Mieren en architectuur

Onderzoek en (school)projecten van leden
Plaats reactie
Romagoal
Lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 09 oktober 2010
Gender:
Leeftijd: 40

Mieren en architectuur

Bericht door Romagoal »

Hoi iedereen, bij deze mijn eerste post op dit forum.

Vanwege mijn interesse in zowel architectuur en mieren, ben ik van zinnes om eventueel een proefproject op te starten, mits ik hier eerst voldoende informatie over terug vind.
Wat mij interesseert is hoe bepaalde mier- en termietensoorten hout aantasten. Dit zowel in de BeNeLux als in meer zuiderse/noordelijke regionen.
Ik zou graag in een gecontroleerde omgeving testen welke houtsoorten er al dan niet 'geconsumeerd' worden, en aan welk tempo.
Nu vraag ik me wel enkele dingen af.

-Waar kan men dergelijke dieren halen?
-Hoe kan men ervoor zorgen dat er geen uitbraakmogelijkheden zijn? (Ik heb al allerlei dingen gelezen ivm talk, olie, enzomeer maar ik wil er echt zéker van zijn)
-Ik wil rekening houden met externe factoren (temperatuur, vocht, huisdieren,...)
-Wat als het project ten einde is? Wat moet ik met de mieren/termieten?
-Hoeveel zal dit alles kosten? In principe is geld niet echt hét probleem maar ik ben evenwel toch niet bereid om er meer dan een maandloon zeg maar tegen te kwakken.
-...

Alvast bedankt om dit topic eventjes door te lezen.

PS : Ik heb alvast bij wijze van test een kolonietje lasius niger besteld. Gezien het mijn eerste ervaring met mieren houden is, lijkt dit me opportuun.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Mieren en architectuur

Bericht door Floris »

Romagoal schreef:Wat mij interesseert is hoe bepaalde mier- en termietensoorten hout aantasten. Dit zowel in de BeNeLux als in meer zuiderse/noordelijke regionen.
Ik zou graag in een gecontroleerde omgeving testen welke houtsoorten er al dan niet 'geconsumeerd' worden, en aan welk tempo.
Nu vraag ik me wel enkele dingen af.

-Waar kan men dergelijke dieren halen?
Welke soort bedoel je? :) Lasius brunneus, de boommier en Lasius emarginatus, de muurmier, graven in hout. Deze mieren zullen wel wat overlast veroorzaken wanneer ze zich in een muur genesteld hebben, maar echte schade brengen ze niet toe. Ik zou niet weten welke soorten in Nederland dat wel doen (behalve de exoot Lasius neglectus, een plaagsoort).
-Hoe kan men ervoor zorgen dat er geen uitbraakmogelijkheden zijn? (Ik heb al allerlei dingen gelezen ivm talk, olie, enzomeer maar ik wil er echt zéker van zijn)
Zekerheid bestaat niet. ;) Talkpoeder werkt prima.
-Wat als het project ten einde is? Wat moet ik met de mieren/termieten?
Vernietigen is de beste optie.
-Hoeveel zal dit alles kosten? In principe is geld niet echt hét probleem maar ik ben evenwel toch niet bereid om er meer dan een maandloon zeg maar tegen te kwakken.
Dat hangt er vanaf wat je wil doen. De mieren zelf hoeven bijna niets te kosten.
Houd er rekening mee dat inheemse soorten in winterslaap zitten in de herfst en de winter.
Welkom op het forum. :)
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Romagoal
Lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 09 oktober 2010
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Mieren en architectuur

Bericht door Romagoal »

Floris schreef:
Romagoal schreef:Wat mij interesseert is hoe bepaalde mier- en termietensoorten hout aantasten. Dit zowel in de BeNeLux als in meer zuiderse/noordelijke regionen.
Ik zou graag in een gecontroleerde omgeving testen welke houtsoorten er al dan niet 'geconsumeerd' worden, en aan welk tempo.
Nu vraag ik me wel enkele dingen af.

