Valstrik?

Waarnemingen van bruidsvluchten
Plaats reactie
zoeytolboom
Lid
Berichten: 107
Lid geworden op: 10 februari 2016
Locatie: Amersfoort Vathorst
Gender:
Leeftijd: 23

Valstrik?

Bericht door zoeytolboom »

Bestaat er een manier om mierenkoninginnen te lokken naar je tuin?
Zou je als het ware een valstrik kunnen maken voor koninginnen?

Zoey
1x Lasius niger.
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Valstrik?

Bericht door ProXi »

Nee, dat zou wel handig zijn maar zover ik weet zijn die er niet.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Valstrik?

Bericht door GvG »

Ik heb wel het idee dat gynes die 's nachts vliegen aangetrokken worden door licht. In Italië vond ik laat in de avond behoorlijk wat gynes is een verlicht zwembad, en ik heb gelezen dat Tetramorium spp. gynes vaak bij straatverlichting worden gevonden. Maar daarmee houdt het op, vrees ik. Het is ook niet echt nodig, tijdens een massale bruidsvlucht vind je overal gynes. Ook in je tuin. Het is alleen belangrijk dat je op het juiste moment buiten bent, en dat je iets bij je hebt om de gynes is te doen.
zoeytolboom
Lid
Berichten: 107
Lid geworden op: 10 februari 2016
Locatie: Amersfoort Vathorst
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Valstrik?

Bericht door zoeytolboom »

GvG schreef:Ik heb wel het idee dat gynes die 's nachts vliegen aangetrokken worden door licht. In Italië vond ik laat in de avond behoorlijk wat gynes is een verlicht zwembad, en ik heb gelezen dat Tetramorium spp. gynes vaak bij straatverlichting worden gevonden. Maar daarmee houdt het op, vrees ik. Het is ook niet echt nodig, tijdens een massale bruidsvlucht vind je overal gynes. Ook in je tuin. Het is alleen belangrijk dat je op het juiste moment buiten bent, en dat je iets bij je hebt om de gynes is te doen.
Weet jij wanneer de Formica Fusca vliegt GvG? of de Myrmica rubra vliegt?
1x Lasius niger.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Valstrik?

Bericht door Mika »

Lasius niger kan je in grote hoeveelheden vinden op rustige straten, en parkings.
Formica fusca vind je vooral waar er veel voorkomen...
DUCKDUCKGO!
zoeytolboom
Lid
Berichten: 107
Lid geworden op: 10 februari 2016
Locatie: Amersfoort Vathorst
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Valstrik?

Bericht door zoeytolboom »

Mika schreef:Lasius niger kan je in grote hoeveelheden vinden op rustige straten, en parkings.
Formica fusca vind je vooral waar er veel voorkomen...
Thanks GvG!
1x Lasius niger.
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Valstrik?

Bericht door ProXi »

zoeytolboom schreef:
Mika schreef:Lasius niger kan je in grote hoeveelheden vinden op rustige straten, en parkings.
Formica fusca vind je vooral waar er veel voorkomen...
Thanks GvG!
Dat was Mika :lol:
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Valstrik?

Bericht door Mika »

Mieren gynes kunnen maar slecht vliegen, maar ze kunnen wel een beetje sturen. Soorten die in het bos leven, landen ook meestal in het bos.

Ik heb het subjectieve gevoel dat Lasius niger en flavus aangetrokken worden door braakliggende terreinen. Het kan ook zijn dat je ze er gewoon sneller en beter kan zien.
DUCKDUCKGO!
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Valstrik?

Bericht door GvG »

Formica fusca heb ik niet vaak zien vliegen, slechts een paar keer enkele gynes gevonden. In augustus, in bosrijke omgeving. Van Myrmica rubra heb ik deze zomer een paar grote bruidsvluchten gezien op de Veluwe, en ook in het Noord-Hollands duingebied. Ik vind het echter zeer lastig om met gevangen gynes een kolonie te starten. Je kan beter een flinke kolonie zoeken en daar een paar gynes met werksters uithalen.

