Myrmica rubra gyne

Waarnemingen van bruidsvluchten
Plaats reactie
pjpj001
Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 23 maart 2012
Gender:
Leeftijd: 27

Myrmica rubra gyne

Bericht door pjpj001 »

Ik ben vandaag op mijn school een Myrmica rubra gyne tegengekomen, is dit gebruikelijk dat ze rond deze tijd van het jaar zich afsplitsen van hun ouderlijke nest, of zou dit hier niet het geval zijn? Ik ga er dan vanuit dat het geen bruidsvlucht was om dat deze nu rond deze periode niet gebeuren.

Foto van de gyne:
Afbeelding
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Myrmica rubra gyne

Bericht door GvG »

Ik zag vorige week ook al een gyne rondlopen in het duin, helemaal alleen. Verder niets opvallends gezien, dus een grote bruidsvlucht zal het niet geweest zijn. Xerxeron had er ook al een gevonden, zag ik in het het determinatieforum. Een gyne die zich geheel solitair afsplitst van een kolonie is ook niet echt voor de hand liggend. Misschien dat de zachte winter zorgt voor het vervroegd uitvliegen van enkele gynes? Ik zou het niet met zekerheid durven zeggen.
pjpj001
Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 23 maart 2012
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Myrmica rubra gyne

Bericht door pjpj001 »

Zou het lukken moest ik deze gyne bij mij kolonie voegen? Ik heb er 3 waar ik ze bij kan voegen dus dat is geen probleem, of is de kans te groot dat ze daarbij het leven laat? Zelf op haar eentje een kolonie starten schat ik ook niet echt hoog in..
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Myrmica rubra gyne

Bericht door Manimaner »

De kans dat het lukt is zeer klein.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Myrmica rubra gyne

Bericht door GvG »

Mani is me voor, ik had dit geschreven:

Manimaner schatte laatst de slagingskans in op 1:10, dus 10%. Ik heb geen exacte cijfers maar ik denk dat hij daar wel ongeveer gelijk heeft. Je kan het gewoon proberen, je hebt haar tenslotte niet gekocht maar gevonden. Met een gekochte gyne zou ik het nooit proberen, maar in jouw geval kost het je geen geld als het mislukt.

De kans dat ze een kolonie sticht is wel groter, maar ook zeker geen 100%. Het hangt ook van de verzorging af natuurlijk. Ik vind het zelf veel werk, een kolonie uit het wild halen is makkelijker. :)
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Myrmica rubra gyne

Bericht door dvd »

Een paar dagen geleden zag ik ook al een myrmica rubra gyne rondlopen.Ik dacht eerst aan een verhuizing maar er waren geen enkele werksters aanwezig.
Gebruikersavatar
timdgd
Lid
Berichten: 297
Lid geworden op: 28 juni 2015
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Myrmica rubra gyne

Bericht door timdgd »

Ik heb toevallig vorige week ook een gyne van deze soort gevonden. Ik heb besloten dat ik geen kolonie van dit soort wil met maar een gyne en heb haar dus met moeite vrij gelaten. :? .
Formica fusca
Formica polyctena
Messor barbarus
Pheidole pallidula
pjpj001
Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 23 maart 2012
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Myrmica rubra gyne

Bericht door pjpj001 »

Ik zal eens proberen of het lukt, ik haal een werkster er uit en laat deze "kennis" maken, bij grote vijandigheid haal ik deze wel weer weg en laat ik de gyne wel zelf iets starten, al zie ik tot nu toe nog geen eitjes.
pjpj001
Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 23 maart 2012
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Myrmica rubra gyne

Bericht door pjpj001 »

Ik heb de gyne 5 dagen lang suikerwater gegeven en ik heb Fruitvliegjes aangeboden. Maar er is geen enkel eitje gelegd en daarom heb ik geprobeerd om deze aan 1 van mijn kolonies toe te voegen. De eerste ontmoetingen waren niet echt extreem agressief en de ontmoeting van mier tot mier was heel uiteenlopend. Sommigen reageerden nauwelijks of niet op de gyne en andere werksters liepen in paniek rond, een enkeling pakte haar even bij de poten vast maar nooit echt lang. na een uur gekeken te hebben de kolonie nog even in mijn zicht gehouden maar echt veel gebeurde er niet echt. We zijn nu een dag en half verder maar de gyne leeft nog altijd, ze zit wel niet in het nest maar er naast... Ik zie geen agressie meer vanuit de kolonie. Geen idee of ze bevrucht is.
Gebruikersavatar
Aljosha
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 28 januari 2015
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Myrmica rubra gyne

