Bespreken bruidsvluchten

Waarnemingen van bruidsvluchten
Gebruikersavatar
Martijn
Lid
Berichten: 643
Lid geworden op: 14 april 2008
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Bespreken bruidsvluchten

Bericht door Martijn »

Verhoogde activiteit van de werksters in regio Breda. Wellicht straks een kleine bruidsvlucht aangezien het aardig warm en benauwd is.
xerxeron
Lid
Berichten: 125
Lid geworden op: 14 september 2015
Gender:
Leeftijd: 30

Re: Bespreken bruidsvluchten

Bericht door xerxeron »

ik wil graag een bruidsvlucht Lasius Niger melden regio Zaventem (wou net mijn werk binnenstappen en heb er 5 kunnen oprapen en in buisje gedaan die ik in mijn jas had steken)
-Lasius Niger 70+ --> Blog : http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=72&t=8793
-Formica Fusca 150+ --> Blog : http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=71&t=8790
-Messor Barbarus 5+
-Camponotus Ligniperdus 5+
Gebruikersavatar
Antfarmer
Lid
Berichten: 144
Lid geworden op: 23 april 2016
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Bespreken bruidsvluchten

Bericht door Antfarmer »

tetramorium sp. gynes in Assen.
Tijd: 17:31
Plaats: op de tegels in de tuin
1x Lasius niger - 400 werksters
2x Myrmica rubra - 1 Gyne - 40 werksters
1x Messor barbarus - 80 werksters
3x Formica fusca -(2 gynes/10 werksters)-(2x 1 gyne + 5 werksters)
1x Formica sanguinea - 10 slaven - 10 werksters
1x Tetramorium sp. - 100 werkster
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Bespreken bruidsvluchten

Bericht door GvG »

Lasius niger bruidsvluchten kun je beter hier melden:
http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f= ... 8&start=90
Tetramorium spp. hier:
http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=44&t=198
Gebruikersavatar
Sneeuwuil
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 22 juli 2014
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 51

Re: Bespreken bruidsvluchten

Bericht door Sneeuwuil »

GvG schreef:Lasius niger bruidsvluchten kun je beter hier melden:
http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f= ... 8&start=90
Tetramorium spp. hier:
http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=44&t=198
Err,nee. Gewoon alles in een en dezelfde thread graag!
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Bespreken bruidsvluchten

Bericht door GvG »

Ik wil je er graag op wijzen dat we hier afspraken over hebben. Die kun je hier nalezen:
http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=44&t=3949

Om het forum overzichtelijk te houden, en te zorgen dat informatie in de toekomst ook weer terug te vinden is maken we afspraken. Dit onderwerp is niet bedoeld om tijdstip, locatie en soort van een bruidsvlucht te melden. Dit topic gaat in het algemeen over bruidsvluchten. Specifieke bruidsvluchten kun je melden in de betreffende onderwerpen van de soort die uitvliegt. Zo krijgen we een duidelijke en overzichtelijke verzameling van informatie die voor iedereen duidelijk en toegankelijk is. Als je alles in "in een en dezelfde thread" plaatst is het voor de korte termijn misschien wel leuk, maar als iemand in 2018 wil opzoeken wanneer de Tetromorium spp. uitvlogen in 2016 wordt dat een vervelende klus als alle bruidsvluchten door elkaar staan in een lange thread. Natuurlijk kun je hier best even zeggen dat er een bruidsvlucht gaande is, maar neem dan ook even de moeite om een reactie te plaatsen in het betreffende onderwerp met de exacte (voor zover mogelijk) details.

