Een fluwelen mier?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Een fluwelen mier?

Bericht door Kegge »

Een hele bijzondere soort mieren? ...bijna, het is een wesp.

Afbeelding

http://www.bbc.com/earth/story/20151014 ... velvet-ant
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Een fluwelen mier?

Bericht door GvG »

Ja, de mierwesp. Ik heb er eens een gevonden in de Soesterduinen. Erg mooi.
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Een fluwelen mier?

Bericht door Kegge »

GvG schreef:Ja, de mierwesp. Ik heb er eens een gevonden in de Soesterduinen. Erg mooi.
Oh, ik wist niet dat ze in Nederland ook voorkwamen. Ga ik het komende seizoen goed mijn ogen openhouden.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Een fluwelen mier?

Bericht door GvG »

Niet de soort die jij op die foto hebt hoor... de grote mierwesp (Mutilla europaea).
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Een fluwelen mier?

Bericht door Kegge »

GvG schreef:Niet de soort die jij op die foto hebt hoor... de grote mierwesp (Mutilla europaea).
Ik heb even wat gegoogled en heb geleerd dat er drie soorten in Nederland voorkomen. Heel interessant diertje.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Gebruikersavatar
timdgd
Lid
Berichten: 297
Lid geworden op: 28 juni 2015
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Een fluwelen mier?

Bericht door timdgd »

Ik zie ze ook wel eens lopen in het bos. Alleen het gekke is dat ik heb gelezen bij verschillende bronnen dat ze binnen dringen bij bijen nesten :lol: ?
Formica fusca
Formica polyctena
Messor barbarus
Pheidole pallidula
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Een fluwelen mier?

Bericht door GvG »

Klopt, ze leggen hun eitjes in de nestkamers van solitaire bijen. De larven leven dan dus als parasiet. Het zijn nestparasieten, een beetje zoals de koekoek.

Wat ik ook erg vreemd vind, is dat de vrouwtjes geen vleugels hebben, waardoor ze aan mieren doen denken, maar de mannetjes hebben gewoon vleugels, dat zijn echt duidelijk wespjes.
Gebruikersavatar
timdgd
Lid
Berichten: 297
Lid geworden op: 28 juni 2015
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Een fluwelen mier?

Bericht door timdgd »

Ja klopt, het lijkt mij dat ze dit hebben om op grotere afstanden vrouwtjes te kunnen zoeken om te paren (tegen inteelt of zo)?
Formica fusca
Formica polyctena
Messor barbarus
Pheidole pallidula
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Een fluwelen mier?

Bericht door GvG »

Ja, zo kan je het zien. Ik zie het anders.

Wespen hebben vleugels. Het is dus ook niet de vraag waarom de mannetjes vleugels hebben, maar waarom de vrouwtjes géén vleugels hebben. Of in dit geval; waarom alleen de vrouwtjes geen.

Ik ben docent biologie en ik grijp elke kans aan om in de les over mieren te praten. Ik krijg vaak de vraag hoe het komt dat "sommige mieren vleugels krijgen". Ik leg dan uit dat het eigenlijk veel gekker is dat sommige mieren géén vleugels krijgen. Mieren zijn familie van de bijen, hommels en wespen, en die hebben tenslotte allemaal vleugels. Blijkbaar hebben werksters geen vleugels nodig, en zitten die onder de grond alleen maar in de weg. Ook zijn de vleugels voor roofdieren (zoals vijandige mieren) makkelijk vast te pakken. Dat is ook de voornaamste reden dat bevruchte koninginnen hun vleugels afwerpen, neem ik aan.

Vrouwtjes van mierwespen zoeken op de grond naar nesten van solitaire bijen en wespen, om daar hun eitjes in te leggen. Daar hebben ze blijkbaar geen vleugels bij nodig. Ook om voedsel te zoeken hebben ze geen blijkbaar vleugels nodig. Misschien eten ze in de nesten die ze bezoeken van het voedsel dat de "gastheerbij" voor haar larve(n) heeft achtergelaten. De mannetjes zoeken niet naar bijennesten, en hoeven dus ook niet te graven. De vleugels zitten dan niet in de weg. Ze moeten wél op zoek naar een vrouwtje, en dan zijn vleugels natuurlijk wel handig.
Gebruikersavatar
Sneeuwuil
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 22 juli 2014
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 51

Re: Een fluwelen mier?

Bericht door Sneeuwuil »

De mannetjes [...] moeten wél op zoek naar een vrouwtje, en dan zijn vleugels natuurlijk wel handig.
Kijk, dat is nog eens een goede uitleg. De volgende keer dat iemand me vraagt waarom ik geen relatie heb gooi ik dit in de groep!
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Een fluwelen mier?

Bericht door GvG »

:lol:
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Een fluwelen mier?

Bericht door Kegge »

Sneeuwuil schreef:
De mannetjes [...] moeten wél op zoek naar een vrouwtje, en dan zijn vleugels natuurlijk wel handig.
Kijk, dat is nog eens een goede uitleg. De volgende keer dat iemand me vraagt waarom ik geen relatie heb gooi ik dit in de groep!
:lol: ... dat ga ik ook doen!
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Plaats reactie