barbarus: de Verzamelaars
Tetramorium caespitum: de Bullebakjes
Gebruikersavatar
Sneeuwuil
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 22 juli 2014
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 51

Re: Lasius niger, interessant gedrag.

Bericht door Sneeuwuil »

Het zou Lasius kunnen zijn hoor. Google maar een image van beide dan zie je het verschil wel.
Gebruikersavatar
Nanitic
Lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 14 juni 2017
Locatie: Gooise Meren
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Lasius niger, interessant gedrag.

Bericht door Nanitic »

Ohja, ik zie inderdaad dat de soorten er flink verschillend uitzien. De mieren in mijn tuin zijn zeker weten geen Tetramorium caespitum, ik denk dat het Lasius niger zijn.
Lasius niger: de Druktemakers
Lasius flavus: de Citroentjes
Messor barbarus: de Verzamelaars
Tetramorium caespitum: de Bullebakjes
thieuken
Berichten: 10
Lid geworden op: 02 maart 2017
Gender:

Re: Lasius niger, interessant gedrag.

Bericht door thieuken »

ook hier vreemd gedrag van (waarschijnlijk) lasius niger. Heel veel mieren die van het ene holletje naar het andere gaan, ze lijken een nest uit te graven, maar waarom dichten ze dan het andere nest? Ik had eerst gehoopt dat er een vergrote activiteit was aan mieren door de genees die uit zullen vliegen, maar heb er geen gespot.

Uit wat ik op dit forum heb gelezen is dit het perfecte moment voor bruidsvluchten, niet? Net een hittegolf gehad en nu regen... ik hou m'n ogen alleszinds open.
sharkmn
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 april 2017
Locatie: harlingen
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Lasius niger, interessant gedrag.

Bericht door sharkmn »

Had vorige week een paar koninginnen in de achtertuin. Gelijk maar even 4 in een buisje gedaan ( met water ofc) 1tje gered uit een spinnenweb:p die was nog aan t paren dus die is sws bevrucht.
Gewoondion
Lid
Berichten: 134
Lid geworden op: 06 juli 2017
Locatie: Sneek
Gender:
Leeftijd: 20

Re: Lasius niger, interessant gedrag.

Bericht door Gewoondion »

Waarschijnlijk komt er koregn een bruidsvlucht, want dan word het overdag heel warm en savonds gaat het regenen
Hoi
Plaats reactie