Myrmica rubra

Caresheets van verschillende soorten
Gebruikersavatar
kecko
Lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 02 september 2009
Leeftijd: 32

Myrmica rubra

Bericht door kecko »

  1. Algemene informatie over de soort:
    1. Nederlandse naam:
      • Gewone steekmier
    2. Taxonomie:
      • Familie: Formicidae
      • Onderfamilie: Formicidae
      • Geslacht: Myrmica
      • Soort: Rubra
    3. Verspreiding:
      • Europa, Noord-Amerika en Azië.
    4. Voorkeurshabitat:
      • Onder stenen, licht rot hout of in zand (voornamelijk met rot hout in het zand)
    5. Herkenbare uiterlijke kenmerken:
      • Werksters: Donker rood tot bruin, 4 - 6 mm groot, monomorf (geen tussenvormen) (Werksters worden oranje geboren, naarmate ze ouder zijn worden ze donkerrood/bruin).
      • Koningin: Donker rood tot bruin, 6,5 - 7,5 mm groot, zelfde als werksters alleen wat groter en grotere thorax (borststuk)
      • Mannetjes: Donker rood tot bruin, 4 - 5 mm groot, altijd gevleugeld
    6. Herkenbare gedragskenmerken:
      • Ze zijn erg aggressief en zullen eerder aanvallen dan wegrennen.
      • De werksters van deze soort maken een geluid dat striduleren word genoemd. Bij grotere kolonie kan je dat duidelijk horen. Lees meer over stridulatie: Link
      • Myrmica rubra beschermt en verzorgt de poppen van bepaalde vlinders (Geslacht: Maculinea). Lees meer: Link
  2. Informatie relevant voor de hobby:
    1. Gedrag van de koninginnen:
      • Bruidsvluchten: Juli en augustus
      • Winterslaap: Van eind september tot maart op ongeveer 5-10°C.
      • Koloniestichting: Pleometrose (koloniestichting mogelijk door meerdere koninginnen tezamen)
      • Monogynie/Polygynie: Polygynie (meerdere koninginnen worden door de kolonie aanvaard. Waarschijnlijk zijn dit koninginnen van hetzelfde nest die net van de bruidsvlucht komen, dit is echter niet met zekerheid te zeggen en sterk af te raden om uit te proberen)
    2. Informatie over de verzorging:
      • Geschikt vloeibaar voedsel: Suikerwater (3:1) of honingdauwsurrogaat (mengsel van aminozuren, honing en water), zorg steeds voor beschikbaar water
      • Geschikt vast voedsel: Insecten (beginnende kolonies vooral fruitvliegjes), grotere kolonies vliegen (alle soorten en maten), spinnen, meelwormen, sprinkhanen en blaptica
      • Geschikt formicarium: Kleine kolonies in een proefbuisnest, grotere kolonies in een proefbuisnest, Y-tongnest of gipsnest (werkt erg goed)
      • Temperatuur: Kamertemperatuur, gedijt echter ook rond de 15°C. Kan niet goed tegen extreme hitte
      • Vochtigheid: Altijd één deel van het nest vocht houden (vochtig: niet drijfnat!)
      • Uitbraakpreventie: Goede klimmers, in dalende voorkeur: mechanische afsluiting>Fluon>talkpoeder>parafinneolie
      • Accesoires: Nee, warmtemat is een optie maar niet noodzakelijk.
      • Stressgevoelig: Ja, vooral de koninginnen
      • Kolonie grootte: Deze soort is polygyn. Het aantal werksters zal per kolonie verschillen, maar je kan rekenen +- 1000 werksters per koningin
      • Moeilijkheidsgraad: 1: beginner (1: beginner, 2: makkelijk, 3: gevorderd, 4: moeilijk, 5: zeer moeilijk)
      • Gevaren: Kan steken.