Op deze tabel zie je wanneer de verschillende soorten ongeveer vliegen:
http://www.nlmieren.nl/websitepages/nuptialflights.html
zoeytolboom
Lid
Berichten: 107
Lid geworden op: 10 februari 2016
Locatie: Amersfoort Vathorst
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Valstrik?

Bericht door zoeytolboom »

ProXi schreef:
zoeytolboom schreef:
Mika schreef:Lasius niger kan je in grote hoeveelheden vinden op rustige straten, en parkings.
Formica fusca vind je vooral waar er veel voorkomen...
Thanks GvG!
Dat was Mika :lol:
Ohh oeps..
Thanks Mika ;)
1x Lasius niger.
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Valstrik?

Bericht door ProXi »

Mika schreef:Mieren gynes kunnen maar slecht vliegen, maar ze kunnen wel een beetje sturen. Soorten die in het bos leven, landen ook meestal in het bos.

Ik heb het subjectieve gevoel dat Lasius niger en flavus aangetrokken worden door braakliggende terreinen. Het kan ook zijn dat je ze er gewoon sneller en beter kan zien.
Hoe goed kunnen mieren dan eigenlijk zien?
Ze stammen af van wespen en die kunnen als ik het me goed herinner vrij goed zien en ook onthouden waar bijvoorbeeld een nestingang zich bevond door kenmerken in de omgeving te onthouden.
Van mieren weet ik dat ze duidelijk het verschil tussen licht en donker kunnen waarnemen, maar kunnen ze dan ook een zien of er een bos is of een braakliggend terrein?
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Valstrik?

Bericht door GvG »

Ja, dat zien ze wel. Ik heb, geloof ik, eens gelezen dat gynes van verschillende soorten op verschillende plekken terecht komen. Ik geloof dat het ging om Lasius umbratus (nestelt graag onder bomen) en Lasius flavus (nestelt graag op open grasland). Het bleek dat Lasius flavus significant vaker in het weiland terecht kwam, en Lasius umbratus vaker bij bomen. Ze lijken dus echt op hun favoriete habitat af te vliegen. Nu werkt het natuurlijk niet altijd perfect, en zijn er ook een hoop die afdwalen, ook door de wind en dergelijke. Maar het zicht moet goed genoeg zijn ja. Het is natuurlijk minder goed dan het zicht van honingbijen, maar goed genoeg om het verschil tussen bos en weiland te zien.
Ik zal eens zoeken naar het bovengenoemde artikel.
Benno
Lid
Berichten: 71
Lid geworden op: 08 januari 2015
Locatie: Hilversum
Gender:
Leeftijd: 39

Re: Valstrik?

Bericht door Benno »

Wat ik wel gehoord heb over een soort van valstrik;
Wanneer je een bruidsvlucht verwacht kun je iets van een karton op je grasmat / stoep leggen. Dit zorgt voor een donker beschutte plek waar de gynes naar toe gelokt zouden worden. Dit heb ik alleen van horen zeggen op een youtube filmpje, dus of en hoe dit werkt durf ik niet te zeggen.
Gebruikersavatar
Sneeuwuil
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 22 juli 2014
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Valstrik?

Bericht door Sneeuwuil »

zoeytolboom schreef:Bestaat er een manier om mierenkoninginnen te lokken naar je tuin?
Zou je als het ware een valstrik kunnen maken voor koninginnen?

Zoey
GvG zegt het ook al: als er een bruidsvlucht is, dan is het echt niet nodig om ze te lokken. Dan komen ze met velen tegelijk. Dan kun zo naar buiten lopen en er 100 oprapen als je wilt. Dat gaat - in elk geval naar mijn ervaring - wel beter op verharde ondergrond zoals een stoep. Daar vind je ze makkelijker dan in een tuin.

Als er geen bruidsvlucht is, dan blijven ze lekker zitten waar ze zitten en kun je ze niet lokken.
Laatst gewijzigd door Sneeuwuil op 16 feb 2016, 17:23, 1 keer totaal gewijzigd.
zoeytolboom
Lid
Berichten: 107
Lid geworden op: 10 februari 2016
Locatie: Amersfoort Vathorst
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Valstrik?

Bericht door zoeytolboom »

Dankje sneeuwuil
1x Lasius niger.
Plaats reactie