Wiskundeproject

Onderzoek en (school)projecten van leden
Plaats reactie
Anton
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 17 juli 2007
Locatie: Brussel
Gender:
Leeftijd: 33

Wiskundeproject

Bericht door Anton »

Hallo,
Ik zit in het laatste jaar secundair onderwijs wetenschappen-wiskunde (8) en voor wiskunde heb ik dit jaar een soort project over de toepassingen van wiskunde. De bedoeling is dat ik een bepaald systeem zo grondig mogelijk uitwerk (met de basiskennis van wiskunde die we tegen het einde van het jaar zullen hebben) en de verschillende stappen om tot een conclusie te komen ook wiskundig kan staven aan de hand van informatie die ik uit boeken en internet haal.

Ik zou graag willen spreken over de waarschijnlijkheid dat mieren een bepaalde weg zullen gebruiken om bij een voedselbron te geraken. Ik zou dus een algoritme moeten vinden (op het internet) en uitleggen waarmee ik kan aantonen hoe ze uiteindelijk voor de kortste weg kiezen.

Denken jullie dat ik hier genoeg informatie over zal kunnen vinden en denken jullie dat de moeilijkheid van de berekeningen binnen de grenzen van een humaniora ligt?
Als jullie over bronnen beschikken of ideeën; laat maar komen :)
Ik heb dit al gevonden, maar de hele berekening is er niet in uitgewerkt. Bovendien is het beter verschillende bronnen te hebben.

Danku,
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Wiskundeproject

Bericht door Mika »

Dat lijkt me wel interessant moet ik zeggen, maar ik heb je link nog niet helemaal doorgelezen.

2 belangrijke mechanismen die bijdragen tot het vinden van de korste weg: Het vermijden van wegen met scherpe hoeken, en het toevoegen van feromonen aan wegen waarvan de werksters vinden dat ze leiden tot een goede voedselbronnen, of toekomstige nestsites.

Het laatste werkt natuurlijk enkel indien werksters over een gekende weg (onafhankelijk van de lengte van de weg) steeds dezelfde hoeveelheid feromoon afzetten.
DUCKDUCKGO!
Plaats reactie