Adventures Among Ants

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sneeuwuil
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 22 juli 2014
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 51

Adventures Among Ants

Bericht door Sneeuwuil »

Titel:
Adventures Among Ants

Afbeelding

Auteur(s):
Mark W. Moffett

Jaar van publicatie:
2011

http://www.bol.com/nl/p/adventures-amon ... 011321233/

Beschrijving/Opmerking:
Voor de liefhebber
Gebruikersavatar
tempant
Lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 december 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Adventures Among Ants

Bericht door tempant »

Ik botste per toeval op dit boek in de boekenhandel De Slegte. Het kostte slechts 15 euro en dus kon ik het niet laten liggen.

Het boek bespreekt een vijftal (ofzo) mierensoorten die elk erg speciefiek en ongewoon gedrag vertonen. Uiteraard zijn er de bladsnijmieren, verschillende soorten roofmieren, superkolonies (Argentina ant) enz. Het boek is op een erg verhalende manier geschreven. Een beetje zoals ze natuurdocumentaires op tv maken. De auteur is eveneens journalist en dat voel je in zijn schrijfstijl. Enerzijds maakt dit de tekst aangenaam om te lezen, maar anderszijds is het ook veel moeilijker om te volgen. Voor mijn werk moet ik dagelijks in het Engles lezen en converseren, maar toch staat het boek vol woorden die ik nog nooit eerder hoorde/las. Dit maakte het lezen wel wat vermoeiender dan sommige andere boeken.

Al bij al ben ik blij dat ik het gelezen heb. Al denk ik toch dat ik liever een meer encyclopedisch boek lees dan een verhalend boek (over mieren dan toch). En mijn interesse gaat ook eerder uit naar de mieren in de Benelux. Al zullen die laatsen wellicht niet zo'n spectaculair gedrag vertonen als sommige soorten beschreven in het boek van Moffett. Alhoewel...
Lasius niger • Lasius flavus • Lasius umbratus • Myrmica rubra
Gebruikersavatar
Sneeuwuil
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 22 juli 2014
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 51

Re: Adventures Among Ants

Bericht door Sneeuwuil »

Ik vind het boek in elk geval wel een aanrader en heb het met plezier gelezen.

Dat het boek vol met onbekende woorden staat klopt vast wel. Het is een beetje wetenschappelijk boek en ook met veel mierentermen ben ik minder bekend; zeker in het engels. Echt gestoord heeft me dat niet, maar dat is misschien ook omdat ik gewend ben veel op te zoeken.
Plaats reactie