Pheidole pallidula

Caresheets van verschillende soorten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Pheidole pallidula

Bericht door mn »

Pheidole pallidula
Een erg kleine actieve en agressieve miersoort, één die in redelijk korte tijd ongelofelijk snel kan toenemen in aantal.
Dit is naar mijn mening één van de leukere mieren die er zijn.

Afbeelding

o Algemene informatie over de soort:

Nederlandse naam:

Groothoofdmier, verwijst naar het grotere hoofd van de majors in vergelijking met de werksters.

Taxonomie:

Familie: Plaats hier de familie
Onderfamilie: Myrmicinae
Geslacht: Pheidole
Soort: Pheidole pallidula

Verspreiding:

De mieren leven aan het Middellandse Zeegebied, maar ook in warmere streken ten noorden van dit gebied. Ze leven er in een vochtige tot matig droge omgeving. Met voorkeur in een leemachtige bodem, omdat deze het vocht goed vasthoudt, maar ze doen het overal wel goed, zo leven ze in bossen, tussen rotsen, in weilanden en steppe gebied, in de stad en zelfs tussen de muren van huizen... Mede door dit laatste worden ze vaak als plaagsoort aanzien.

Herkenbare uiterlijke kenmerken:

Het zijn erg kleine miertjes met werksters van zo'n 1,5- tot 2mm, de soldaten zijn iets groter en breder met een lengte van 3 tot 5mm.
De koningin is nog groter en is iets van een 7 tot 8mm groot, zij zal haar vleugels afwerpen na het paren. Mannetjes zijn ongeveer X(?)mm groot, zijn gevleugeld en hebben dezelfde kleur als de werksters, enkel hebben ze een donkerder hoofd. De kleur van de mieren kan nogal variëren, zo heb je heel lichte oranje tot bijna gele mieren, maar ook heel donker rood/bruine mieren. Ook gewoon donker bruine en donker oranje mieren zijn er. De koningin is altijd donkerder bruin/rood van kleur. De kleur hangt af van de herkomst van de mieren.

Foto van een mannetje:
Afbeelding

Herkenbare gedragskenmerken:

Het zijn erg actieve en erg agresieve mieren! Wanneer er een prooi ontdekt word zal een grote groep werksters naar buiten stormen om samen de prooi te overmeesteren en naar het nest te brengen. De werksters vallen de mogelijke prooi bijna altijd meteen aan, zonder te twijfelen. Wanneer de prooi te groot is zal ze, vaak met behulp van de majors, in de buitenwereld in stukken worden gebeten en dan zo naar het nest worden gedragen. Ondanks dat ze zo klein zijn kunnen ze best gemeen bijten, zeker de majors kunnen goed doorbijten.

o Informatie relevant voor de hobby:

Gedrag van de koninginnen:

De prinsessen en mannetjes zullen uitvliegen vanaf begin juli tot midden augustus. Na het paren zullen de mannetjes sterven en zal de koningin landen en haar vleugels afwerpen. Op de grond zal ze zoeken naar een geschikte locatie en daar een holletje graven, waar ze veilig zit. Hier zal ze zelfstandig haar eerste generatie werksters opkweken met de reserves die ze mee heeft gekregen van haar oorspronkelijke kolonie. Het zijn monogyne mieren, toch kom je heel soms ook polygyne kolonies tegen. Deze hebben nooit meer dan 2 koninginnen welke strikt van elkaar gescheiden leven.

Foto van de gyne samen met een hoop broed en enkele werksters.
Afbeelding

Geschikt voedsel:

Het is een omnivore en granivore miersoort, wat wilt zeggen dat ze zowel insecten als zaden eten.
Qua insecten eten ze echt alles, voor jongere kolonies is het goed om fruitvliegjes en kleine krekels te geven. Deze kunnen ze makkelijk mee nemen.
Qua zaden is het bijna noodzakelijk om de zaden fijn te malen voor het voederen, ook bij het geven van noten is het beter om ze in kleine stukjes aan te bieden. De werksters krijgen ze namelijk niet goed stuk gebeten, de meeste zaden krijgen ze zelfs niet stuk gebeten.
Verder zijn allerhande drankjes geschikt, ze nemen zowel suikerwater, verdunde esdoornsiroop als aminozuur oplossing aan.
Voorzie ze ook steeds van voldoende vers water, je gaat merken dat bij grotere kolonies er steeds wel werksters drinken, als je het water een paar dagen weg neemt en dan terug aanbied is er altijd een enorme drukte rond het reservoirtje.

Geschikt formicarium:

Voor een beginnende kolonie is een buizennest ideaal, ook een aarde- gips- en ytongnest zijn prima. Ze kunnen door gips en Ytong graven, daarom moet je goed nadenken over de setup waarin je ze wilt houden, een nest in een aquarium is ideaal, dan kunnen ze graven maar nooit ontsnappen. Voor verdere ideeën zou ik je aanraden om de blogs eens door te nemen.

Formicariumcondities:

Het is geen beginnerssoort, maar is nu ook weer niet zo moeilijk te houden. Eens je wat ervaring hebt moet het wel lukken. Je moet zeker zorgen dat ze voldoende vochtig zitten, wanneer het te droog is kan de hele kolonie in enkele dagen sterven. Ze moeten vochtig zitten maar mogen niet letterlijk in het nat zitten. Een vochtigheid van 70-80% is goed. Qua temperatuur is 24-28 graden goed. Maar 26°C is noodzakelijk voor de ontwikkeling van soldaten. Zonder die 26 graden zul je nooit soldaten krijgen. Een winterslaap kan, maar is uit eigen ervaring niet noodzakelijk, aangezien deze soort redelijk verspreid is, ook in streken waar de temperaturen in de winter zelden onder 0°C komen.

