Profielwerkstuk: gedrag van mieren

Onderzoek en (school)projecten van leden
Plaats reactie
HBL
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 september 2007

Profielwerkstuk: gedrag van mieren

Bericht door HBL »

Hallo allemaal,

Wij willen een profielwerkstuk maken over het gedrag van mieren, nu willen we hiervoor graag een eigen mierenkolonie gaan houden. Dit zodat we makkelijk kunnen observeren.

Het is onze bedoeling om te kijken hoe mieren reageren op verschillende factoren, bijvoorbeeld hoeveelheid licht, temperatuur en kleuren. Is er volgens jullie iets bekend over of en zo ja hoe mieren reageren op die verschillende dingen?

Dan nu ons echte 'probleem': we weten niet echt hoe we mieren moeten houden. Dit forum heeft al een hoop vragen beantwoord, en we willen een kolonie lasius niger gebruiken. Volgens mij is dat namelijk de makkelijkste soort om te houden? Zo niet, of als er een goede reden is om een andere kolonie te nemen, welke moet dat worden dan?

Dan is de vraag natuurlijk ook in wat voor soort nest we de mieren moeten zetten. Een ytong-nest leek ons het makkelijkst om de mieren te observeren, en ook redelijk makkelijk te maken. Is er een bepaalde grootte die een kolonie moet hebben om in zo'n nest te kunnen leven? Of kan je gewoon de kolonies van antstore in een ytong nest zetten?
We vroegen ons ook af hoe snel kolonies groeien, en of we daar rekening mee moeten houden.

Wij hadden een nest bedacht waarmee we makkelijk een aantal proeven zouden kunnen doen. Hiervan heb ik met paint even snel een plaatje getekend, dus het is niet erg netjes geworden. Afbeelding De blokjes waar B in staat moet een buitenwereld worden, waar we ook eten neer wilden leggen. Dit nest is voor ons in principe handig, aangezien de twee ruimtes identiek zouden zijn. En als dat zo is kan je ook makkelijk een aantal dingen varieren, en kijken waar mieren liever zullen zijn. Maar is een nest als dit leefbaar voor mieren?

Dit zijn tot nu toe eigenlijk al onze vragen, er zullen er waarschijnlijk nog wel een aantal volgen.
We hopen dat jullie ons kunnen helpen, zodat we een goed en leuk profielwerkstuk kunnen maken.
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Profielwerkstuk: gedrag van mieren

Bericht door XToF »

Wanneer mieren voor de keuze gesteld worden om hun broed ergens onder te brengen, zullen zij steeds de donkerste plaats verkiezen. Ook wat temperatuur betreft, is er duidelijk een voorkeur op te merken. In het popstadium draaien verschillende enzymatische systemen op volle toeren. De mieren zullen dit broed bij gevolg op plaatsen leggen waar de temperatuur het meest optimaal is voor deze enzymatische systemen. In verband met kleuren kan ik enkel meegeven dat mieren rood licht (niet te verwarren met een rood oppervlak waarop wit licht schijnt) verkiezen.

Lasius niger biedt volgens mij voor de proefopstelling de meeste voordelen. Het soort nest waarin je ze wilt houden is afhankelijk van de koloniegrootte. Voor kolonies van 200 werksters kan je al gaan denken aan een klein Ytong-nest. De aangroei van de kolonie hangt eveneens af van de koloniegrootte. Hoe kleiner de kolonie hoe minder snel de kolonie aangroeit. De meeste kolonies maken zich rond deze tijd klaar voor de jaarlijkse winterslaap. Daardoor zal de aangroei van de kolonie volledig stilvallen. Ook zal de activiteit in het algemeen tot een minimum beperkt worden waardoor je niet de optimale omstandigheden zult hebben voor het uitvoeren van jullie proefopzet.

Het nest dat jullie voorstellen lijkt mij leefbaar.
HBL
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 september 2007

Re: Profielwerkstuk: gedrag van mieren

Bericht door HBL »

Allereerst bedankt voor je reactie, wat je dus zegt is dat het rond deze tijd van het jaar winterslaap is? Is dit te voorkomen, en is dit ook niet heel slecht voor de mieren?

Het nest dat wij voorstellen is dus goed, ook het idee van alleen twee grote 'kamers'? Of zouden we op die plekker meerdere kleine kamers moeten maken, die wel langs het midden met een enkele smalle gang verbonden worden?
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Profielwerkstuk: gedrag van mieren

Bericht door XToF »

Meer dan de helft van mijn kolonies zijn nu bezig met zich voor te bereiden op de winterslaap. Wanneer mijn kolonies in het voorjaar worden blootgesteld aan temperaturen die hoger liggen dan 20°C, hervat de activiteit.
Hoe een artificieel nest wordt ingedeeld, wordt bepaald door de vrije keuze van de maker ervan. Mieren handhaven zich naar behoren in uitgestrekte kamers, maar geven mij de indruk de voorkeur te geven aan kleinere kamers wanneer ze die keuze hebben.
HBL
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 september 2007

Re: Profielwerkstuk: gedrag van mieren

Bericht door HBL »

Ok, is het dan ook mogelijk om de mieren boven die 20 graden te houden, zodat ze niet in winterslaap gaan. Boven de 20 graden is volgens mij redelijk haalbaar.
Ik denk dan dat we ipv de twee grote kamers gewoon twee delen maken, met kleinere kamers. Wel twee aparte delen zodat we goed het verschil kunnen zien.

Is het goed om twee buitenwerelden te maken? Of is dit vervelend voor de mieren? En hoe maak je zo een buitenwereld precies, en wat voor eten en hoeveel moet daar aanwezig zijn?

Ook vroeg ik me nog af of de kolonies van bijvoorbeeld antstore groot genoeg zijn om onderzoek mee te doen. Weet iemand hoeveel mieren je daarvoor ongeveer nodig hebt? En als de kolonies niet groot genoeg zijn, is daar dan een oplossing voor te vinden?
Plaats reactie