-Waar kan men dergelijke dieren halen?
Welke soort bedoel je? :) Lasius brunneus, de boommier en Lasius emarginatus, de muurmier, graven in hout. Deze mieren zullen wel wat overlast veroorzaken wanneer ze zich in een muur genesteld hebben, maar echte schade brengen ze niet toe. Ik zou niet weten welke soorten in Nederland dat wel doen (behalve de exoot Lasius neglectus, een plaagsoort).
-Hoe kan men ervoor zorgen dat er geen uitbraakmogelijkheden zijn? (Ik heb al allerlei dingen gelezen ivm talk, olie, enzomeer maar ik wil er echt zéker van zijn)
Zekerheid bestaat niet. ;) Talkpoeder werkt prima.
-Wat als het project ten einde is? Wat moet ik met de mieren/termieten?
Vernietigen is de beste optie.
-Hoeveel zal dit alles kosten? In principe is geld niet echt hét probleem maar ik ben evenwel toch niet bereid om er meer dan een maandloon zeg maar tegen te kwakken.
Dat hangt er vanaf wat je wil doen. De mieren zelf hoeven bijna niets te kosten.
Houd er rekening mee dat inheemse soorten in winterslaap zitten in de herfst en de winter.
Welkom op het forum. :)
Dankje al voor het leuke antwoord!

Wel, ik had vooral al gelezen over Lasius fuliginosus. Deze zou echter wel de structuur van het hout aantasten? Of niet?
Ik weet wel dat sommige van deze soorten een soort 'kartonnen nest' maken in holle ruimten. Dit zullen ze dan uit verrot of vochtig hout maken, neem ik aan?
Lasius neglectus heb ik eigenlijk nog nooit van gehoord. Ik ben overigens woonachtig in België. Ik moet zeggen dat ik op dat gebied vrijwel nooit iets van 'plaagmieren' hoor, enkel van faraomieren als ik me niet vergis.
Hm mja... Thanks voor het goeie advies. Nu heb ik bakken in zowel glas als plastic. Welk oppervlak is het best ervoor geschikt denkt u? Glas?
Ik ben altijd gefascineerd geweest door mieren, maar ik heb het zeg maar moeilijk om te geloven dat de gewone lasius niger of dergelijke in staat zou zijn om tegen loodrechte glazen of plastic wanden te klimmen. Zelfs via de hoeken zou ik dat nog weleens willen zien... Of zijn ze echt zulke schelmen?
Is er geen zoo of iets dergelijks waar je daarmee terecht kan, een verzamelaar misschien,...?
die winterslaap, is dat iets met een vaste tijdsduur? Of kan men ze bijvoorbeeld enkele weken laten afkoelen en ze daarna kunstmatig opwarmen? Misschien een stomme vraag maar ik ken er nu éénmaal nog niet zoveel van...

Ik dacht eigenlijk ook altijd dat, éénmaal je geïnteresseerd was in mieren, de stap naar termieten bijvoorbeeld snel gezet zou zijn. Dit is echter precies niet echt het geval als ik het forum door blader?
Komt dit doordat zij wél veel schade kunnen aanrichten? Nochtans heb je daar als ik me niet vergis ook enorme verschillen in tussen termieten onderling,...
Misschien worden ze gewoon niet aangeboden, of mogen ze niet worden in- of uitgevoerd in het land van herkomst,... ?

Alvast bedankt voor de verwelkoming ;)

PS : Beschadigen mieren het hout enkel door laat ons zeggen te knagen, of scheiden ze een substantie af, ... ?
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Mieren en architectuur

Bericht door Everio »

Heel veel informatie is toch op het forum terug te vinden.

Lasius neglectus moet je dus ook niet houden thuis. Vernietigen!

Glas krast minder maar breekt sneller... Plastic beter te bewerken. Aan jou de keus wat jij nodig hebt. Beide volstaan.