        Blogs: mn, Jeffrey432, McK

        Extra:
        Een goede en makkelijke beginnerssoort. Is behoorlijk kieskeurig met eten.
        Afbeelding
Laatst gewijzigd door kecko op 21 apr 2010, 15:42, 41 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
kecko
Lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 02 september 2009
Leeftijd: 32

Re: Myrmica rubra

Bericht door kecko »

Opmerkingen en/of verbeteringen in de comments graag.
Gebruikersavatar
Dumdidum
Lid
Berichten: 379
Lid geworden op: 29 juli 2009
Locatie: Amersfoort
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Myrmica rubra

Bericht door Dumdidum »

Een goed begin!

Enkele opmerkingen van mijn kant:
- alhoewel het waar is dat soms andere koninginnen worden aanvaard in een al bestaand nest, is dit geen zekerheid. Ik spreek uit ervaring. Goed om te melden voor met name beginners, zodat die niet nodeloos geld uitgeven om kolonies met koninginnen te boosten die dan dood worden gebeten
- vooral van belang bij deze soort is dat het nest voor een gedeelte goed vochtig is. Bij mijn kolonies zoeken ze altijd het vochtigste plekje in het nest op (vochtig is niet, drijfnat!)
- y-tong is een goede optie. Maar van de 4 kolonies die ik heb, doen de 2 kolonies in het gipsen nest het beter. En ik denk dat dat te maken heeft met de vochthuishouding. Gips heeft echter een aantal nadelen: je loopt de kans dat ze er in gaan graven en zo uitbreken, en het kan makkelijk breken, en snel schimmelen.
- ik zie myrmica rubra zelden onder stenen zitten. Meestal in (vochtig) grasland -daar waar de wortels zitten- of inderdaad in zand waar veel houtresten in zitten (op de scheiding van rottend hout en zand). Daarnaast houden ze ervan als gedurende een klein gedeelte van de dag het nest in de zon ligt.
- voeding: te zoet suikerwater wordt niet aanvaard. Ik gebruik zelf een 3:1 verhouding (3 water 1 suiker). Daarnaast accepteren mijn rubra's (van 50 tot 1000+ mieren) geen chocola of ander snoepgoed, geen zoet fruit, geen brood, geen groente etc etc. Ze accepteren wormen als ik ze 10 seconden in kokend water dompel, vliegen (alle soorten en maten), spinnen, meelwormen, sprinkhanen en blaptica. Ik vind ze, zeker vergeleken bij andere soorten, behoorlijk kieskeurig in wat ze eten.
Gebruikersavatar
kecko
Lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 02 september 2009
Leeftijd: 32

Re: Myrmica rubra

Bericht door kecko »

@dumdidum

Dankjewel voor je comment!
Ik heb de aanpassingen erbij gezet, overigens gebruik ik ook de 3:1 verhouding in suikerwater dus jou recept kan ik bevestigen.

ps. kun je me ook wat vertellen over de nestgrootte? ik had 200 - 400 maar dit weet ik niet zeker
Gebruikersavatar
Dumdidum
Lid
Berichten: 379
Lid geworden op: 29 juli 2009
Locatie: Amersfoort
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Myrmica rubra

Bericht door Dumdidum »

De koloniegrootte hangt samen met het aantal koninginnen in het nest dat eitjes legt.
Van enkele honderden tot duizenden per nest.
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Myrmica rubra

Bericht door mn »

De werksters van deze soort maken ook een geluid dat striduleren word genoemd. Bij grotere kolonie kan je dat duidelijk horen.

Stridulatie is het produceren van geluid door bepaalde lichaamsdelen langs elkaar te strijken. In de praktijk slaat het voornamelijk op insecten die geluiden produceren om het andere geslacht te lokken. Het zijn vaak de mannelijke exemplaren die striduleren om vrouwtjes te lokken. In veel gevallen kunnen ook de vrouwtjes geluid produceren maar ze doen dit alleen bij de balts; als er reeds een mannetje is genaderd.

