Messor Barbarus onderzoek

Onderzoek en (school)projecten van leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
efbi
Lid
Berichten: 459
Lid geworden op: 15 februari 2010
Locatie: Melle bij Gent
Gender:
Leeftijd: 31

Messor Barbarus onderzoek

Bericht door efbi »

Een nicht van mij studeert (als alles goed gaat XD) eind februari af in de biologie.
Een van haar onderzoeksprojecten was ivm Messor Barbarus.
Ze onderzoekt/onderzocht of er een merkbaar verschil is in de aanmaak van Major werksters ipv minor en media als een soort enkel groote of kleine zaden krijgt.
Ze moest samen met een mede student 10 kolonies houden waarvan ze er 5 enkel kleine zaden gaven en 5 enkel grote.
Ik weet niet of haar besluiten en thesis al af zijn maar ga haar er zeker eens achter vragen binnenkort.
Als ik het te pakken krijg zet ik het hier misschien wel op het forum mits toestemming uiteraard, of enkel de besluiten...

Grtn,
Efbi.
So close, no matter how far
Couldn't be much more from the heart
Forever trusting who we are
and nothing else matters
Gebruikersavatar
Elan
Lid
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 oktober 2010
Locatie: Wageningen, NL
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Messor barbarus onderzoek

Bericht door Elan »

Klinkt interessant, ben benieuwd!
Gebruikersavatar
Cube
Lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 21 april 2010
Locatie: Beringen (BE)
Gender:
Leeftijd: 42

Re: Messor barbarus onderzoek

Bericht door Cube »

Heb je al nieuws mogen ontvangen efbi?
Gebruikersavatar
efbi
Lid
Berichten: 459
Lid geworden op: 15 februari 2010
Locatie: Melle bij Gent
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Messor barbarus onderzoek

Bericht door efbi »

Ze studeerde normaal af in januari dit jaar maar 1 van de juryleden heeft haar er niet doorgelaten ofzoiets, terwijl haar proffen het wel degelijk goed vonden...
Een beetje een delicate situatie dus om er nu achter te vragen daarmee dat ik nog even wacht...
So close, no matter how far
Couldn't be much more from the heart
Forever trusting who we are
and nothing else matters
Gebruikersavatar
Nelis
Lid
Berichten: 373
Lid geworden op: 08 november 2010
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Messor barbarus onderzoek

Bericht door Nelis »

Even terug naar het eerste bericht.
Heb je dan eigenlijk bij zo'n onderzoek geen controlegroep nodig?
Zodat je ook weet hoe een kolonie zich onwikkelt die alle grotes zaden krijgt.
- Lasius niger
- Messor barbarus 2x
- Messor hesperius
Gebruikersavatar
efbi
Lid
Berichten: 459
Lid geworden op: 15 februari 2010
Locatie: Melle bij Gent
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Messor barbarus onderzoek

Bericht door efbi »

Ik versta de vraag niet helemaal je bedoelt een kolonie die zowel grote als kleine zaden krijgt of dus in 'normale' omstandigheden opgroeit?
So close, no matter how far
Couldn't be much more from the heart
Forever trusting who we are
and nothing else matters
Gebruikersavatar
Nelis
Lid
Berichten: 373
Lid geworden op: 08 november 2010
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Messor barbarus onderzoek

Bericht door Nelis »

Die alle soorten grotes krijgt.(zaden)
Zodat je ook kunt zien hoe het normale kolonies vergaat qua minor media en major gehalte.
- Lasius niger
- Messor barbarus 2x
- Messor hesperius
Gebruikersavatar
efbi
Lid
Berichten: 459
Lid geworden op: 15 februari 2010
Locatie: Melle bij Gent
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Messor barbarus onderzoek

Bericht door efbi »

Dat weet ik niet al zou dit me wel logisch lijken.
So close, no matter how far
Couldn't be much more from the heart
Forever trusting who we are
and nothing else matters
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Messor barbarus onderzoek

Bericht door Mika »

Ik zou denken dat extra eiwittoevoer een belangrijkere rol speelt: ik dacht zelfs dat de hobby-isten dat indirect hadden aangetoond: meer majors bij meer insektenvoeding... Niet in een echte test natuurlijk.

Ze hadden inderdaad wel een alternatieve hypothese kunnen gebruiken, en wat meer kolonies. Wat was de tijdsduur van de proef?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Elan
Lid
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 oktober 2010
Locatie: Wageningen, NL
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Messor barbarus onderzoek

Bericht door Elan »

Laten we wel even in gedachten houden dat dit het project van een student is/was. Uit eigen ervaring kan ik wel zeggen dat er dan gewoonweg te weinig tijd, geld, en voorkennis is om er een sluitend onderzoek van te maken. Natuurlijk zitten er dan wat nadelen of hiaten in het onderzoek en is het vaak niet mogelijk om halverwege nog aanpassingen te maken (zoals toch nog een extra groep).
Veel studentenprojecten worden hierdoor op zichzelf alleen iets waard als interessante "pilot"-studie.

