Reageerbuisje meenemen voor vangen

Waarnemingen van bruidsvluchten
Plaats reactie
Loesje
Lid
Berichten: 83
Lid geworden op: 23 mei 2016
Locatie: Den Bosch Noord Brabant
Gender:
Leeftijd: 35

Reageerbuisje meenemen voor vangen

Bericht door Loesje »

Ik had een vraagje met betrekking tot bruidsvluchten, ik heb nu 2 lange reageerbuisjes en die in mijn tas klaarzitten voor het geval ik met dit prachtige weer een gyne vind. Nemen jullie altijd lege reageerbuisjes mee of gelijk reageerbuisjes met water zodat de gyne dit direct tot haar nest kan maken?
Lasius flavus 5+
Messor barbarus 200+
1x Lasius niger
pjpj001
Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 23 maart 2012
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Reageerbuisje meenemen voor vangen

Bericht door pjpj001 »

Ik denk dat de meesten (dat is bij mij in ieder geval zo) een potje met schroefdop mee nemen. Een proefbuisje zeker als het uit glas is kan makkelijk stuk gaan. Vullen met water hoeft niet maar laat de gyne hier dan ook niet te lang in zitten. Als je er meerdere vangt dan is het aangeraden om ook iets bij in het potje te doen, zoals een blaadje of een beetje mos dat je vind op de grond. Hieronder kunnen gevangen gynes schuilen.
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Reageerbuisje meenemen voor vangen

Bericht door Kegge »

Loesje schreef:Ik had een vraagje met betrekking tot bruidsvluchten, ik heb nu 2 lange reageerbuisjes en die in mijn tas klaarzitten voor het geval ik met dit prachtige weer een gyne vind. Nemen jullie altijd lege reageerbuisjes mee of gelijk reageerbuisjes met water zodat de gyne dit direct tot haar nest kan maken?

Ik gebruik kleine "sambalbakjes" die je bij de Chinees krijgt. Die zijn lekker klein, afsluitbaar en van plastic, dus gaan niet kapot. Ik heb ook watten bij me, een pipet en wat water. Ik kan dan een stukje watten bevochtigen en bij de gyne leggen. Dit verhoogt de kans dat ze de reis overleeft.

Thuis zet ik de gynes over in een reageerbuis.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Reageerbuisje meenemen voor vangen

Bericht door ProXi »

Kegge schreef:
Loesje schreef:Ik had een vraagje met betrekking tot bruidsvluchten, ik heb nu 2 lange reageerbuisjes en die in mijn tas klaarzitten voor het geval ik met dit prachtige weer een gyne vind. Nemen jullie altijd lege reageerbuisjes mee of gelijk reageerbuisjes met water zodat de gyne dit direct tot haar nest kan maken?

Ik gebruik klein "sambalbakjes" die je bij de Chinees krijgt. Die zijn lekker klein, afsluitbaar en van plastic, dus gaan niet kapot. Ik heb ook watten bij me, een pipet en wat water. Ik kan dan een stukje watten bevochtigen en bij de gyne leggen. Dit verhoogt de kans dat ze de reis overleeft.

Thuis zet ik de gynes over in een reageerbuis.
Haha die bakjes gebruik ik ook!
Zeer handig!
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Reageerbuisje meenemen voor vangen

Bericht door dvd »

Valt me op dat Formica polyctena werksters hun pas gelande gynes meesleuren naar een nieuwe plaats voor een nest te bouwen.
gisteren zag ik een paar werksters 3 gynes meesleuren naar een nog onbewoonde plaats.
vandaag zag ik werksters op en aan gaan met dennenaaldjes enzv voor hun nest te bouwen op de nog onbewoonde plaats.
Loesje
Lid
Berichten: 83
Lid geworden op: 23 mei 2016
Locatie: Den Bosch Noord Brabant
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Reageerbuisje meenemen voor vangen

Bericht door Loesje »

Spulletjes in mn tas en mn ogen goed open blijven houden dus! Ik hoop dat ik er 1 vind dit jaar, al schat ik de kans op een Lasius niger toch wel redelijk in over een maandje.
Lasius flavus 5+
Messor barbarus 200+
1x Lasius niger
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Reageerbuisje meenemen voor vangen

Bericht door ProXi »

Loesje schreef:Spulletjes in mn tas en mn ogen goed open blijven houden dus! Ik hoop dat ik er 1 vind dit jaar, al schat ik de kans op een Lasius niger toch wel redelijk in over een maandje.
Moet zeker goed gaan komen. Beetje afhankelijk ook van hoe het weer wordt.
Maar in de periode juni tot en met augustus zullen er veel bruidsvluchten zijn.
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Reageerbuisje meenemen voor vangen

Bericht door Kegge »

Loesje schreef:Spulletjes in mn tas en mn ogen goed open blijven houden dus! Ik hoop dat ik er 1 vind dit jaar, al schat ik de kans op een Lasius niger toch wel redelijk in over een maandje.
Dat gaat zeker goed komen. Als het zwoel weer is en er dreigt onweer dan is de kans heel groot dat er een bruidsvlucht gaat komen.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Daisy
Lid
Berichten: 288
Lid geworden op: 21 november 2015
Gender:
Leeftijd: 39
Contacteer:

Re: Reageerbuisje meenemen voor vangen

Bericht door Daisy »

Ik heb me zo eens een hele doos van die urine potjes gekocht, zijn hele kleine potjes met schroevdeksel ik vind ze heel handig kan ze voor van alles en nog wat gebruiken hihi :p
Gebruikersavatar
Other
Lid
Berichten: 587
Lid geworden op: 13 april 2011
Locatie: Bergen Op Zoom
Gender:
Leeftijd: 38
Contacteer:

Re: Reageerbuisje meenemen voor vangen

Bericht door Other »

Army Standard Issue Equipment.. :lol:

Afbeelding

Ik ga nergens heen zonder, heb zelfs op diverse plekken zown zakje liggen :roll:
YOUTUBE
Like, Comment & Subscribe! 8-)
Kolonies aangeboden
Nieuwe kolonie nodig?
FACEBOOK
Like ons op facebook!
Gebruikersavatar
Meander
Lid
Berichten: 141
Lid geworden op: 17 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 104

Re: Reageerbuisje meenemen voor vangen

Bericht door Meander »

Ik zou altijd ook watjes meenemen, dan kan je er meerdere in 1 buisje doen en bovendien stoot het zachter tegen een watje dan tegen het buisje....
Gebruikersavatar
Other
Lid
Berichten: 587
Lid geworden op: 13 april 2011
Locatie: Bergen Op Zoom
Gender:
Leeftijd: 38
Contacteer:

Re: Reageerbuisje meenemen voor vangen

Bericht door Other »

Meander schreef:Ik zou altijd ook watjes meenemen, dan kan je er meerdere in 1 buisje doen en bovendien stoot het zachter tegen een watje dan tegen het buisje....
Deze zijn zo klein dat ze nergens heen kan stoten.
YOUTUBE
Like, Comment & Subscribe! 8-)
Kolonies aangeboden
Nieuwe kolonie nodig?
FACEBOOK
Like ons op facebook!
Plaats reactie