Voorbeelden van stridulerende insecten zijn krekels, sprinkhanen en cicaden. Stridulatie kan bij verschillende groepen insecten worden opgewekt door het wrijven van verschillende lichaamsdelen langs elkaar: vleugel tegen vleugel, vleugel tegen abdomen, poot tegen vleugel, etc. Op lichaamsdelen die voor stridulatie worden gebruikt vindt men een rij tandjes of een gezaagde rand en het oppervlak waarlangs gestreken wordt is verhard.

Stukje van Wikipedia.


Jonge koninginnen worden na de bruidsvlucht vaak aanvaard in andere kolonies. Zo kun je je kolonie evt ook uitbrijden.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
kecko
Lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 02 september 2009
Leeftijd: 32

Re: Myrmica rubra

Bericht door kecko »

Staat erbij ;)
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Myrmica rubra

Bericht door mn »

Offtopic: Nu zouden alle antwoorden op deze caresheet moeten verwijderd worden zodat, moest de caresheet volledig af zijn en er niets meer aan toe te voegen is, ze kan worden als stickie.

En ohja, nog enkele linkjes van de blog van personen die de soort zelf houden/gehouden hebben.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
Dumdidum
Lid
Berichten: 379
Lid geworden op: 29 juli 2009
Locatie: Amersfoort
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Myrmica rubra

Bericht door Dumdidum »

@Kecko
Zoals je de aanpassingen nu hebt verwerkt vind ik het niet precies genoeg. Caresheets moeten 100% kloppen en als we iets niet zeker weten moeten we het óf weglaten, óf met een andere kleur aangeven. Eens?

concreet:
- ik heb mijn twijfels over of myrmica rubra graag onder stenen zitten (misschien wel als er geen betere optie is, maar niet als eerste keus)
- uit mijn eigen ervaring blijkt dat je koniginnen niet zonder meer succesvol aan bestaande kolonies kunt toevoegen. Zoals het nu in de caresheet staat is dat wel zo. (Myrmica rubra is polygynous maar ook polydomous, wat zoveel betekent als dat er meerdere nesten kunnen zijn in één kolonie die elk meerdere koninginnen kunnen hebben. Voor mij is het nog niet duidelijk of de prinsessen van het ene nest van kolonie A na bevruchting worden opgenomen door de andere nesten van kolonie A, of dat het inderdaad mogelijk is dat koninginnen van kolonie A kunnen worden toegevoegd aan kolonie B. In ieder geval is het geen zekerheid en zou ik met name beginners willen behoeden voor teleurstelling)
- waar haal je precies 200-400 vandaan. Waarom niet 150, of 500? Ik bedoel maar te zeggen, 200-400 lijkt me uit de lucht gegrepen.

Toevoeging die ik al weer vergeten was maar zojuist teruglas op internet:
- Myrmica rubra beschermt en verzorgt de poppen van bepaalde vlindersoorten. Als "dank" scheiden de poppen een zoete vloeistof af voor de mieren.
Gebruikersavatar
kecko
Lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 02 september 2009
Leeftijd: 32

Re: Myrmica rubra

Bericht door kecko »

@mn

Goed idee! zal ik doen,

Ik stel voor dat we deze topic nog een aantal dagen zo laten.
Er zijn nog veel mensen die ervaring met deze soort hebben en deze caresheet nog niet hebben gelezen.
Ze hebben er waarschijnlijk nog wel wat toe te voegen.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Myrmica rubra

Bericht door Floris »

Ik sluit me aan bij Dumdidum. Realiseer je goed wat XToF over caresheets geschreven heeft. Mensen verwachten aan de hand van een caresheet alleen een kolonie te kunnen verzorgen. Als je niet zeker bent, moet je gegevens er niet in zetten.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
kecko
Lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 02 september 2009
Leeftijd: 32

Re: Myrmica rubra

Bericht door kecko »

@dumdidum

- over de stenen:
Het is niet de eerste keus, het staat alleen als eerst in het rijtje, en myrmica rubra zit wel degelijk onder stenen. Ik heb al verschillende keren op dit forum gelezen van mensen die meerdere myrmica rubra gynes onder stenen vonden.
Wat mij betreft blijft dit staan.

