Lasius niger: Opwinding na de bruidsvlucht

Waarnemingen van bruidsvluchten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arve
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 juni 2015
Gender:
Leeftijd: 42

Lasius niger: Opwinding na de bruidsvlucht

Bericht door Arve »

Ik heb een vraagje. Afgelopen week waren er bruidsvluchten van Lasius niger. Vaak zie je daarna overal koninginnen lopen. Wanneer werksters deze koninginnen te pakken krijgen proberen ze die mee te sleuren naar hun nest. De koninginnen gaan duidelijk niet akkoord. Ze reageren dan ook heel opgewonden op elkaar. Mijn vraag: Willen de werksters deze koninginnen doden of ze in het nest brengen om eitjes te leggen en zo het eigen nest te versterken?
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Lasius niger : Opwinding na de bruidsvlucht

Bericht door Manimaner »

Uiteraard niet om hun eigen nest te versterken. Ze hebben maar 1 koningin en als er meerdere zijn dan worden de overige gedood. Ze zijn natuurlijk een super goede voedingsbron en daarom worden ze meegesleept neem ik aan. Als voedsel. Handig is ook dat het toekomstige concurrentie wegneemt.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Lasius niger : Opwinding na de bruidsvlucht

Bericht door GvG »

Klopt. Deze gynes zitten vol met reservevoedsel in de vorm van vetten en eiwitten. Dit hebben ze nodig om de eerste eitjes te leggen en de werksters groot te brengen. Dit duurt enkele maanden, en in die periode eet de gyne helemaal niets.

Omdat ze zo vol met reservevoedsel zitten zijn ze een gewilde prooi voor allerlei roofdieren zoals vogels, maar ook libellen en andere mierenkolonies.

Manimaner heeft een goed punt, door gynes van andere kolonies te doden wordt toekomstige concurrentie in de kiem gesmoord.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Lasius niger : Opwinding na de bruidsvlucht

Bericht door Floris »

Jonge koninginnen bepalen niet helemaal zelf wanneer ze uitvliegen. De kolonie als geheel heeft hierover ook wat te zeggen. Omdat het buiten gevaarlijk is, kunnen werksters de jonge geslachtsdieren van hun eigen kolonie weer naar binnen halen. Het kan zijn dat je dat gezien hebt.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Lasius niger : Opwinding na de bruidsvlucht

Bericht door Manimaner »

@ Floris:
Vaak zie je daarna overal koninginnen lopen.
dus zonder vleugels opzoek naar een nestplaats. Dus niet de eigen kolonie.
Gebruikersavatar
Arve
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 juni 2015
Gender:
Leeftijd: 42

Re: Lasius niger : Opwinding na de bruidsvlucht

Bericht door Arve »

Duidelijk. :) Bedankt voor de antwoorden.

Maar hoe zouden ze reageren als een eigen koningin weer terug keert na de bruidsvlucht? Herkennen ze dan de nestgeur of verdwijnt die koningin evengoed in de magen van de larven? Ze is ergens toch een beetje eigen geur en eigen bloed?
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Lasius niger : Opwinding na de bruidsvlucht

Bericht door Manimaner »

lasius niger heeft gewoon geen 2 gynes dus ze zal niet geaccepteerd worden uiteindelijk.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Lasius niger : Opwinding na de bruidsvlucht

Bericht door GvG »

Arve schreef: Maar hoe zouden ze reageren als een eigen koningin weer terug keert na de bruidsvlucht? Herkennen ze dan de nestgeur of verdwijnt die koningin evengoed in de magen van de larven?
Goeie vraag. Ik neem aan dat ze inderdaad de nestgeur herkennen en haar dus niet doden. Ze zal wel zeker tegengehouden worden. Misschien weggejaagd. Het is natuurlijk zeer moelijk te onderzoeken, je weet na een bruidsvlucht nooit van welke kolonie een gyne afkomstig is.

Een gyne legt tijdens een bruidsvlucht grote afstanden af dus de kans dat ze weer precies bij haar eigen kolonie terecht komt is zeer klein.
Gebruikersavatar
Arve
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 juni 2015
Gender:
Leeftijd: 42

Re: Lasius niger : Opwinding na de bruidsvlucht

Bericht door Arve »

Manimaner schreef:lasius niger heeft gewoon geen 2 gynes dus ze zal niet geaccepteerd worden uiteindelijk.
Dat is dus eigenlijk wat ik me afvroeg. Ik las dat Myrmica rubra bijvoorbeeld vele koninginnen en nestlocaties kan hebben. Ik heb altijd gedacht dat dat ook zo was met Lasius niger. Op de stoep en in de tuin hebben altijd veel Lasius niger nesten gezeten en ik heb nooit waargenomen dat deze met elkaar in strijd waren. Dus heb ik toen aangenomen dat het één grote Lasius niger familie was met waarschijnlijk meerdere koninginnen. De volgende gedachte was dat ze die koninginnen wellicht binnenhaalden na bruidsvluchten.

Maar daar heb ik dus naast gezeten...
Gebruikersavatar
Sneeuwuil
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 22 juli 2014
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 51

Re: Lasius niger : Opwinding na de bruidsvlucht

Bericht door Sneeuwuil »

Ja, Myrmica rubra en enkele ander soorten hebben meerdere koninginnen (=gynes). Dit worden polygyne soorten genoemd. Lasius niger hoort daar niet bij en heeft altijd maar 1 gyne.
Plaats reactie