Ze kunnen tegen loodrechte wanden klimmen, zelfs op plafond van glas of plexiglas of plastic kunnen zij lopen. Talk is erg goed!

Mierenhouden is niet groot, veel informatie moet je zelf zoeken en opdoen door ervaring.

Winterslaap kan je kunstmatig doen bij veel soorten, enkele soorten hebben een biologische klok. (Je moet zelf maar even zoeken voor welke dit wel of niet geldt.)

Termieten weet ik echt niks van... google is your friend.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Mieren en architectuur

Bericht door Floris »

Romagoal schreef:Wel, ik had vooral al gelezen over Lasius fuliginosus. Deze zou echter wel de structuur van het hout aantasten? Of niet?
Ik weet wel dat sommige van deze soorten een soort 'kartonnen nest' maken in holle ruimten. Dit zullen ze dan uit verrot of vochtig hout maken, neem ik aan?
Lasius fuliginosus nestelt inderdaad in hout, en daarbij zullen ze vast het hout beschadigen. Het is nog niemand op dit forum gelukt om een kolonie Lasius fuliginosus te houden; een volgroeide kolonie bestaat uit tienduizenden mieren.
Lasius neglectus heb ik eigenlijk nog nooit van gehoord. Ik ben overigens woonachtig in België. Ik moet zeggen dat ik op dat gebied vrijwel nooit iets van 'plaagmieren' hoor, enkel van faraomieren als ik me niet vergis.
Het is een uitheemse soort, die ook in de Benelux gedijt en daarbij schade aanricht aan de fauna.
Hm mja... Thanks voor het goeie advies. Nu heb ik bakken in zowel glas als plastic. Welk oppervlak is het best ervoor geschikt denkt u? Glas?
Beide zijn geschikt. Glas krast minder makkelijk.
Ik ben altijd gefascineerd geweest door mieren, maar ik heb het zeg maar moeilijk om te geloven dat de gewone lasius niger of dergelijke in staat zou zijn om tegen loodrechte glazen of plastic wanden te klimmen. Zelfs via de hoeken zou ik dat nog weleens willen zien... Of zijn ze echt zulke schelmen?
Jazeker. Lasius niger kan ondersteboven over een glasplaat lopen.
Is er geen zoo of iets dergelijks waar je daarmee terecht kan, een verzamelaar misschien,...?
Misschien. Verzamelaars zijn onder andere te vinden op dit forum. :)
die winterslaap, is dat iets met een vaste tijdsduur? Of kan men ze bijvoorbeeld enkele weken laten afkoelen en ze daarna kunstmatig opwarmen? Misschien een stomme vraag maar ik ken er nu éénmaal nog niet zoveel van...
Dat hangt van de soort af. Inheemse soorten zijn ingesteld op winterrust. Een koningin die geen winterslaap krijgt, zal bijvoorbeeld minder eitjes leggen of zelfs sterven.
Ik dacht eigenlijk ook altijd dat, éénmaal je geïnteresseerd was in mieren, de stap naar termieten bijvoorbeeld snel gezet zou zijn. Dit is echter precies niet echt het geval als ik het forum door blader?
Komt dit doordat zij wél veel schade kunnen aanrichten? Nochtans heb je daar als ik me niet vergis ook enorme verschillen in tussen termieten onderling,...
Misschien worden ze gewoon niet aangeboden, of mogen ze niet worden in- of uitgevoerd in het land van herkomst,... ?
Ik weet weinig van termieten. Mieren en termieten zijn sterk verschillende insecten. Mieren behoren tot de familie van de vliesvleugeligen (wespen), termieten tot de isoptera (gelijkvleugeligen, samen met kakkerlakken en bidsprinkhanen).
PS : Beschadigen mieren het hout enkel door laat ons zeggen te knagen, of scheiden ze een substantie af?
Ze knagen.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Plaats reactie