- over koninginnen:
Mee eens, dit moet wat duidelijker.

- over 200 - 400:
Ik weet niet het exacte aantal.
Dit verander ik naar 300.
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Myrmica rubra

Bericht door mn »

-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Myrmica rubra

Bericht door mn »

kecko schreef: - over 200 - 400:
Ik weet niet het exacte aantal.
Dit verander ik naar 300.
Je weet dit nog steeds niet zeker, het kan een afrader zijn als mensen meer werksters verwachten.
Naar mijn ervaring zijn het een 1000 wersters en meer per gyne.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
Dumdidum
Lid
Berichten: 379
Lid geworden op: 29 juli 2009
Locatie: Amersfoort
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Myrmica rubra

Bericht door Dumdidum »

Mooie link! zo duidelijk had ik het nog niet beschreven zien staan.
Gebruikersavatar
kecko
Lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 02 september 2009
Leeftijd: 32

Re: Myrmica rubra

Bericht door kecko »

Als iemand info vind over de nestgrootte van myrmica rubra.

Laat het me weten
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Myrmica rubra

Bericht door mn »

Jonge werksters zijn oranje van kleur, naarmate ze ouder worden hoe roder ze worden. De donkerste werksters zijn dus vaak ook de oudste.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Myrmica rubra

Bericht door mn »

Gynes kunnen tot zwart van kleur zijn. (Ben er zelf nog maar 1 tegen gekomen)
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Myrmica rubra

Bericht door ProXi »

@ Dumdidum

Ik heb al vaker een Myrmica rubra kolonie gevonden onder stenen, dus ik kan dat punt in de caresheet bevestigen.

Wat onder extra vermeld staat vind ik overigens best apart.
Ik vind ze niet bepaald kieskeurig persoonlijk. Ze nemen echt van alles aan namelijk.
Ik heb ze zelfs zoete kauwgom zien eten.
Gebruikersavatar
kecko
Lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 02 september 2009
Leeftijd: 32

Re: Myrmica rubra

Bericht door kecko »

@mn

Interessant! maar dit is waarschijnlijk zo zeldzaam dat het niet de moeite waard is om in de caresheet op te nemen.
Waar heb je dit trouwens waargenomen?

@ProXi

Zelf vind ik mijn myrmica rubra erg kieskeurig.
Als het suikerwater iets te zoet is laten ze het staan.
Als de fruitvlieg iets te groot is laten ze die liggen.
Mijn ervaring met deze soort is dat het echt zeikerds zijn.

Misschien heeft dit iets met beginnende kolonies te maken?
Grote kolonies zullen waarschijnlijk vanalles aannemen denk ik.
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Myrmica rubra

Bericht door mn »

kecko schreef:@mn

Interessant! maar dit is waarschijnlijk zo zeldzaam dat het niet de moeite waard is om in de caresheet op te nemen.
Waar heb je dit trouwens waargenomen?
Ik vind dat alle weetjes in de caresheet geplaatst moeten worden, juist die dingen maken de Caresheet kompleet.
Ik heb de gyne daarstraks opgegraven met nog een tiental andere. Ik zal proberen een foto te nemen, maar door onvoldoende schijfruimte kan ik nu bijna geen foto's of filmpjes op de computer zetten.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Myrmica rubra

Bericht door ProXi »

@ Kecko

Ja mijn waarnemingen zijn inderdaad wel gebaseerd op een grotere kolonie.
Maar ik denk dat alle beginnende kolonies wel wat kieskeuriger zijn, doordat ze dan wat meer op save spelen.


