Feromonen

Onderzoek en (school)projecten van leden
Plaats reactie
rverscheijden
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 februari 2010
Gender:
Leeftijd: 37

Feromonen

Bericht door rverscheijden »

Hallo,

Ik ben bezig met een project waarbij ik het gedrag van mieren en andere insecten indexeer. Graag zou ik hierbij mier feromonen gebruiken, echter is het moeilijk om feromonen zoals bijvoorbeeld het volgferomoon te verkijgen.

Is er iemand met een idee over hoe of waar ik mier feromonen kan verkrijgen?
Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Feromonen

Bericht door Floris »

De logische plaats om mierferomonen te verkrijgen is een mier. Het lijkt me dat mierferomonen, die ongetwijfeld per soort verschillen, niet zo courant zijn dat ze in de handel te verkrijgen zijn.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
rverscheijden
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 februari 2010
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Feromonen

Bericht door rverscheijden »

Het is inderdaad moeilijk een specifiek feromoon in de verkoop te vinden. Misschien weet je wanneer en onder welke omstandigheden een mier een bepaald patroon afscheid?

Het meest ben ik geïntereseerd in het spoorvolgferomoon. Misschien weet iemand van jullie wanneer mieren een specifiek patroon lopen en elkaar volgen langs dit patroon? (Bijvoorbeeld bij het vinden van voedsel en terugkeren naar de kolonie?)
Laatst gewijzigd door rverscheijden op 11 feb 2010, 15:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Feromonen

Bericht door Phantom »

De website pherobase.org is een erg nuttige bron voor informatie over insectenferomonen, maar die had je wellicht al gevonden. Zulke stoffen zijn altijd te koop, maar zijn ook laaiend duur. Probeer kleine of bekende feromonen te vinden en aan de hand daarvan tests te doen.

Voor M.rubra heb je een spoorvolgferomoon, genaamd 2,5-dimethyl-3-ethylpyrazine. Deze stof kost commerciëel een goede 200 euro per milligram. Even ter vergelijking: Goud kost 30 eurocent per milligram.
rverscheijden
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 februari 2010
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Feromonen

Bericht door rverscheijden »

Bedankt voor de informatie! Ben nu aan het kijken hoe ik ze op een natuurlijke manier feromonen kan laten maken. Misschien doormiddel van beloning met voedsel.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Feromonen

Bericht door Floris »

Ik zou me van het leren van kunstjes aan mieren niet teveel voorstellen. :)
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Feromonen

Bericht door Mika »

Mieren hebben klieren die feromonen maken. Maar aangezien die feromonen en hun effecten op mieren zo belangrijk zijn, zal je er nooit in slagen om mieren deze feromonen te laten uitscheiden op commando.

Deze feromonen zijn heel belangrijk voor de organisatie van de kolonie ( als superorganisme), dus net zo belangrijk als onze hormonen zijn voor de werking van ons organisme. Je kan je dus ook indenken dat je nooit je pancreas zo zal kunnen trainen dat hij 2 keer zoveel insuline afgeeft als nodig is (omdat dat dodelijk zou zijn.) In een mierenorganisatie is het niet zo strikt, en zo onmiddellijk, maar je snapt wel mijn punt.

Je kan feromonen rechtstreeks oogsten door ze te zoeken in de klieren, of je kan de mieren situaties geven, waarin ze die feromonen vrijlaten.
DUCKDUCKGO!
Plaats reactie