Bespreken bruidsvluchten

Waarnemingen van bruidsvluchten
Cazimier
Berichten: 41
Lid geworden op: 04 juni 2017

Re: Bespreken bruidsvluchten

Bericht door Cazimier »

Re: Bespreken bruidsvluchten
Laatst gewijzigd door Cazimier op 18 sep 2017, 00:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Bespreken bruidsvluchten

Bericht door dvd »

Zojuist Formica cunicularia en Tetramorium gevangen.Normaal geef ik ze aan forumlid DJRGEN als hij er interesse voor heeft.
PixellWarlord
Berichten: 88
Lid geworden op: 09 oktober 2016
Locatie: Zeeland
Gender:

Re: Bespreken bruidsvluchten

Bericht door PixellWarlord »

Ik heb net weer een rondje bos gedaan hier in Duitsland niks gevonden maar zag stukken schors liggen en tilde het op en zag een hele grote Formica fusca kolonie allemaal eitjes en gynes met vleugels dus ik ben heel blij want dan kan ik ze nog vangen!
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Bespreken bruidsvluchten

Bericht door dvd »

PixellWarlord schreef:Ik heb net weer een rondje bos gedaan hier in Duitsland niks gevonden maar zag stukken schors liggen en tilde het op en zag een hele grote Formica fusca kolonie allemaal eitjes en gynes met vleugels dus ik ben heel blij want dan kan ik ze nog vangen!
Formica fusca vliegt nog een hele maand juli uit,midden augustus kan zelfs ook nog!Ik heb de beste ervaring om in heide te gaan zien naar formica gynes.Ik heb al een paar dagen in een heide veel formica gynes gezien,zelf heb ik 3 formica rufibarbis gynes gevangen.
Gebruikersavatar
Aljosha
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 28 januari 2015
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Bespreken bruidsvluchten

Bericht door Aljosha »

mannes schreef:
Aljosha schreef:Je moet goed kijken, ben momenteel ook in Kroatië, beste tijd is tussen 9-12 uur s'avonds, ben er 100% zeker van dat je dan wat vangt. Het stikt hier van de Lasius emarginatus gynes. Heb er meer dan 200 gezien in totaal, Daarnaast heb ik 6 Camponotus truncatus gynes gevangen, 3 Camponotus aethiops gynes, veel Tetramorium gynes gezien, 4 meegenomen.
Hoe doe je dat eigenlijk (vraagje van een beginner), als je op vakantie bent? Laat je ze dan tot je thuiskomst in het verzamelbuisje of -potje? Stel dat dat nog een week duurt: geeft dat niet teveel stress? Of gaan ze dan niet al leggen, zodat je thuis misschien met een verhuisprobleempje zit?
Ze gewoon vangen, daarna in een buisje steken en dan alle buisjes in 1 grote doos, daarna gewoon meenemen naar huis.
(De gynes zitten al in hun eigen buisje dus als ze leggen is dit geen probleem ( reageerbuisje zijn al met de helft water gevuld))

Paraponera clavata
Camponotus fulvopilosus
Myrmecocystus mimicus
Camponotus maculatus
Camponotus somalinus
Iridomyrmex purpureus
PixellWarlord
Berichten: 88
Lid geworden op: 09 oktober 2016
Locatie: Zeeland
Gender:

Re: Bespreken bruidsvluchten

Bericht door PixellWarlord »

Ik hoop dan dat de Formica fusca kolonies hier op tijd uitvliegen want ben hier nog maar iets minder dan 2 weken en heb bij mij thuis nog nooit Formica fusca kolonies gezien want daar is nergens zowat bos en heide.
Gebruikersavatar
Zvanwesenbeeck
Lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 15 juli 2015
Locatie: Noord-brabant Eindhoven
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Bespreken bruidsvluchten

Bericht door Zvanwesenbeeck »

