Klasgenoten overhalen om mieren te gaan houden

Onderzoek en (school)projecten van leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ChefBaard
Lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 15 december 2017
Locatie: Raalte
Gender:
Leeftijd: 25

Klasgenoten overhalen om mieren te gaan houden

Bericht door ChefBaard »

Hallo allemaal,

Ik heb meerdere van mijn klasgenoten geïnteresseerd gekregen in het houden van mieren, maar het overhalen om zelf een kolonie te starten is me tot nu toe niet gelukt.

Nu heb ik met ze afgesproken een klassenkolonie te starten. Hiervoor heb ik zelf al het formicarium geregeld en alle benodigde spullen. Alleen zoek ik nog iemand die een kolonie over heeft, die ik hier in kan doen. Het liefst een wat grotere soort zodat ze extra goed zichtbaar zijn. (Leuker om naar te kijken) Ik zat te denken aan een Messor of Camponotus soort. Ik ben bereid de verzendkosten te betalen.

Als iemand mij hier uit de brand kan helpen zou dat heel fijn zijn!

Mvg,

Brian
Lasius flavus, 29-11-17
Lasius niger, 30-11-17
Camponotus barbaricus, 02-01-18
Messor barbarus 2Q, 20-02-18
Temnothorax nylanderi, 11-04-18
Leptothorax acervorum, 11-04-18
Lasius brunneus, 04-05-18
Polyrhachis illaudata, 12-05-18
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Klasgenoten overhalen om mieren te gaan houden

Bericht door Hexednl »

Anthouse.es kun je voor 13 euro verzendkosten gratis een kolonie krijgen. Omdat ze daar geen mieren mogen verkopen krijg je ze 'gratis' alleen zijn de verzendkosten wat hoger.
Alleen kies je wel 2 stress gevoelige soorten uit.
Ik weet niet wat de leeftijd van de leerlingen zijn, maar ze raken beide in de stress van trillingen en reageren ook gevoelig op fel licht.
Neem dat in je keuze mee.
De beste soort lijkt mij eerder Lasius niger omdat deze soort goed tegen stress kan. Kolonie groeit best snel. En je kunt ze gewoon houden zonder het nest af te dekken.
8-)
Gebruikersavatar
ChefBaard
Lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 15 december 2017
Locatie: Raalte
Gender:
Leeftijd: 25

Re: Klasgenoten overhalen om mieren te gaan houden

Bericht door ChefBaard »

Leeftijd van 16 tot 19,

We hebben een soort keet waarin we van plan waren een kolonie te houden. Ben bekend met de soorten en de verzorging. Het is niet bedoelt als een attractie voor een klas om constant naar te kijken, maar meer een project waarin we allemaal de zorg op ons nemen. (Overigens een selectief groepje, geen volledige klas)

Wat de mieren betreft, ik kan het altijd proberen om hier te vragen, misschien heeft iemand nog een gyne over waarmee hij of zij toch niet van plan is om een kolonie mee te starten.
Lasius flavus, 29-11-17
Lasius niger, 30-11-17
Camponotus barbaricus, 02-01-18
Messor barbarus 2Q, 20-02-18
Temnothorax nylanderi, 11-04-18
Leptothorax acervorum, 11-04-18
Lasius brunneus, 04-05-18
Polyrhachis illaudata, 12-05-18
Gebruikersavatar
AntLove4Ever
Junior lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 02 november 2017
Locatie: Kampenhout (Vlaams-Brabant)
Gender:
Leeftijd: 16

Re: Klasgenoten overhalen om mieren te gaan houden

Bericht door AntLove4Ever »

Ik wil ook zoiets op onze school proberen te doen en ik zou hier Lasius niger voor gebruiken zoals Hexednl al aangeeft.
Ik denk echt dat je soorten zoals Messor en Camponotus beter niet in een klas houd... het gaat de beestjes heel veel stres bezorgen en stres is iets waar in het bijzonder Messor sp. en Camponotus sp. niet tegen kan.
Het is wel leuk omdat ze groot zijn enzo maar ik zou eerst met een Lasius niger starten en dan kijken hou voorzichtig en bewust ze ermee omgaan. Als ze er heel goed voor zorgen en ze zijn niet te wild dan kan je alsnog overstapen op een Messor of Camponotus soort.
Alvast bedankt.
Groetjes,
Daan
"Als het mierenvirus gevaarlijk was... dan was ik allang dood!"
Trotse eigenaar van:
1x Lasius brunneus 1Q & Broed
1x Camponotus barbaricus & Broed
1x Messor barbarus 70+
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Klasgenoten overhalen om mieren te gaan houden

Bericht door Hexednl »

Die leeftijdscategorie scheelt een hoop ja!
De Messor kolonies van anthouse kan ik je beter aanraden dan een losse gyne, die gaan pas in het voorjaar hun eerste werksters krijgen. Dan heb je pas komende zomer een kleine kolonie die interessant wordt. Ik had laatst 2 kolonies van hun besteld die telden al 30 a 40 werksters waaronder een paar medium werksters.
8-)
Gebruikersavatar
ChefBaard
Lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 15 december 2017
Locatie: Raalte
Gender:
Leeftijd: 25

Re: Klasgenoten overhalen om mieren te gaan houden

Bericht door ChefBaard »

Ik hou zelf al een Lasius niger kolonie, deze heb ik ook laten zien, maar nadat ze wat onderzoek gedaan hadden waren ze er toch over uit dat het een wat grotere soort zou worden. Zoals ik al aangaf, worden ze niet in een klaslokaal gehouden maar bij een gezamelijke ontmoetingsplek bij iemand thuis. Temperatuur is geregeld, ze zullen geen stress ontvangen. Iedereen is ook duidelijk geinformeerd over de verzorging, en bij twijfel refereer ik ze naar de caresheets hier.

Verder bedank ik jullie voor de berichten, een losse gyne(liefst met een paar werkers en broed) zou geen probleem zijn, we vinden het juist gaaf om een kolonie van zo klein mogelijk op te zien bouwen.

Met vriendelijke groet,

Brian
Lasius flavus, 29-11-17
Lasius niger, 30-11-17
Camponotus barbaricus, 02-01-18
Messor barbarus 2Q, 20-02-18
Temnothorax nylanderi, 11-04-18
Leptothorax acervorum, 11-04-18
Lasius brunneus, 04-05-18
Polyrhachis illaudata, 12-05-18
Gebruikersavatar
AntLove4Ever
Junior lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 02 november 2017
Locatie: Kampenhout (Vlaams-Brabant)
Gender:
Leeftijd: 16

Re: Klasgenoten overhalen om mieren te gaan houden

Bericht door AntLove4Ever »

Ja, als het bij iemand thuis is dan kan het wel een M. sp. of een C. sp. zijn.
Ik dacht dat het in de klas was... mijn excuses.
Alvast bedankt.
Groetjes,
Daan
"Als het mierenvirus gevaarlijk was... dan was ik allang dood!"
Trotse eigenaar van:
1x Lasius brunneus 1Q & Broed
1x Camponotus barbaricus & Broed
1x Messor barbarus 70+
Plaats reactie