Ant course

Onderzoek en (school)projecten van leden
Plaats reactie
drosera
Lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 22 juli 2008
Leeftijd: 38

Ant course

Bericht door drosera »

Ik ben bij één van de gelukkigen die geselecteerd is voor Ant Course met dit jaar als bestemming Borneo, Maleisië (16-26 aug). Voor wie het concept niet kent: het is eigenlijk een internationale studiereis (seminaries, excursies ...) enkel over mieren begeleid door enkele top myrmecologen. De bedoeling is dat ik daarna in myrmecologisch onderzoek stap. Als jullie willen, wil ik gerust foto's en een verslag met jullie delen. Ook ga ik in juli naar Costa Rica, een andere hot spot voor mieren, dus daar kunnen jullie ook foto's van verwachten.
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Ant course

Bericht door XToF »

Dat is geweldig nieuws! Van harte gefeliciteerd! Ik kijk uit naar je verslag, foto's en de verhalen die je ons kunt meegeven!
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Ant course

Bericht door mn »

Dat is érg interessant! Weet je wat je er specifiek gaat doen ? Trouwens, proficiat!
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
Dumdidum
Lid
Berichten: 379
Lid geworden op: 29 juli 2009
Locatie: Amersfoort
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Ant course

Bericht door Dumdidum »

Wow, gefeliciteerd !

Ook ik ben zeer benieuwd naar je verslagen en foto's.
MorbidMike
Lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 11 juli 2009
Locatie: Leiden, Zuid-Holland
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Ant course

Bericht door MorbidMike »

Gefeliciteerd! Ik ben jaloers op je ;)
Hoop dat je ons wel op de hoogte houdt met foto's en verslagen, ik ben erg benieuwd!
Gebruikersavatar
efbi
Lid
Berichten: 459
Lid geworden op: 15 februari 2010
Locatie: Melle bij Gent
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Ant course

Bericht door efbi »

Gefeliciteerd! dat wil ieder van ons wel doen denk ik.
So close, no matter how far
Couldn't be much more from the heart
Forever trusting who we are
and nothing else matters
Gebruikersavatar
zaphero
Lid
Berichten: 116
Lid geworden op: 31 maart 2009
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Ant course

Bericht door zaphero »

Gefeliciteerd!!! Lijkt me heel leuk om het te doen.
En veel plezier dan hè 8-)
zaphero
Gebruikersavatar
Martijn
Lid
Berichten: 643
Lid geworden op: 14 april 2008
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Ant course

Bericht door Martijn »

efbi schreef:Gefeliciteerd! dat wil ieder van ons wel doen denk ik.
Ik in ieder geval wel ;)
Gebruikersavatar
jkinkie
Lid
Berichten: 386
Lid geworden op: 06 juni 2009
Locatie: valthe
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Ant course

Bericht door jkinkie »

Ik hoop dat je een mooi uitgebreid verslag maakt van je reis met foto's en video's zodat wij (de forumleden) mooi kunnen genieten van jouw belevenissen.

Ik wens je veel geluk en plezier op je reis en hoop voor je dat je veel soorten mieren tegen komt. (Ik ben ook zeer jaloers.)
drosera
Lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 22 juli 2008
Leeftijd: 38

Re: Ant course

Bericht door drosera »

Hallo,

zoals beloofd een verslag van Ant Course in Danum Valley Borneo, Maleisië.

Het was een onvergetelijke ervaring, waar in korte tijd ik heel wat heb kunnen bijleren over mieren, maar ook veel contacten heb kunnen leggen met mensen uit de myrmecologische onderzoekswereld.

Danum Valley is een beschermd gebied primair laaglandregenwoud. Het regenwoud is een restant van de vegetatie die nog niet zo lang geleden nagenoeg volledig Borneo bedekte. Jammergenoeg is door o.a houtkap en het aanleggen van oliepalmplantages deze vegetatie in een sneltempo aan het verdwijnen.

De nadruk lag op de biodiversiteit van de mieren in het gebied en meer bepaald op genus niveau. Via verschillende collectietechnieken (aspirators, Winkler bags waarbij je de myrmecofauna uit de strooisellaag kan onderzoeken ...) verzamelden we rondom het onderzoeksstation mieren. Deze speldden we op en identificeerden we nadien. Van de 96 genera gekend van Borneo verzamelden we er maar liefst 78. Daarbij zaten natuurlijk algemene genera voor deze streken zoals de prachtige stekelige Polyrhachis, de big eyed Tetraponera, hyperdiverse genera zoals Pheidole (zou ik niet graag determineren op soortsniveau) en Crematogaster. Strumigenys en Pheidolegeton (zagen een raid) waren mijn favoriete Myrmicinae.
Daarnaast was er een ongelooflijke diversiteit van Ponerinae zoals Diacamma, Hypoponera, Ponera, Leptogenys (ettelijke keren gestoken door deze), Odontoponera ... Natuurlijk ook trapjaw ants Odontomachus en Anochetus.
Ook vonden we eerder zeldzame of toch moeilijker te vinden genera zoals Harpegnathos waar we een levende kolonie van hebben opgegraven. Ook vonden we Mystrium, Amblyopone (dracula ant), een kolonie van de grootogige arboreal ant Gesomyrmex en andere zeer vreemde genera (Myrmoteras, Cataulacus, Calyptomyrmex (strawberry ant ...).

De mier die bij mij de grootste indruk heeft nagelaten was Camponotus gigas... De media's zijn al redelijk indrukwekkend, maar de majors zijn van een grootte-orde die je niet van een mier zou verwachten. Op een bepaald moment verstoorden we een nest in een wortel, waardoor tientallen majors naar buiten renden (spectaculair zicht!). Uiteraard waren ze dan agressief waarbij ze lelijk beten. Sommige moesten met tangen worden losgemaakt :). Ook een gyne van deze soort gezien.

De cursus was ook een uitstekende kans om te weten waar mensen zich in de myrmecologische wereld mee bezighouden. Er waren een tiental instructeurs (vooral Am. academici) met een zeer verschillende achtergrond (ecologen, taxonomen, genetici, conservationists ...). Als leidraad om te determineren gebruikten we het boek Ants of Borneo dat ook te bestellen is op het internet. We kregen heel wat interessante lezingen en lesmomenten (vb over dissecteren van mieren).
Ook de studenten hadden een heel verschillende achtergrond en waren van over de heel wereld. Dit alles bood de mogelijkheid tot veel uitwisseling van kennis en het opbouwen van contacten. De cursus toonde alvast dat de myrmecologische wereld springlevend is.



Voor foto's verwijs ik naar deze websites:
http://picasaweb.google.com/10251672021 ... 5019695890
http://web.mac.com/ajaynarendra/AjayNar ... tures.html
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Ant course

Bericht door Phantom »

Kan je sommigen van ons niet bij zo'n Ant Course naar binnen loodsen? :roll: :mrgreen:
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Ant course

Bericht door Everio »

Wow echt cool om mee te maken lijkt me!

Hoe kom je voor zoiets in aanmerking? Enkel als je een bepaalde studie volgt lijkt me?
drosera
Lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 22 juli 2008
Leeftijd: 38

Re: Ant course

Bericht door drosera »

Wel het is specifiek bedoeld voor mensen die een doctoraat of postdoc doen op mieren.
Plaats reactie