Hallo mensen
Ben nu in Kroatië
En hen wat mooie gynes gevang
Maar ben met het vliegtuig
Mogen ze gewoon mee?
Gebruikersavatar
matthew
Lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 17 augustus 2011
Locatie: Enschede
Gender:
Leeftijd: 49
Contacteer:

Re: Bespreken bruidsvluchten

Bericht door matthew »

dvd schreef:
PixellWarlord schreef:Ik heb net weer een rondje bos gedaan hier in Duitsland niks gevonden maar zag stukken schors liggen en tilde het op en zag een hele grote Formica fusca kolonie allemaal eitjes en gynes met vleugels dus ik ben heel blij want dan kan ik ze nog vangen!
Formica fusca vliegt nog een hele maand juli uit,midden augustus kan zelfs ook nog!Ik heb de beste ervaring om in heide te gaan zien naar formica gynes.Ik heb al een paar dagen in een heide veel formica gynes gezien,zelf heb ik 3 formica rufibarbis gynes gevangen.
Bedoel je dat je over de heide loopt en daartussen gaat zoeken? Want ik denk dat de boswachter het daar niet mee eens zal zijn.
Camponotus nicobarensis
Messor barbarus
Manica rubida
Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Bespreken bruidsvluchten

Bericht door dvd »

matthew schreef:
dvd schreef:
PixellWarlord schreef:Ik heb net weer een rondje bos gedaan hier in Duitsland niks gevonden maar zag stukken schors liggen en tilde het op en zag een hele grote Formica fusca kolonie allemaal eitjes en gynes met vleugels dus ik ben heel blij want dan kan ik ze nog vangen!
Formica fusca vliegt nog een hele maand juli uit,midden augustus kan zelfs ook nog!Ik heb de beste ervaring om in heide te gaan zien naar formica gynes.Ik heb al een paar dagen in een heide veel formica gynes gezien,zelf heb ik 3 formica rufibarbis gynes gevangen.
Bedoel je dat je over de heide loopt en daartussen gaat zoeken? Want ik denk dat de boswachter het daar niet mee eens zal zijn.
Is het een probleem om met de hond door een heide te gaan wandelen?
Gebruikersavatar
Venator
Lid
Berichten: 385
Lid geworden op: 13 januari 2015
Locatie: belgie ( het limburgse )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Bespreken bruidsvluchten

Bericht door Venator »

@matthew dvd heeft hier gelijk!Het is niet strafbaar om door een heide te gaan wandelen.Ik doe dit ook al sinds ik met mieren bezig ben.
Gebruikersavatar
matthew
Lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 17 augustus 2011
Locatie: Enschede
Gender:
Leeftijd: 49
Contacteer:

Re: Bespreken bruidsvluchten

Bericht door matthew »

Over de paden mag hier in het natuurgebied(Haaksbergen), maar de heide zelf betreden absoluut niet. Krijg je een flinke boete voor.
Camponotus nicobarensis
Messor barbarus
Manica rubida
Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
Venator
Lid
Berichten: 385
Lid geworden op: 13 januari 2015
Locatie: belgie ( het limburgse )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Bespreken bruidsvluchten

Bericht door Venator »

matthew schreef:Over de paden mag hier in het natuurgebied(Haaksbergen), maar de heide zelf betreden absoluut niet. Krijg je een flinke boete voor.
Straf!Hier is het geen probleem.
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Bespreken bruidsvluchten

Bericht door dvd »

Inderdaad,hier geen last van!
blitz
Lid
Berichten: 298
Lid geworden op: 11 augustus 2014
Locatie: belgie ( antwerpen )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Bespreken bruidsvluchten

Bericht door blitz »

Nog nooit van gehoord dat je een boete kan krijgen als je op een heideveld komt,het kan natuurlijk wel.Het enigste wat ik al heb voor gehad is dat je een heide niet mag niet binnen mag wegens de droogte,kans op brandgevaar.
Gebruikersavatar
ianvlug
Lid
Berichten: 153
Lid geworden op: 04 juli 2017
Locatie: soesterberg(ouderlijk huis) / maassluis (eigen huis)
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Bespreken bruidsvluchten