Uitbraakpreventie:

Als uitbraakpreventie kun je Fluon (beter is plafluon (=Fluon die aan de onderkant van een verticale wand is gesmeerd)) gebruiken en gewoon talkpoeder. Talkpoeder breng je aan met je vinger, niet mengen met alcohol want dan krijg je een te dik en stevig laagje waar ze redelijk makkelijk over kruipen. Paraffine olie en dergelijke zouden ook moeten werken maar deze raad ik af doordat de werksters snel in gevormde druppels verdrinken. En na verloop van tijd ze er toch over zullen raken. Ze zijn zeer bedreven in het ontsnappen, een goede uitbraakpreventie is dus noodzakelijk! Het is een potentiële plaagsoort!
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
Hertcerf
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 01 september 2012
Locatie: Velp
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Pheidole pallidula

Bericht door Hertcerf »

Ik weet niet zeker of reageren in dezelfde thread de bedoeling is. Mocht dit ongewenst zijn mag dit bericht, natuurlijk, verwijderd worden.

Ten eerste wil ik even zeggen dat ik het een fijne en duidelijke caresheet vind. De 2 toegevoegde foto's geven aardig duidelijk een kolonie weer (vooral de stapels broed). Echter heb ik nu, na wat persoonlijke ervaringen gevolgd door een klein 'literatuur onderzoek' commentaar op de volgende zin:
Het zijn Monogyne mieren, toch kom je heel soms ook polygyne kolonies tegen. Deze hebben nooit meer dan 2 koninginnen welke strikt van elkaar gescheiden leven.
Dit is namelijk niet geheel accuraat. Er zijn verschillende onderzoeken gedaan naar polygynie bij Pheidole pallidula waaruit door het analyseren van DNA van de werksters is gebleken dat ongeveer een derde van de P. pallidula kolonies polygyn zijn, met 2 tot 4 functionerende/bevruchte gynes. Deze onderzoeken zijn o.a. uitgevoerd door (leden van) de Universiteit van Brussel en Texas A&M University.

Andere onderzoeken tonen ook aan dat P. pallidula prinsesjes tijdens een bruidsvlucht met slechts 1 mannetje paren, dat polygyne kolonies zelden/nooit mannelijk nageslacht produceren en dat polygyne kolonies zelden worden gevormd door "zusjes". Deze 3 weetjes komen elk echter slechts in 1 onderzoek voor (van wat ik heb gevonden tenminste). Dit maakt het ietwat minder betrouwbaar.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Pheidole pallidula

Bericht door GvG »

Dat klinkt interessant. Kun je de bronnen wat specificeren?
Gebruikersavatar
Hertcerf
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 01 september 2012
Locatie: Velp
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Pheidole pallidula

Bericht door Hertcerf »

Zekers, voornamelijk werken gelezen waar Denis Fournier de hoofdrol speelde.

"Investigation of the population genetic structure and mating system in the ant Pheidole pallidula" door Fournier D, Aron S en Milinkovitch MC.

"Colony sex ratios in the facultatively polygynous ant Pheidole pallidula: a reanalysis with new data." door Helms KR, Fournier D, Keller L, Passera L en Aron S.

Verder nog wat werk van A. Buschinger, maar deze kan ik niet zo 1,2,3 terug vinden.
Browser666
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 juni 2016
Gender:

Re: Pheidole pallidula

Bericht door Browser666 »

Hoe doet Pheidole het met temperaturen (ver) boven de 28 graden?
GeoKoen
Berichten: 72
Lid geworden op: 08 oktober 2017
Gender:

Re: Pheidole pallidula

Bericht door GeoKoen »

De aangegeven temperaturen (26 graden) zijn dit de temperaturen die boven de grond nodig zijn of in de grond?
1x M. barbarus - 50+ | 1x L. niger - 10+ | 1x L. flavus - 5+
3x L. flavus - 3+ | 1x C. ligniperdus - 1+ | 1x F. Fusca - 0+
1x M. rubra - 0+ | 1x F. (Serviformica) cinerea - 80+ | 5x P. megacephala - 80+
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Pheidole pallidula

Bericht door Hexednl »

GeoKoen schreef:De aangegeven temperaturen (26 graden) zijn dit de temperaturen die boven de grond nodig zijn of in de grond?
Volgens mij is dat de nest temperatuur.
8-)
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Pheidole pallidula

Bericht door Mika »

Je kan altijd een gradient voorzien. Dat is iets dat we altijd aanraden. Je ziet zelf zeer snel wat de mieren beslissen.
DUCKDUCKGO!
Obbe
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 april 2020

Re: Pheidole pallidula

Bericht door Obbe »

ik heb een vraagje ik krijg binnen kort de pheidole pallidula mier maar hoe vaak per week moet ik ze dan water geven en hoe veel.
en als ik ze gewoon in een buisje laat zitten moet ik dan ook nog wat doen om ze het aangenaam te maken. en denk je dat ik er een kleine warmte lam op kan zetten?
Plaats reactie