Tips bij het vangen gynes

Waarnemingen van bruidsvluchten
Plaats reactie
ardje02
Berichten: 14
Lid geworden op: 12 juni 2016

Tips bij het vangen gynes

Bericht door ardje02 »

Hallo iedereen, ik ben Ardjun (14).
De zomer is begonnen dat betekent bruidsvluchten!
Ik ga dus iedere namiddag op zoek naar gynes , maar zonder succes :( !
Op het forum lees ik allemaal mensen die gynes hebben gevangen, grote deel komt uit Nederkand , ik uit België. Komen de bruidsvluchten dan later in België ? Ik zou het niet weten of zou het aan iets anders liggen?
Hebben jullie tips voor mij om gynes te vinden? Dat zou heel fijn zijn als jullie mij er me kunnen helpen ;) !
Gebruikersavatar
Manor
Lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 14 mei 2016
Locatie: Vlaams Brabant
Gender:
Leeftijd: 25

Re: Tips bij het vangen gynes

Bericht door Manor »

Het hangt af van zoveel dingen, in België zullen ook nog wel grote bruidsvluchten komen, ik heb zelf bijvoorbeeld gisteren een hele kleine gezien in België, terwijl dat inderdaad in Nederland sommigen overal gynes hadden gevonden. Zoek een paar nesten en ga elke dag is kijken of je niks ziet, en dat je iedere middag opzoek gaat, dat doe ik ook wel, en zelfs als je niks vind heb je toch weer is een wandeling gedaan, dus geen zorgen er zullen nog genoeg momenten zijn om gynes te vinden ;)
Formica cunicularia
Lasius niger
Gebruikersavatar
Martijn
Lid
Berichten: 643
Lid geworden op: 14 april 2008
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Tips bij het vangen gynes

Bericht door Martijn »

Ik zou zeker niet elke dag naar gynes gaan zoeken. Een aantal dagen per jaar (meestal eind Juli), houden de inheemse soorten massale bruidsvluchten en zul je er niet overheen kunnen kijken. Dan kun je er een aantal vangen.
ardje02
Berichten: 14
Lid geworden op: 12 juni 2016

Re: Tips bij het vangen gynes

Bericht door ardje02 »

Bedankt voor de informatie ;) , dat geeft al goeie moed! :)
Hebben jullie nog andere tips?
Zou altijd fijn zijn!
Loesje
Lid
Berichten: 83
Lid geworden op: 23 mei 2016
Locatie: Den Bosch Noord Brabant
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Tips bij het vangen gynes

Bericht door Loesje »

De gynes die ik tot nu toe tegen ben gekomen is niet op de momenten geweest dat ik aan het zoeken was. Tetramorium sp zat ineens gewoon in de tuin, Myrmica rubra gyne zag ik ook toevallig op vakantie in het bos, stonden even buiten en ze kwam voorbij gelopen en de Lasius was al helemaal mooi. In het park gaan wandelen in de hoop er 1 tegen te komen, niets kunnen vinden, loop terug naar huis, kom in de wijk en overal waren Lasius niger gynes!
Je kan dus blijven zoeken (heb ik ook gedaan, was ook mijn eerste jaar zoeken) maar uiteindelijk vind je ze waarschijnlijk toch per toeval!
Lasius flavus 5+
Messor barbarus 200+
1x Lasius niger
Daisy
Lid
Berichten: 288
Lid geworden op: 21 november 2015
Gender:
Leeftijd: 39
Contacteer:

Re: Tips bij het vangen gynes

Bericht door Daisy »

Ik ben van Belgie en heb er al een aantal gevonden, steeds in mijn tuin, maar ik woon aan een bos.
Gebruikersavatar
Aljosha
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 28 januari 2015
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Tips bij het vangen gynes

Bericht door Aljosha »

Elke dag moet je niet kijken, zoals Martijn zegt zijn er bepaalde dagen echt gigantische bruidsvluchten en zie je overal maar echt overal gynes lopen, meestal vliegen ze uit na een regenvlaag, en als je er nog altijd geen vind nadat ze al uitgevlogen zijn, zoek dan onder stenen, meestal vind ik er dan nog een 30 tal. Hoop dat dit wat geholpen heeft :)

Paraponera clavata
Camponotus fulvopilosus
Myrmecocystus mimicus
Camponotus maculatus
Camponotus somalinus
Iridomyrmex purpureus
ardje02
Berichten: 14
Lid geworden op: 12 juni 2016

Re: Tips bij het vangen gynes

Bericht door ardje02 »

Heel erg bedankt iedereen voor de informatie!
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Tips bij het vangen gynes

Bericht door GvG »

Mijn tip is: altijd een buisje of potje bij je hebben. Stop er een in je tas, in je jas en in je broekzak, dan heb je er elke dag een bij je en kan je nooit zonder zitten als je ze opeens nodig hebt.
Plaats reactie