Als je je abonneert op het forum "bruidsvluchten" krijg je altijd een notificatie, ongeacht in welk onderwerp de bruidsvlucht gemeld wordt.
Gebruikersavatar
Sneeuwuil
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 22 juli 2014
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 51

Re: Bespreken bruidsvluchten

Bericht door Sneeuwuil »

GvG schreef:Ik wil je er graag op wijzen dat we hier afspraken over hebben. Die kun je hier nalezen:
http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=44&t=3949

Om het forum overzichtelijk te houden, en te zorgen dat informatie in de toekomst ook weer terug te vinden is maken we afspraken. Dit onderwerp is niet bedoeld om tijdstip, locatie en soort van een bruidsvlucht te melden. Dit topic gaat in het algemeen over bruidsvluchten. Specifieke bruidsvluchten kun je melden in de betreffende onderwerpen van de soort die uitvliegt. Zo krijgen we een duidelijke en overzichtelijke verzameling van informatie die voor iedereen duidelijk en toegankelijk is. Als je alles in "in een en dezelfde thread" plaatst is het voor de korte termijn misschien wel leuk, maar als iemand in 2018 wil opzoeken wanneer de Tetromorium spp. uitvlogen in 2016 wordt dat een vervelende klus als alle bruidsvluchten door elkaar staan in een lange thread. Natuurlijk kun je hier best even zeggen dat er een bruidsvlucht gaande is, maar neem dan ook even de moeite om een reactie te plaatsen in het betreffende onderwerp met de exacte (voor zover mogelijk) details.

Als je je abonneert op het forum "bruidsvluchten" krijg je altijd een notificatie, ongeacht in welk onderwerp de bruidsvlucht gemeld wordt.
Ok, het was niet de bedoeling tegen de regels (geen afspraken hoor) in te gaan. Tegelijkertijd zijn het regels waar ik me niet aan wil commiteren. Ik zal me uitschrijven verder.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Bespreken bruidsvluchten

Bericht door GvG »

Sneeuwuil schreef:Ok, het was niet de bedoeling tegen de regels (geen afspraken hoor) in te gaan. Tegelijkertijd zijn het regels waar ik me niet aan wil commiteren. Ik zal me uitschrijven verder.
Het was geenzins bedoeld als een berisping, evenmin om te zeggen dat je je niet aan de regels (daar heb je eigenlijk wel gelijk in) houdt. Het was meer om uit te leggen waarom ík het beter vind om niet alles in 1 thread te zetten. Ik hoopte je te mijn standpunt uit te leggen, niet je de regels op te dringen.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Bespreken bruidsvluchten

Bericht door GvG »

Mijn zoontje van 8 kwam net binnen met een Tetramorium sp. gyne in zijn hand: Pappa, ik heb een koninginnenmier voor je gevonden! Ik heb hem en z'n broertje een potje gegeven en ze 20 cent per gyne beloofd. Ik ben benieuwd! :)
Antboy
Lid
Berichten: 196
Lid geworden op: 07 augustus 2015
Locatie: Baarn
Gender:
Leeftijd: 20

Re: Bespreken bruidsvluchten

Bericht door Antboy »

Haha :lol: Ik hoop voor je dat er geen grote Lasius niger bruidsvlucht plaats vind. Wel een goed idee, is testen op mijn broertje.
-Camponotus ligniperdus
-Lasius flavus
-Lasius niger
-Messor barbarus
-Messor capitatus
-Messor minor
-Myrmica rubra
-Pheidole pallidula
-Pheidole yeensis
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Bespreken bruidsvluchten

Bericht door GvG »

Ohja, dat had ik niet bedacht. Nou ja, die paar Euro heb ik er wel voor over. :)
Gebruikersavatar
MarijnMeijers
Lid
Berichten: 140
Lid geworden op: 09 mei 2016
Gender:
Leeftijd: 23
Contacteer:

Ze zijn begonnen!

Bericht door MarijnMeijers »

Hoi mierenvrienden,
Ik heb vandaag een Lasius Niger gyne gevonden (denk ik). Mijn oma vertelde ook al over een hele hoop mieren op de grond bij elkaar. Ik woon in Limburg daar zijn ze dus nu bruidsvluchten aan het houden!

Succes met vangen!!

