Argentine Ants

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Antquetra
Berichten: 117
Lid geworden op: 21 september 2016
Locatie: Omgeving: Den Helder
Gender:
Leeftijd: 42

Argentine Ants

Bericht door Antquetra »

Zojuist deze korte video bekeken over Argentine Ants (Linepithema humile).
Het is geen nieuw onderwerp, maar ik heb met verbazing zitten kijken naar het aanpassingsvermogen van deze soort.

Gebruikersavatar
KoenTheAnt
Lid
Berichten: 183
Lid geworden op: 16 oktober 2016
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Argentine Ants

Bericht door KoenTheAnt »

Oeh, ik snap wel dat ze als lastig worden ervaren. Toch zou je verwachten dat ze een keer ten onder moeten gaan aan het "incest" gedrag.

Hebben we deze soort al in Nederland?
Messor barbarus (okt 2016) ~40
Lasius niger (dec 2016) - 8
Lasius flavus (apr 2017) 100+ (17 jun 2017 Koningin dood)
Pheidole pallidula (apr 2017) 30+
Camponotus barbaricus (jul 2017) broed
17x Lasius niger (jul 2017)
3x Lasius flavus (aug 2017)
Gebruikersavatar
Elan
Lid
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 oktober 2010
Locatie: Wageningen, NL
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Argentine Ants

Bericht door Elan »

Heb het filmpje even niet bekeken, maar reageer hier even op:
KoenTheAnt schreef:Toch zou je verwachten dat ze een keer ten onder moeten gaan aan het "incest" gedrag.
Een van de ideeën waarom incest voor Hymenoptera (incl mieren dus) een minder groot probleem is, is dat de mannetjes maar een enkele set chromosomen meekrijgen. Bij twee sets zou een slechte mutatie (door incest in stand gehouden binnen een populatie) minder snel opvallen door correcte kopieën, maar bij de Hymenoptera zou een defect op zichzelf staan. Bij een dramatisch probleem zouden de mannetjes dus niet goed functioneren (of doodgaan) en hierdoor het defect niet doorgeven op een volgende generatie.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Argentine Ants

Bericht door GvG »

Ik vind het woord "incest" in deze context niet passend, ik denk dat het woord "inteelt" hier beter op zijn plek is.

Ik wel eens gelezen dat inteelt bij mieren er toe kan leiden dat er geen werksters meer kunnen werden gevormd, maar enkel diploïde mannetjes. Weet jij daar wat meer van, Elan?
Gebruikersavatar
Elan
Lid
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 oktober 2010
Locatie: Wageningen, NL
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Argentine Ants

Bericht door Elan »

Nou, ik heb even vluchtig naar wat literatuur gekeken, en dat kán voorkomen inderdaad. Sex determinatie is een behoorlijk lastig stukje biologie.
In een notendop begrijp ik dat in de gevallen waar sexe bepaald wordt door enkele locus (regio van het genoom) dit door incest/inteelt* homozygoot kan worden. Als het puur de expressie van die sexgenen is, dan komen mieren met 2 sets chromosomen inderdaad als mannetje uit.
Is natuurlijk een moeilijker verhaal als er meerdere loci een rol spelen, of de dosis van gen expressie, etc etc

Meest relevante bron uit het snelle speuren: http://www.nature.com/hdy/journal/v97/n ... 0846a.html
Inbreeding leads to homozygosity at the sex locus, resulting in the production of diploid males, which are usually sterile and constitute a considerable fitness cost.
Overigens had de mier uit dit stuk daar juist geen last van, maar wel weer andere inteelt-gerelateerde problemen.


*) ik vind incest ook vervelend, al is het niet perse incorrect. het is vooral lastig dat ik steeds automagisch "insect" typ...
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Argentine Ants

Bericht door GvG »

Nee, letterlijk gezien is het niet fout. Incest betekent iets als geslachtsgemeenschap tussen bloedverwanten, geloof ik. Het woord wordt meestal gebruikt in een context van disfunctionele familiebanden, en heeft daardoor een nare bijklank. Inteelt gaat over de gevolgen van incest, met name op het gebied van erfelijkheid en gezondheid. Dat dekt de lading voldoende in dit geval.

Ik schreef nu ook per ongeluk insect. Zal wel beroepsdeformatie zijn. :) Als het andersom zou zijn zou het vervelender zijn! :)

Bedankt voor het leesvoer. Ik ga me er weer eens in verdiepen. Ik ben er al eens eerder aan begonnen, maar het is zware stof, inderdaad.

Het woord "automagisch" bracht een glimlach op mijn gezicht. Was dat een typo?
Gebruikersavatar
KoenTheAnt
Lid
Berichten: 183
Lid geworden op: 16 oktober 2016
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Argentine Ants

Bericht door KoenTheAnt »

inteelt was het woord wat ik eigenlijk wilde gebruiken ja.

Interessant is het in ieder geval wel.
Messor barbarus (okt 2016) ~40
Lasius niger (dec 2016) - 8
Lasius flavus (apr 2017) 100+ (17 jun 2017 Koningin dood)
Pheidole pallidula (apr 2017) 30+
Camponotus barbaricus (jul 2017) broed
17x Lasius niger (jul 2017)
3x Lasius flavus (aug 2017)
Gebruikersavatar
Elan
Lid
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 oktober 2010
Locatie: Wageningen, NL
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Argentine Ants

Bericht door Elan »

GvG schreef:Het woord "automagisch" bracht een glimlach op mijn gezicht. Was dat een typo?
Die dan weer niet ;)
Plaats reactie