Bericht door Aljosha »

Eerlijk gezegd denk ik dat de gynes zich afsplitsen van hun nest, bij mijn grote kolonie waar er een 30+ tal gynes aanwezig zijn zie ik af en toe een gyne die in de buitenwereld loopt, die dan vervolgens terug het nest in gesleurd word. Het is niet ongewoon dat er nu al bruidvluchten van deze soort gebeuren, want bij mij begint het nest zich al aardig op te vullen met geslachtsdieren :)

Paraponera clavata
Camponotus fulvopilosus
Myrmecocystus mimicus
Camponotus maculatus
Camponotus somalinus
Iridomyrmex purpureus
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Myrmica rubra gyne

Bericht door Manimaner »

Ik vind het toch nog erg vroeg voor bruidsvluchten. Het is buiten pas enkele weken een hogere temperatuur. Binnen zijn veel kolonies vanaf maart al op kamertemperatuur. Dat doet toch veel met de ontwikkeling van broed. Het afsplitsen wat je noemt is wel een mogelijkheid.
Laatst gewijzigd door Manimaner op 31 mei 2016, 19:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Aljosha
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 28 januari 2015
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Myrmica rubra gyne

Bericht door Aljosha »

Zo vroeg is het ook niet, heb buiten meerdere nesten gezien die al gevleugelde gynes hadden,

Paraponera clavata
Camponotus fulvopilosus
Myrmecocystus mimicus
Camponotus maculatus
Camponotus somalinus
Iridomyrmex purpureus
pjpj001
Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 23 maart 2012
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Myrmica rubra gyne

Bericht door pjpj001 »

Bij mijn kolonies zijn er nu wel al een groot aantal poppen, gevleugelde gynes zie ik nog niet rondlopen. Dat gerdrag met koninginnen die in de buitenwereld rondlopen herken ik ook. Ze zitten daar een tijdje met een aantal werksters en gaan dan na een dag of 2 terug in het nest zitten.
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Myrmica rubra gyne

Bericht door Manimaner »

Ik stuitte gisteren toevallig nog op een nest tijdens het uitdoen van wat planten. Daar trof ik een grote kolonie, maar deze kolonie had alleen zeer grote larven. Zo heb ik nog een aantal kolonies waarbij ik alleen nog maar larven heb gezien. Volgens Peter Boer vliegt Myrmica rubra pas vanaf juli. Dit kan natuurlijk wel wat afwijken, maar dan vind ik mei toch redelijk vroeg. Er zijn wel nog een aantal andere Myrmica spp. die al in juni beginnen met vliegen. Het zou dus wel kunnen. Het ligt ook aan het weer.

http://www.nlmieren.nl/websitepages/nuptialflights.html

Aangezien jullie beiden dit "afsplitsgedrag" waarnemen dan zou dat ook een verklaring kunnen zijn.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Myrmica rubra gyne

Bericht door GvG »

Bij afsplitsing zou je verwachten dat een gyne met een aantal werksters een nieuwe plek zou zoeken om "voor zichzelf te beginnen". Een gyne die moederziel alleen (pun not intended) het nest verlaat heeft maar weinig kans van slagen. Ik zou denken dat het de investering waard is om enkele werksters mee te sturen om haar bij te staan. Maar goed, die bewering roept weer allerlei andere vragen op over verwantschap, kin selection en overlevingskansen. Misschien heeft een oudere gyne nu wel meer slagingskans dan een jonge gyne in de zomer.

Moeilijk, moeilijk. Ik ga er niet uitkomen. :)
ruttydm
Lid
Berichten: 331
Lid geworden op: 08 januari 2013
Locatie: Buggenhout, belgie
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Myrmica rubra gyne

Bericht door ruttydm »

Net vandaag ook zomaar een gyne zien rondlopen, ik heb hem in een proefbuis gestoken. Ik zal morgen eens kijken of ik wat poppen vind die ik haar dan kan geven.
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Myrmica rubra gyne

Bericht door dvd »

Na het werk heb ik ook 2 myrmica rubra gynes zien rondlopen.
Plaats reactie