Paraponera clavata

Caresheets van verschillende soorten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hertcerf
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 01 september 2012
Locatie: Velp
Gender:
Leeftijd: 27

Paraponera clavata

Bericht door Hertcerf »

Algemene informatie over de soort:

Nederlandse naam:

Kogelmier


Taxonomie:

Familie: Formicidae
Onderfamilie: Paraponerinae
Geslacht: Paraponera
Soort: clavata


Verspreiding:

Midden- en Zuid-Amerika.


Voorkeurshabitat:

Tropisch regenwoud, heeft bomen nodig als jachtgrond.


Herkenbare uiterlijke kenmerken:

Werksters: Zwart tot donkerbruin/rood, 18 tot max 30mm groot. Heeft een zeer pijnlijke steek, welke voelt als een "kogel" en tot 24 uur kan aanhouden.
Koningin: Zwart tot donkerbruin/rood, ruim 26 tot 30mm groot.
Mannetjes: Zwart tot bruin, 18 tot 20mm groot.


Informatie relevant voor de hobby:

Gedrag van de koninginnen:

Koloniestichting: Pleometrose (koloniestichting mogelijk door meerdere koninginnen tezamen). Zonder reserves, gyne(s) gaan actief op jacht.
Monogynie/Polygynie: Secundaire monogynie (na verder ontwikkelen van de kolonie, zal slechts 1 koningin door de kolonie worden aanvaard)


Informatie over de verzorging:

Geschikt voedsel: In de natuur bestaat het dieet voor +-90% uit nectar. In gevangenschap moeten ze dus ook erg veel suikers binnenkrijgen. Let er echter op dat je niet teveel geeft, want dan krijgen de larven te weinig eiwitten. Vaak worden half dode prooien het beste aangenomen. Voorbeelden van prooien zijn krekels, (krul)vliegen of kleine kakkerlakken.

Geschikt formicarium: Tijdens kolonie stichting kan de gyne het beste in een zandnest welke minstens 8cm hoog is. Een kolonie kan ook in een ytong nest, mits er een laag substraat in zit. Een zandnest is echter geschikter. Het substraat bestaat uit zand+leem+humus (2/5 , 2/5 , 1/5).
Ze zoeken voornamelijk in de bomen en struiken naar voedsel. Het is raadzaam om meerdere voedselplaatsen te maken op stukken hout in het formicarium.

Let op: het formicarium moet minstens 60x40cm groot zijn. Bij een te klein formicarium sterven de werksters.

Formicariumcondities:23 tot 28 graden Celsius. De lucht mag niet muf zijn. Het beste een egale laag vochtig substraat over de gehele bodem, met goede ventilatie.

Uitbraakpreventie: Het zijn erg goede klimmers. Mechanische afsluiting is echter niet lastig door het formaat van de mieren. Let hierbij wel weer of de ventilatie.

Ontwikkeling: Het duurt ongeveer 16 tot 18 weken van ei tot werkster. De larven hebben aardig continu voedsel nodig, anders sterven deze of vergrijpen ze zich aan het andere broed. Vaak “verdwijnen” eitjes als er larven aanwezig zijn in een kleinere kolonie.
Laatst gewijzigd door Hertcerf op 02 dec 2015, 19:31, 1 keer totaal gewijzigd.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Paraponera clavata

Bericht door GvG »

Mooi hoor! Wanneer komt je blog?

Ik heb ze zowel in Costa Rica als in Peru gezien. Voor zover ik weet komen ze in de gehele Zuid-Amerikaanse tropen voor, Costa Rica is slechts een klein deel van hun verspreidingsgebied.
Edit: Ik dus bij habitat "tropisch regenwoud" zetten.

Verder lijkt mij de extreem pijnlijke steek en het luide striduleren de moeite waard om hier te vermelden.
Gebruikersavatar
Hertcerf
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 01 september 2012
Locatie: Velp
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Paraponera clavata

Bericht door Hertcerf »

Ik weet niet of er een blog gaat komen. Ik heb de kolonie namelijk tekoop aangeboden. Zodra ze verhuizen naar het verticale zandnest kan ik wel beginnen met een blog, omdat ze dan veel beter te zien zijn. Nu kan ik geen goede foto's maken en ik lees zelf nooit een blog zonder foto's :)

Habitat en steek verbeterd/toegevoegd :)
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Paraponera clavata

Bericht door Kegge »

Ik kende deze soort niet en heb even gegoogled ... wat een joekels zeg!

PS:

Ik ga deze soort voorlopig niet houden!



"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Paraponera clavata

Bericht door Mika »

Dit beestje was de enige keer waarvoor de Jackass mannen voor hun dierenprogramma in het hospitaal zijn opgenomen geweest!
Ik bedoel maar.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Paraponera clavata

Bericht door Kegge »

Mika schreef:Dit beestje was de enige keer waarvoor de Jackass mannen voor hun dierenprogramma in het hospitaal zijn opgenomen geweest!
Ik bedoel maar.
En die jongens waren wel wat gewend. Het is heel lang geleden dat ik het programma wel eens keek ... rond de eeuwwisseling ... hilarisch.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Plaats reactie