problemen profielwerkstuk

Onderzoek en (school)projecten van leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
bosje
Lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 09 juli 2009
Gender:

problemen profielwerkstuk

Bericht door bosje »

Hallo,
Ik wilde(net als HBL) mijn profielwerkstuk doen over hoe mieren(lasius niger) op hun omgeving reageren (meer waar de voorkeuren liggen), zoals temperatuur, licht, luchtvochtigheid, voedsel enz.
De persoon waarmee ik samen werk (sinterklaasje92) en ikzelf leek het handig om als proefopstelling twee reageerbuisjes met elkaar te verbinden die in een van deze factoren verschillen. Ondanks dat we pas begonnen zijn hebben we al een paar problemen:
  • Voor luchtvochtigheid hebben we een hygrometer nodig, maar die op school is kapot en over het algemeen passen ze niet in een reageerbuis, dus weet iemand een andere opstelling of oplossing? ik kwam wel uit op DealExtreme.com maar ik vind het een beetje zonde om voor een keer gebruiken een digitale aan te schaffen als het goedkoper kan.
  • Is het nodig of aan te raden om een (of meerdere) reservekolonie(s) te hebben bij deze proeven? We wilden ze aan een teamlid vragen.
Groetjes bosje
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: problemen profielwerkstuk

Bericht door Mika »

Je kan eventueel de vochtigheid overal hetzelfde houden, en ze laten kiezen op basis van de andere omstandigheden. Pb voor kolonies.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: problemen profielwerkstuk

Bericht door Phantom »

Het is sowieso handig om andere kolonies parallel te laten lopen. Zo kan je ook nog statistiek toepassen en wordt je proef representatiever. ;)
Gebruikersavatar
bosje
Lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 09 juli 2009
Gender:

Re: problemen profielwerkstuk

Bericht door bosje »

oke, is zo'n digitale anders toch handig(http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.14708), gewoon niet doen of alleen droog en vochtig(die laatste kan ik wel raden denk ik)?
verder wilden wij kijken naar invloed van grondsoorten(om in te graven), andere dieren, aantal.
Plaats reactie