Wat geef ik mijn mieren te eten?

Antwoorden op veel gestelde vragen voor mensen die beginnen met de hobby over voedsel voor mieren
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Wat geef ik mijn mieren te eten?

Bericht door Mika »

Alle mierenkolonies hebben (naast andere stoffen) vooral suikers en eiwitten nodig.

Je geeft dus suikerwater en kleine insectjes.

Een beginnende kolonie heeft niet veel voedsel nodig, en het grootste probleem zal steeds zijn dat je teveel geeft. Om de hoeveelheid suikers te doseren kan je de volgende truc toepassen:

Gebruik een pilvakje (van een medicijnenstrip) om suikerwater in te doseren. Ik gebruikte daarvoor de 'korrelsuikertjes' die je bij koffie aangeboden krijgt. Het zijn papieren strookjes, met daarin een gram suikerkorreltjes. Je knipt een klein hoekje van het papiertje, en kan nu heel nauwkeurig de korreltjes doseren in het pilvakje. Met een spuitje kan je een druppeltje water toevoegen, waardoor je suikerwater zal bekomen.

Is het te droog in je bak, dan zal het suikerwater opdrogen, en een glazuurlaagje achterlaten. Je kan dat dan weer gebruiken door opnieuw een druppeltje water erop te laten vallen. Spuitjes kan je vragen bij de apotheek. Als je er geen kan vinden kan je ook een wiek maken uit een watje (je rolt een draadje uit het watje) en zo de druppels doseren.

Voor de insectjes kan je een fruitvliegenkweekje kopen, of zelf kleine insectjes vangen.
DUCKDUCKGO!
Plaats reactie