Met vriendelijke groet,
Marijn Meijers
--------------------
Ik heb 20+ soorten

Youtube: https://www.youtube.com/estheticants
Website: https://www.estheticants.nl
Anu
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 juni 2016

Re: Bespreken bruidsvluchten

Bericht door Anu »

Nice! net wat ik moet hebben, was net met shiba gaan wandelen rond hasselt nog niets gezien zal sewwes nog ens rond gaan
Arieoorsmeer
Berichten: 34
Lid geworden op: 30 juni 2016

Re: Bespreken bruidsvluchten

Bericht door Arieoorsmeer »

Net hier de bossen ingegaan in Limbo. Niets te bekennen helaas.
Anu
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 juni 2016

Re: Bespreken bruidsvluchten

Bericht door Anu »

no luck in hasselt was op carpool parking gaan zoeken en lang de fietspad
Bartj
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 juni 2016
Gender:

Lasius niger gynes

Bericht door Bartj »

Wat leuk ben net begonnen met deze hobby en je merkt dat je er wat meer op gaat letten nu liep ik net hier door het centrum van uden en zie zo een stuk of 10 gynes over de grond kruipen op zoek naar een plekje sommige nog mey vleugels andere al zonder helaas heb ik niets bij om ze in mee te nemen maar lesje geleerd!! Voortaan gaan er buisjes in mijn tas
Daisy
Lid
Berichten: 288
Lid geworden op: 21 november 2015
Gender:
Leeftijd: 39
Contacteer:

Re: Bespreken bruidsvluchten

Bericht door Daisy »

Ik zie hier een nest mieren buiten dat enorm in de weer is, ook veel mannetjes die over de muren kruipen, echter zie ik nog geen gynes gaan deze nog komen? moet ik dit nest in het oog houden?
Gebruikersavatar
Manor
Lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 14 mei 2016
Locatie: Vlaams Brabant
Gender:
Leeftijd: 25

Re: Bespreken bruidsvluchten

Bericht door Manor »

Het kan zijn dat er nog gynes komen, maar ik denk ook dat het kan zijn dat die kolonie dit jaar alleen mannelijk nageslacht heeft, maar het is altijd waard in het oog te houden ;)
Formica cunicularia
Lasius niger
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Bespreken bruidsvluchten

Bericht door dvd »

Vandaag zag ik Formica fusca, Lasius niger, Lasius umbratus, Lasius fuliginosus, en Myrmica sp .gynes rondlopen. Ik denk niet dat het laatste Myrmica rubra was aangezien het nog te vroeg is voor bruidsvluchten.
Daisy
Lid
Berichten: 288
Lid geworden op: 21 november 2015
Gender:
Leeftijd: 39
Contacteer:

Re: Bespreken bruidsvluchten

Bericht door Daisy »

Ik heb ook zo veel verschillende soorten gezien vandaag, ik ken er nog niet zoveel van dus ken niet alle soorten, maar al heel zeker, Lasius niger, Lasius flavius, Lasius umbratus, Myrmica rubra ( dvd hier liepen er dus ook enkele rond) en dan nog een soort die ik niet zeker ben maar ik denk een Formica soort.
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Bespreken bruidsvluchten

Bericht door dvd »

Daisy schreef:Ik heb ook zo veel verschillende soorten gezien vandaag, ik ken er nog niet zoveel van dus ken niet alle soorten, maar al heel zeker, lasius niger, lasius flavius, lasius umbratus, myrmica rubra ( dvd hier liepen er dus ook enkele rond) en dan nog een soort die ik niet zeker ben maar ik denk een formica soort.
De zogezegde myrmica rubra kan ook Temnothorax geweest zijn,mijn auto zat er vol van.
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Bespreken bruidsvluchten

Bericht door dvd »

Weer een mooi show spel op het dak van mijne auto,het zit vol met Temnothorax of wel een myrmica soort.
KoenSnelten
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 april 2016

Re: Bespreken bruidsvluchten

Bericht door KoenSnelten »

Hallo
Ik zie allemaal gyne's en heb de vraag of zo morgen en later ook nog bij mij in de tuin rondlopen.
Want ik heb nog geen reageer buisjes. En moet er nou water of suiker water in de buisjes?
Alvast bedankt.

