bruidsvlucht van je eigen kolonie.

Waarnemingen van bruidsvluchten
Plaats reactie
Fenno
Berichten: 31
Lid geworden op: 17 februari 2017
Gender:

bruidsvlucht van je eigen kolonie.

Bericht door Fenno »

Hallo allemaal.
binnenkort is het zover dat de bruidsvluchten gaan beginnen.
hierdoor heb ik een vraag die ik nog niet langs heb zien komen op het forum.
zal mijn eigen kolonie ook met mieren komen die vleugels hebben?
ik zit er niet op te wachten dat straks mijn huis vol zit met vliegende mieren.
Hoe gaan jullie hiermee om?
Antboy
Lid
Berichten: 196
Lid geworden op: 07 augustus 2015
Locatie: Baarn
Gender:
Leeftijd: 20

Re: bruidsvlucht van je eigen kolonie.

Bericht door Antboy »

Hoe groot is je kolonie? En welke soort?
-Camponotus ligniperdus
-Lasius flavus
-Lasius niger
-Messor barbarus
-Messor capitatus
-Messor minor
-Myrmica rubra
-Pheidole pallidula
-Pheidole yeensis
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: bruidsvlucht van je eigen kolonie.

Bericht door miel »

Haha, rustig maar Fenno, hier hoef je je niet druk over te maken.

Allereerst komt het in gevangenschap niet vaak voor dat een kolonie geslachtsdieren produceert, en als dit voorkomt, worden ze op zeer kleine schaal geproduceerd: Je zult er dus zeker geen last van hebbben.

Ik verwacht dat jij nog een kleine kolonie hebt. Deze zullen (nog) geen geslachtsdieren produceren. Larven van geslachtsdieren hebben heel veel voedsel nodig.(Een kleine kolonie kan zich deze hoeveelheid voedsel nog niet permiteren. Anders gezegd: de larven zullen veel energie vragen van de werksters, waardoor de koloniegroei geremd zal worden. Pas als een kolonie(bijna) op maximale grootte is, kunnen er geslachtsdieren geproduceerd worden. Maar in gevangenschap geldt dat de kolonie vaak te weinig voedsel tot zijn beschikking heeft, om in deze hoeveelheid voedsel te voorzien.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: bruidsvlucht van je eigen kolonie.

Bericht door GvG »

Als het je lukt om een kolonie zo goed te verzorgen dat ze gevleugelde mieren gaan produceren, is dat een goed teken! Heel soms heeft iemand een paar gevleugelde mieren in zijn kolonie, bij maar een klein deel daarvan vliegen ze ook daadwerkelijk uit. Overlast zul je hier niet van hebben. Je zal er juist trots op zijn als je een paar gevleugelde mannetjes in je vensterbank ziet lopen! Het is mij één keer gebeurd bij een Temnothorax kolonie dat er mannetjes uitvlogen. Bij Myrmica rubra heb ik wel een paar keer gevleugelde mannetjes en vrouwtjes gezien, maar die vlogen nooit uit.
Arnhem1
Berichten: 100
Lid geworden op: 07 april 2018
Gender:

Re: bruidsvlucht van je eigen kolonie.

Bericht door Arnhem1 »

Geweldig...hele huis vol visite(dochter was jarig) en overal vliegjes. Mijn vrouw is wel wat gewend met alle krekels vliegen enz enz in huis,maar was zichtbaar "not amused"
De visite en de bijbehorende kinderen kijken allemaal naar de kameleon en de andere reptielen...leuk leuk leuk...een enkeling kijkt ook naar de mieren. En een oplettende kijker kwam naar buiten en zei, ik zie ze nu eindelijk een keer..echt veel en wat zijn ze druk...
Ik dacht...ok?!...overdag veel en druk?...maar voor ik kon gaan kijken,nieuwe visite..bla bla bla.
In de avond kwamen nog wat neefjes en uiteraard de jongste op een stoel voor de bak gezet. Zaklamp erbij en uitleggen maar weer. Toen zag ik het pas,hele eiland overspoeld met mieren, de ingangen volledig open...en overal vliegjes....dezelfde die de hele dag al in huis waren.
Vliegende mieren, heel veel vliegende mieren. Pheidole pallidula in huis ....en nu?
De hoeveelheid in huis was en is te verwaarlozen, maar in de gracht om het eiland was het een en al vliegjes. De bak staat naast de deur,dus er zullen er ook een aantal naar buiten gevlogen zijn,zonder twijfel!
Maar...wat nu?
Ik heb er niks aan gedaan en vandaag zie ik er geen meer in de bak. In huis tot nu toe ook bijna geen meer gevonden, had wel een raam open vannacht.(was echt warm gisteren).
Moet ik iets doen,kan ik nog iets doen...had ik iets moeten doen?
Nu is er weer rust op het eiland, alsof er niks gebeurd is.
Proud Owner of Pheidole Island
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: bruidsvlucht van je eigen kolonie.

Bericht door Mika »

Foto's!!!!

Heeft de kameleon ze dan niet opgegeten?
DUCKDUCKGO!
Arnhem1
Berichten: 100
Lid geworden op: 07 april 2018
Gender:

Re: bruidsvlucht van je eigen kolonie.

Bericht door Arnhem1 »


Vandaag weer onrust...en weer ging de ingang open.
Hoorde van iemand iemand dat het drones zijn..mannetjes.
Proud Owner of Pheidole Island
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: bruidsvlucht van je eigen kolonie.

Bericht door Mika »

Ja inderdaad, en mannetjes kunnen eigenlijk geen kwaad. Ze zouden wel goed voer zijn voor andere dieren...
DUCKDUCKGO!
Plaats reactie