Onderzoek naar conditionering mieren.

Onderzoek en (school)projecten van leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
appelsap
Lid
Berichten: 50
Lid geworden op: 22 februari 2010
Locatie: Nijmegen
Gender:
Leeftijd: 29

Onderzoek naar conditionering mieren.

Bericht door appelsap »

Hallo forumleden!!!

Ik ben nieuw op dit forum en heb een kolonie Lasius niger van +- 15 werksters. Ik zou graag zelf wat onderzoek willen doen naar mieren. Ik heb bij biologie net het onderdeel gedrag afgerond maar dat ging alleen over gewervelden en niet over insecten. Ik vraag mij dus af of mieren ook geconditioneerd kunnen worden. Is dit al bekend of niet? Is mijn kolonie groot genoeg voor een onderzoek. Hoe zou ik het moeten onderzoeken? Ik denk zelf iets in de zin van eerst een bepaald signaal geven voordat ik bijvoorbeeld suikerwater geef en kijk of ze na een tijdje al een reactie vertonen op alleen het signaal.
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Onderzoek naar conditionering mieren.

Bericht door mn »

Dat is zeker mogelijk ! Mijn Crematogaster scutellaris "weet al" dat wanneer het licht aangaat er eten aankomt. Ze lopen dan allemaal naar buiten en gaan zich groeperen op de plek waar ze het eten meestal krijgen.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
appelsap
Lid
Berichten: 50
Lid geworden op: 22 februari 2010
Locatie: Nijmegen
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Onderzoek naar conditionering mieren.

Bericht door appelsap »

Ok. Maar ik heb maar 1 kolonie dus ik kan het niet in mijn eentje doen. Ik denk dat het ene nuttig onderzoekje zou zijn. Het zou het imago van mieren kunnen verbeteren omdat ze wel degelijk intelligent zijn.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Onderzoek naar conditionering mieren.

Bericht door Floris »

appelsap schreef:Het zou het imago van mieren kunnen verbeteren omdat ze wel degelijk intelligent zijn.
Voor beestjes met 10.000 neuronen lijkt me dat een wat enthousiaste conclusie. :)
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
appelsap
Lid
Berichten: 50
Lid geworden op: 22 februari 2010
Locatie: Nijmegen
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Onderzoek naar conditionering mieren.

Bericht door appelsap »

Nou ze hebben dan wel kleine hersenen, maar als ze in staat zijn iets te leren dan is dat een teken van intelligentie. En het is een bewijs dat je geen grote hersenen nodig hebt om iets te leren.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Onderzoek naar conditionering mieren.

Bericht door Mika »

250.000 neuronen!

Bij mij reageerde Myrmica rubra zelfs op licht en het verschuiven van het dekglaasje (in een gipsnest).

Omdat mieren samenleven in een kolonie, is er wel een selectiedruk geweest om veel te kunnen presteren qua 'hersenverwerkingscapaciteit'.

Een teken van 'intelligentie' zal dat nooit zijn. (Dat hangt natuurlijk af van je definitie van intelligentie.) Ik gebruik meestal het vinden van nieuwe oplossingen voor nieuwe problemen, en dat zal bij mieren toch niet zo een vaart lopen. Wat wij wel kunnen observeren is de geweldige capaciteit waarmee mieren kunnen reageren in hun normale omgeving.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
semar
Lid
Berichten: 158
Lid geworden op: 19 mei 2009
Locatie: amsterdam
Gender:
Leeftijd: 63

Re: Onderzoek naar conditionering mieren.

Bericht door semar »

Ja hoor, zoals je al leest van de andere leden kun je insecten ´trainen´ en laten ´leren´.
Of dat ook betekent dat ze intelligent zijn is weer een andere discussie.
Lees in je bibliotheek bijvoorbeeld maar eens de proeven die met bijvoorbeeld bijen zijn gedaan.
Die kun je trainen op tijd, kleur, en geur, en zijn goed in staat het verschil in verschillende geometrische patronen te zien.
Het moeilijkste is volgens mij goede testjes voor mieren te ontwerpen.

vriendelijk groet
Semar (Dominique)
Plaats reactie