Bericht door ianvlug »

Zvanwesenbeeck schreef:
Maar ben met het vliegtuig
Mogen ze gewoon mee?
Waarschijnlijk niet, je kunt contact opnemen met de douane en daar vragen maar ik ben bang dat het verboden gaat zijn.
1xMessor barbarus
1x Camponotus nicobaransis
1x Pseudolasius cibdelus
1x Camponotus herculeanus
1x Lasius brunneus
1x Myrmica sp
1x Crematogaster sp
Gebruikersavatar
matthew
Lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 17 augustus 2011
Locatie: Enschede
Gender:
Leeftijd: 49
Contacteer:

Re: Bespreken bruidsvluchten

Bericht door matthew »

lees de borden bij de Nederlandse natuurgebieden maar eens.. (de meeste doen dat niet).. "alleen toegang op wegen en paden" .

@zvanwesenbeeck; je kan ze ook per post opsturen naar jezelf.. denk niet dat er dan een probleem mee is. denk ik..
Camponotus nicobarensis
Messor barbarus
Manica rubida
Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
Zvanwesenbeeck
Lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 15 juli 2015
Locatie: Noord-brabant Eindhoven
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Bespreken bruidsvluchten

Bericht door Zvanwesenbeeck »

Heel erg bedankt voor de info!
Ga het via post doen hopen dat ze het halen
cerris
Lid
Berichten: 227
Lid geworden op: 16 juli 2013
Locatie: ede gelderland
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Bespreken bruidsvluchten

Bericht door cerris »

Je moet altijd op de paden blijven in Nederland, maar er is weinig controle over en als je net de pech hebt dat je een boa tegen komt dan is het jammer.
1X Formica fusca
Gebruikersavatar
Zvanwesenbeeck
Lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 15 juli 2015
Locatie: Noord-brabant Eindhoven
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Bespreken bruidsvluchten

Bericht door Zvanwesenbeeck »

YakovK
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 juli 2017
Gender:

Re: Bespreken bruidsvluchten

Bericht door YakovK »

Beste medemierenliefhebbers,

De afgelopen paar dagen heb ik tussen 1 en 3 uur gewandeld en waarschijnlijk meer dan honderd koloniën bij mij in de buurt gespot. De entrees lijken steeds groter te worden(Ik heb gelezen dat de werksters de entrees groter maken vlak voor de bruidsvluchten, zodat de gynes makkelijker naar buiten kunnen, kan het kloppen?) en liggen soms aardige hoopjes zand eromheen. Sterker nog, de meeste koloniën die ik gezien heb volgen allemaal de bovengenoemde patroon. Toch heb ik geen enkele gyne gezien en word ik een klein beetje ongeduldig.

Hoewel ik al als een klein kind zonder besef van waarde ervan altijd in de zandbak met de "grote gevleugelde miertjes" zat te spelen, ben ik zoals ik al eerder in dit thread heb benoemd een enorme beginner. Vandaar wil ik jullie vragen om mij weer met elk vorm van advies of eigen ervaring te helpen. Misschien de beste tijdstippen om te gaan zoeken? Wanneer zouden de bruidsvluchten hier kunnen beginnen, aan de hand van de info? Elk vorm van advies is welkom.

Wat eigenlijk voor mijn ongeduld zorgt is het feit dat ik iedereen hier zie schrijven dat overal om ze heen de bruidsvluchten allang begonnen zijn. Doe ik misschien iets fout? Ik loop meestal een keer 's ochtend en 's middags de deur uit.