Groetjes Koen
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Bespreken bruidsvluchten

Bericht door Kegge »

KoenSnelten schreef:Hallo
Ik zie allemaal gyne's en heb de vraag of zo morgen en later ook nog bij mij in de tuin rondlopen.
Want ik heb nog geen reageer buisjes. En moet er nou water of suiker water in de buisjes?
Alvast bedankt.

Groetjes Koen
Beste Koen, Er is een kans dat er morgen weer bruidsvluchten zijn, maar dat kan je nooit met zekerheid voorspellen. In het buisje doe je gewoon kraanwater.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Bespreken bruidsvluchten

Bericht door ProXi »

In Zwolle zijn er vandaag weer bruidsvluchten geweest van Lasius niger.
De aangestampte aarde in mijn tuin zit vol kleine gaatjes van koninginnen die hun eerste nestplaatsje gemaakt hebben.
Jammer dat de hele tuin binnenkort omgespit wordt om gras aan te leggen.
Hoop dat een aantal het doorstaan.
Samdw
Berichten: 30
Lid geworden op: 10 april 2016

Waar myrmica rubra en lasius flavus, hoeveel gynes vangen jullie?

Bericht door Samdw »

Hallo iedereen!
Vandaag vond er een gigantische bruidsvlucht plaats en ik heb er 5 gevangen zonder vleugels nu hopen dat het goed gaat. Hoeveel gynes vangen jullie want ik zie ze in mijn tuin nu echt overal lopen ik denk dat het om lasius Niger. Op welke plekken kan ik eigenlijk myrmica rubra en lasius flavus vinden bij hun bruidsvlucht
Gebruikersavatar
Artilux
Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 27 juli 2013
Locatie: Tilburg
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Waar myrmica rubra en lasius flavus, hoeveel gynes vangen jullie?

Bericht door Artilux »

Het zou heel fijn zijn als je kijkt naar de structuur van je zinnen.
Het leest nogal chaotisch.

Als je begint met mieren houden en je hebt Lasius niger gynes in de tuin zien lopen, zou ik daar eerst mee beginnen. Ze zijn erg makkelijk te houden en in grote kolonies ook erg spectaculair. (je eigen kolonie groter zien worden is echt tof!)

Hoeveelheid gynes die ik zelf vang ligt aan het type. Ik heb op het moment 2 L. niger gynes liggen. Maar zou ik een gyne vinden waarvan ik er sowieso meer wil of welke wat lastiger is om te vinden, meerdere i.v.m. intresse leden. Dit is tot heden niet gebeurd :(

Ik denk dat voor vele het vinden van gynes ook op toeval neerkomt, ben je veel buiten rond de tijd van bruidsvluchten kom je ook veel tegen ;)

Ik hoop dat ik je enigszins heb kunnen helpen.
Samdw
Berichten: 30
Lid geworden op: 10 april 2016

Re: Waar myrmica rubra en lasius flavus, hoeveel gynes vangen jullie?

Bericht door Samdw »

Oké thanks ja heb trouwens al een kolonie hoor.
Excuses voor mijn zinsopbouw maar het is vakantie dus doe ik rustig aan ahaha
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Bespreken bruidsvluchten

Bericht door dvd »

Ik dacht deze morgen een Formica sanguinea gyne gezien te hebben.
Het vreemde hier aan is dat nergens hier in de buurt een Formica sanguinea nest ligt.
Ik had ook geen proefbuisje op zak.
Ik dacht eerst dat ze uit de richting werd geblazen door de wind maar het was vandaag windstil.
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Waar myrmica rubra en lasius flavus, hoeveel gynes vangen jullie?

Bericht door ProXi »

Samdw schreef:Oké thanks ja heb trouwens al een kolonie hoor.
Excuses voor mijn zinsopbouw maar het is vakantie dus doe ik rustig aan ahaha
Als je rustig aan kan doen en dus alle tijd hebt om goede zinnen te schrijven is dit wel een slecht argument ;)

Ik ben eventueel alleen nog op zoek naar 1 Lasius flavus gyne. Voor de rest heb ik al teveel mieren :p
Plaats reactie