Verschillende soorten mieren in koloniestichting

Onderzoek en (school)projecten van leden
Plaats reactie
Azelas
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 september 2009
Gender:
Leeftijd: 31

Verschillende soorten mieren in koloniestichting

Bericht door Azelas »

Ik ben (nog steeds) bezig met mijn Profielwerkstuk, alleen ik heb een vraag en ik kan het antwoord nergens op het internet vinden.
Is het mogelijk dat 2 of meer verschillende soorten mieren 1 kolonie kunnen vormen?
alvast bedankt!
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Vraag

Bericht door XToF »

Ja dat is mogelijk. Ik denk dan bijvoorbeeld aan een Formica sanguinea (die hier optreedt als roofmier) kolonie met zowel Formica fusca (die hier de rol van slaafmier vervult) als Formica sanguinea werksters in de kolonie. De Formica fusca werksters kunnen op twee manieren in de Formica sanguinea kolonie terecht komen. Als eerste omdat een koningin van Formica sanguinea een Formica fusca nest heeft overgenomen en de oorspronkelijke koningin daarop is gedood. Ten tweede in het geval dat Formica sanguinea werksters een Formica fusca nest overvallen en de poppen roven. De poppen ontluiken dan in het Formica sanguinea nest en de nieuwe werksters (van de Formica fusca soort) aanzien dit dan als het ouderlijk nest.

Het hele fenomeen wordt social parasitism van mieren genoemd. Het lijkt mij dat enkel op die manier twee verschillende soorten eenzelfde kolonie kunnen vormen.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Verschillende soorten mieren in koloniestichting

Bericht door Mika »

Naast parasitaire mieren, die met hun kolonie in een andere kolonie leven, bestaan er ook mieren van verschillende soorten, die samen 1 nestplaats delen, zij het met aparte ingangen, en aparte gangen. Ik heb nu geen tijd om de soort of een verwijzing te zoeken.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Verschillende soorten mieren in koloniestichting

Bericht door XToF »

Paraponera clavata en Gigantiops destructor ?
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Verschillende soorten mieren in koloniestichting

Bericht door Mika »

Ja, daar had ik ook aan gedacht, maar er zijn er nog andere, die dacht ik nauwer samenwonen.
DUCKDUCKGO!
Plaats reactie