Alvast bedankt,

Yakov
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
7Vap
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 juli 2017
Gender:

Re: Bespreken bruidsvluchten

Bericht door 7Vap »

Hey Yakov, ik ben ook een enorme beginner, dit jaar voor het eerst miertjes aan het oprapen. Afgelopen 4 juli heb ik een bruidsvlucht zien gebeuren. Dat was rond 16:00u. Echt super gaaf om mee te maken.. die dag en de dagen erna heb ik wat miertjes opgeraapt. Smorgens en smiddags ben ik ook niks tegen gekomen. Ik zou als ik jou was eens rond gaan lopen in de namiddag en rond dinertijd. Succes!
Gebruikersavatar
Venator
Lid
Berichten: 385
Lid geworden op: 13 januari 2015
Locatie: belgie ( het limburgse )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Bespreken bruidsvluchten

Bericht door Venator »

Buiten 2 lasius fuliginosus gynes heb ik niets anders gezien vandaag.
Gebruikersavatar
matthew
Lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 17 augustus 2011
Locatie: Enschede
Gender:
Leeftijd: 49
Contacteer:

Re: Bespreken bruidsvluchten

Bericht door matthew »

In Enschede en omgeving geen bruitsvluchten waargenomen
Camponotus nicobarensis
Messor barbarus
Manica rubida
Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
Venator
Lid
Berichten: 385
Lid geworden op: 13 januari 2015
Locatie: belgie ( het limburgse )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Bespreken bruidsvluchten

Bericht door Venator »

matthew schreef:In Enschede en omgeving geen bruitsvluchten waargenomen
Morgen zou het nog 25 graden zijn met tussen door buien in belgie,kans is groot dat ze morgen terug uitvliegen.
Gebruikersavatar
Antquetra
Berichten: 117
Lid geworden op: 21 september 2016
Locatie: Omgeving: Den Helder
Gender:
Leeftijd: 42

Re: Bespreken bruidsvluchten

Bericht door Antquetra »

Vandaag was het blijkbaar zover....Er is een bruidsvlucht geweest in de omgeving van Den Helder...en ik zat natuurlijk in Emmen :( niet de bruidsvlucht zelf gezien dus. Maar zojuist bij thuiskomst zag ik meerdere gynes rondlopen. direct met een potje door de straat gekropen en heb 4 gynes opgeraapt. Eerlijk gezegd was het ook niet massaal, dus wellicht komen er nog meer (of heb ik het gemist natuurlijk). Welke 4 gynes het zijn moet ik nog gaan bekijken :D vermoedelijk gewoon L. niger.
PixellWarlord
Berichten: 88
Lid geworden op: 09 oktober 2016
Locatie: Zeeland
Gender:

Re: Bespreken bruidsvluchten

Bericht door PixellWarlord »

Zo net rond de 5 vermoedelijk Formica fusca gynes gevangen. Ze hebben aan de onderkant van hun poten een beetje rood en ze hebben een puntigere achterkant dan Lasius niger.
YakovK
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 juli 2017
Gender:

Re: Bespreken bruidsvluchten

Bericht door YakovK »

7Vap schreef:Hey Yakov, ik ben ook een enorme beginner, dit jaar voor het eerst miertjes aan het oprapen. Afgelopen 4 juli heb ik een bruidsvlucht zien gebeuren. Dat was rond 16:00u. Echt super gaaf om mee te maken.. die dag en de dagen erna heb ik wat miertjes opgeraapt. Smorgens en smiddags ben ik ook niks tegen gekomen. Ik zou als ik jou was eens rond gaan lopen in de namiddag en rond dinertijd. Succes!
7vap, enorm bedankt! Dat ga ik proberen.
Gebruikersavatar
mannes
Berichten: 181
Lid geworden op: 18 juni 2017
Locatie: Utrecht
Gender:

Re: Bespreken bruidsvluchten

Bericht door mannes »

YakovK schreef:Wat eigenlijk voor mijn ongeduld zorgt is het feit dat ik iedereen hier zie schrijven dat overal om ze heen de bruidsvluchten allang begonnen zijn. Doe ik misschien iets fout? Ik loop meestal een keer 's ochtend en 's middags de deur uit.
He Yakov, ik heb ze dit jaar ook voor het eerst gevangen en was vol ongeduld. En vreesde dat ik het zou missen. Ik ben een kilo afgevallen, doordat ik elke avond ging lopen ;) Maar toen het gebeurde, was het volkomen duidelijk en niet te missen. Iemand belde me, dat hij dacht dat hij ze gezien had. Toen heb ik voor de voordeur gekeken en ik zag er meteen drie: vette mieren. Ze lopen wat snel over de stoep. Daardoor zijn ze ook extra goed zichtbaar. Ze zijn dan op zoek naar een plekje om te gaan nestelen.

