Massale vrijwillige pleometrosis Lasius flavus

Waarnemingen van bruidsvluchten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Massale vrijwillige pleometrosis Lasius flavus

Bericht door Mika »

Hallo iedereen.

Ik ben pas verhuisd, en de tuin is op drie weken tuin is nog braakliggend.

Dit weekend waren er massale bruidsvluchten van Lasius flavus, en ik merkte in de tuin meerdere plaatsen waar de gynes van Lasius flavus met enkele tot met tientallen samen tunnels aan het graven waren.

De nesten zijn uiteindelijk polygyn, maar ik dacht dat ze allen eerst door een monogyne fase gingen. Heeft iemand hierover meer informatie? Op de site van Peter Boer vond ik het niet.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Aljosha
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 28 januari 2015
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Massale vrijwillige pleometrosis Lasius flavus

Bericht door Aljosha »

Ik heb ergens gelezen, ik weet het niet 100% zeker, dat Lasius flavus in de begin fase monogyne blijft maar naarmate de kolonie ouder wordt ze een nieuwe gyne kunnen accepteren. Ik weet ook niet hoe dit gedaan wordt, maar volgens mij bij de bruidsvluchten, heb zelf ook al meerdere kolonies gezien die 2 fysogastrische gynes hadden, de kolonie die ik nu heb is een 1000 iets groot, ik heb de gyne uitgegraven uit een nest die polygyne was, helaas heb ik de 2de gynes per ongeluk gedood omdat de grond heel vochtig was nadat het net geregend had, de reden dat ik ze uitgegraven heb is omdat mijn groot-ouders een vrij grote 'mierenplaag' in hun tuin hebben, en ze elk nest continu vergiftigen. Lasius flavus kan ook grote oppervlaktes in nemen in de natuur, door hun wortel luis kolonies. Dus het kan ook gewoon 1 groot nest zijn die je gezien hebt.

Paraponera clavata
Camponotus fulvopilosus
Myrmecocystus mimicus
Camponotus maculatus
Camponotus somalinus
Iridomyrmex purpureus
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Massale vrijwillige pleometrosis Lasius flavus

Bericht door Mika »

Het zijn gynes van de bruidsvlucht, die zich aan het ingraven waren, tesamen.

Voor zover ik weet is de doctrine dat elke polygyne kolonie door een monogyne fase gaat. Indien dit nog steeds houdt, dan is dit een uitzonderling, of zijn er nog? Peter Boer beschrijft ook dat Lasius fuliginosus gynes gezamelijk een schaduwmiernest overnemen.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Hertcerf
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 01 september 2012
Locatie: Velp
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Massale vrijwillige pleometrosis Lasius flavus

Bericht door Hertcerf »

Het boek "The Ecology of Social Behavior" beschrijft op pagina 322 hoe Lasius flavus gynes gezamelijk een nest graven en het eerste broed grootbrengen, waarna de gynes zover mogelijk van elkaar af gaan zitten, maar nog steeds deel uitmaken van dezelfde kolonie (oligogyny).

Edit: "Advances in Myrmecology" verwijst naar een veldonderzoek van Waloff, waaruit is gebleken dat polygyne L. flavus kolonies een grotere hoeveelheid nanitics grootbrengen dan monogyne kolonies.
Laatst gewijzigd door Hertcerf op 01 aug 2017, 15:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Massale vrijwillige pleometrosis Lasius flavus

Bericht door Mika »

BAM! Bedankt!

Ik ben dat dus nog nergens anders tegengekomen, en het is voor zover ik weet ook de allereerste keer dat ik het zie. Ik zal proberen de smartphone fotos te posten.
DUCKDUCKGO!
Plaats reactie