Volgens mij waren de gynes bij mijn kolonie ook vrij donker trouwens.
Ik heb op mijn laptop helaas geen foto's ervan en de kolonie is helaas overleden...
Even mijn filmpjes bestuderen op internet of ik daar wat kan vinden.
http://www.youtube.com/user/Boeff82#p/u/34/ab1IlTCmsgs
hier kan je het een beetje zien dat de gyne vrij donker was

Is het misschien trouwens leuk om in de care sheet ook wat afbeeldingen/beeldmateriaal toe te voegen?
Gebruikersavatar
Dumdidum
Lid
Berichten: 379
Lid geworden op: 29 juli 2009
Locatie: Amersfoort
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Myrmica rubra

Bericht door Dumdidum »

ProXi schreef:@ Dumdidum

Ik heb al vaker een Myrmica rubra kolonie gevonden onder stenen, dus ik kan dat punt in de caresheet bevestigen.
Prima.

Voor wat betreft jouw idee voor beeldmateriaal: Heb je een mooie foto van een koningin?
Gebruikersavatar
semar
Lid
Berichten: 158
Lid geworden op: 19 mei 2009
Locatie: amsterdam
Gender:
Leeftijd: 63

Re: Myrmica rubra

Bericht door semar »

Ze vreten met gemak kunstof sponsjes stuk?
Het bevochtigingssponsje van het bovenste nest is nu helemaal opgekauwd. ;)
Nu is het bevochtigen een probleem aan het worden.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Myrmica rubra

Bericht door ProXi »

Dumdidum schreef:
ProXi schreef:@ Dumdidum

Ik heb al vaker een Myrmica rubra kolonie gevonden onder stenen, dus ik kan dat punt in de caresheet bevestigen.
Prima.

Voor wat betreft jouw idee voor beeldmateriaal: Heb je een mooie foto van een koningin?
Volgens mij niet.
Ik kan als ik ooit weer eens op mijn pc thuis ben kijken of ik daar nog wat op heb staan.
Maar kan geen nieuwe maken helaas, aangezien mijn kolonie is overleden.
Gebruikersavatar
jeffrey432
Lid
Berichten: 1127
Lid geworden op: 06 juni 2009
Locatie: Emmen
Gender:
Leeftijd: 30

Re: Myrmica rubra

Bericht door jeffrey432 »

Klopt myrmica rubra is erg kieskeurig..
Fruitvliegen nemen ze ook al niet meer aan..
Zit nu opzoek naar andere insecten..
Mischien wandelende tak.
2x Lasius Niger
Gebruikersavatar
kecko
Lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 02 september 2009
Leeftijd: 32

Re: Myrmica rubra

Bericht door kecko »

@jeffrey

Kleine motjes nemen ze ook aan, ik heb dit in het begin ook gevoerd.
Het kan echter een probleem zijn om deze in grote mate te vinden/vangen.
Gebruikersavatar
jeffrey432
Lid
Berichten: 1127
Lid geworden op: 06 juni 2009
Locatie: Emmen
Gender:
Leeftijd: 30

Re: Myrmica rubra

Bericht door jeffrey432 »

Ah, oke bedankt!
2x Lasius Niger
Gebruikersavatar
gizmokke
Lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 26 augustus 2013
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Myrmica rubra

Bericht door gizmokke »

De mannetjes zijn toch zwart niet?zoals ik hier overlaatst een bruidsvlucht heb gezien zijn de mannetjs zwart.
1 x lasius niger,1 x formica fusca ,2 x Myrmica Rubra
Gebruikersavatar
ricardovdh
Lid
Berichten: 775
Lid geworden op: 29 april 2011
Locatie: utrecht, vleuten
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Myrmica rubra

Bericht door ricardovdh »

Yep inderdaad ik zelf stond er in de begin ook raar van te kijken ;) .
3x lasius flavus.
5x lasius umbratus.
6x lasius niger.
1x Messor barbarus.

De vraag des levens is: Gaan we door of slaan we af? Maar voor mij als visser is het: Slaan we door of gaan we af?
Wie geen vlieg kwaad doet is gewoon te traag.
Plaats reactie