Ik ging snel naar binnen voor de buisjes en ving er twee. Nog een beetje onhandig met het vangen. Toen ben ik door de buurt gaan lopen. Ik wilde van verschillende plekken een paar hebben. Ik vond ze makkelijk. Ik heb er 13 gevangen, maar als ik gewild had, had ik er misschien wel 100 gevonden. Ik werd ook steeds handiger met het ze moeiteloos het buisje in geleiden.

Ik heb ze meteen genummerd en genoteerd waar ik welke gevonden had, omdat ik graag wilde weten of de vruchtbaarheid per vindplek zou verschillen. De eerste die ik ving had een werkster aan zich vastgebeten. Die heb ik later maar weer terug gezet, omdat ik dacht dat die misschien gewond zou zijn.

Kortom: er was overvloed en het was niet te missen. Ik hoop, dat het jou ook zo vergaat. Ik ben blij, dat ik toch het geduld heb opgebracht. En wat 7vap zegt: rond dinertijd.
4x Lasius niger met elk 10+ werksters (blog) (V&O)
YakovK
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 juli 2017
Gender:

Re: Bespreken bruidsvluchten

Bericht door YakovK »

mannes schreef:
YakovK schreef:Wat eigenlijk voor mijn ongeduld zorgt is het feit dat ik iedereen hier zie schrijven dat overal om ze heen de bruidsvluchten allang begonnen zijn. Doe ik misschien iets fout? Ik loop meestal een keer 's ochtend en 's middags de deur uit.
He Yakov, ik heb ze dit jaar ook voor het eerst gevangen en was vol ongeduld. En vreesde dat ik het zou missen. Ik ben een kilo afgevallen, doordat ik elke avond ging lopen ;) Maar toen het gebeurde, was het volkomen duidelijk en niet te missen. Iemand belde me, dat hij dacht dat hij ze gezien had. Toen heb ik voor de voordeur gekeken en ik zag er meteen drie: vette mieren. Ze lopen wat snel over de stoep. Daardoor zijn ze ook extra goed zichtbaar. Ze zijn dan op zoek naar een plekje om te gaan nestelen.

Ik ging snel naar binnen voor de buisjes en ving er twee. Nog een beetje onhandig met het vangen. Toen ben ik door de buurt gaan lopen. Ik wilde van verschillende plekken een paar hebben. Ik vond ze makkelijk. Ik heb er 13 gevangen, maar als ik gewild had, had ik er misschien wel 100 gevonden. Ik werd ook steeds handiger met het ze moeiteloos het buisje in geleiden.

Ik heb ze meteen genummerd en genoteerd waar ik welke gevonden had, omdat ik graag wilde weten of de vruchtbaarheid per vindplek zou verschillen. De eerste die ik ving had een werkster aan zich vastgebeten. Die heb ik later maar weer terug gezet, omdat ik dacht dat die misschien gewond zou zijn.

Kortom: er was overvloed en het was niet te missen. Ik hoop, dat het jou ook zo vergaat. Ik ben blij, dat ik toch het geduld heb opgebracht. En wat 7vap zegt: rond dinertijd.

Bedankt mannes! Nu ben ik wel gerustgesteld. Bedankt voor het delen van je verhaal. Het nummeren van de buisjes, dat vind ik een hele goeie. Dat zal ik ook maar eens meenemen!
blitz
Lid
Berichten: 298
Lid geworden op: 11 augustus 2014
Locatie: belgie ( antwerpen )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Bespreken bruidsvluchten

Bericht door blitz »

Lasius niger en lasius flavus vliegen hier uit.
Plaats reactie