Ik wil hiermee niet zeggen dat dit slecht onderzoek is, of dat de leden die hierboven reageren gemeen zijn, maar laten we deze zaken wel even in gedachten houden. Bovendien is er, voor zover ik weet, nog niemand hier die het onderzoek daadwerkelijk gelezen heeft...
Gebruikersavatar
efbi
Lid
Berichten: 459
Lid geworden op: 15 februari 2010
Locatie: Melle bij Gent
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Messor barbarus onderzoek

Bericht door efbi »

Wat ik weet is wat ze me vertelt heeft, en het was in het frans te doen :D , ze onderzochten de invloed van het geven van grote of kleine zaden op de aanmaak van majors.
Voor zover ik me kan herinneren heeft het onderzoek anderhalf jaar geduurd.
Heb net een berichte gestuurd om te vragen of het onderzoek, vooral de resultaten dan, gepubliceerd mogen worden.
So close, no matter how far
Couldn't be much more from the heart
Forever trusting who we are
and nothing else matters
Gebruikersavatar
Nelis
Lid
Berichten: 373
Lid geworden op: 08 november 2010
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Messor barbarus onderzoek

Bericht door Nelis »

Ik ben benieuwd :D
Mijn eerdere vraag was ook niet aanvallend bedoeld. was pure nieuwsgierigheid ;)
- Lasius niger
- Messor barbarus 2x
- Messor hesperius
Gebruikersavatar
efbi
Lid
Berichten: 459
Lid geworden op: 15 februari 2010
Locatie: Melle bij Gent
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Messor barbarus onderzoek

Bericht door efbi »

Ik krijg niet onmiddelijk antwoord maar het kan goed zijn dat ze het redelijk druk heeft momenteel ben wel even gaan zoeken op de site van de universiteit van lausanne en daar vond ik alvast dit.
Charlotte Capt is mijn nicht.
Het onderzoek rond Messor was blijkbaar hetzelfde voor de hele klas, de uiteindelijke master thesis verschilt bij iedereen.
So close, no matter how far
Couldn't be much more from the heart
Forever trusting who we are
and nothing else matters
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Messor barbarus onderzoek

Bericht door ProXi »

Leuke meid! 8-)
Gebruikersavatar
Cube
Lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 21 april 2010
Locatie: Beringen (BE)
Gender:
Leeftijd: 42

Re: Messor barbarus onderzoek

Bericht door Cube »

Offtopic: [quote="ProXi"]Leuke meid! 8-)[/quote]
Was ook mijn eerste gedacht :lol:
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Messor barbarus onderzoek

Bericht door Lvet »

Het lijkt mij sterk dat de grootte van zaden invloed heeft op het aantal majors, tenzij de samenstelling van de zaden anders is (hogere eiwitgehalte bijvoorbeeld). Zoals Mika al zei, het gaat meer om de eiwitten.

Maar wie weet? Ik ben ook wel benieuwd naar de resultaten, mits in een begrijpelijkere taal dan Frans. :roll:
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Messor barbarus onderzoek

Bericht door Mika »

Wat ik trouwens frappant vind is dat mijn kolonie Messor structor wel zonnebloemzaden verwerkt, en mijn kolonie Messor barbarus niet, terwijl de laatste net iets grotere majors hebben... Het is maar één ervaring natuurlijk, maar als de zaden groot genoeg zijn, moet er toch intens samengewerkt worden, en maakt de grootte van de majors blijkbaar niet uit.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Messor barbarus onderzoek

Bericht door Mika »

Lvet schreef:Het lijkt mij sterk dat de grootte van zaden invloed heeft op het aantal majors, tenzij de samenstelling van de zaden anders is (hogere eiwitgehalte bijvoorbeeld). Zoals Mika al zei, het gaat meer om de eiwitten.
We vermoeden dat eiwitten een rol spelen, we weten het niet. En eigenlijk zou je meer majors verwachten bij zaden met dikke omhulsels, hoe groot die ook mogen zijn. (Er wordt immers sowieso samengewerkt bij het verwerken van de zaden; je hebt voor grotere zaden geen grotere mieren nodig.)

Maar ja, die zaden met een dik omhulsel moeten dan blijven liggen tot er majors zijn of zo? Het zou mij vreemd lijken indien majors opgekweekt worden als reactie op het hebben van zaden met een dik omhulsel in de voedselvoorrraad, maar dat wilt niet zeggen dat het niet kan. Het impliceert dan een herkennen van zaden met een dik omhulsel door de werksters: weeral, dat is niet onmogelijk, maar vraagt weeral bijkomende voorwaarden, en volgens Ockhams' razor kan je die hypothese dan al verwerpen.

Maar ik ben wel een slachtoffer om dat frans eens te lezen... Aangezien het studenten zijn, zijn ze waarschijnlijk ook niet van plan om iets engels te publiceren?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Elan
Lid
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 oktober 2010
Locatie: Wageningen, NL
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Messor barbarus onderzoek

Bericht door Elan »

Ben nog eens gaan kijken wat de supervisor van dat project wel niet gepubliceerd heeft over het onderwerp...
Er zitten zeker wat interessante artikelen in de collectie, waarvan meerdere ook gaan over bosmieren & coniferenhars, maar geen (althans geen die ik kon vinden) artikelen over Messor sp. :?
Dat vind ik apart omdat een project voor studenten doorgaans wel vaker wordt gedaan en vaak ook min of meer een replicatie is van eerder onderzoek (zo begrijp ik een "first steps project" in ieder geval).

Jammer, want ik had gehoopt via deze omweg toch al wel meer te weten te komen ;)

Offtopic: overigens vond ik wel een grappig artikel uit Brussel over de recruitement van majors bij verschillende zaadsoorten, maar dus niet de daadwerkelijke "productie" daarvan
Gebruikersavatar
efbi
Lid
Berichten: 459
Lid geworden op: 15 februari 2010
Locatie: Melle bij Gent
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Messor barbarus onderzoek

Bericht door efbi »

Ik heb idd ook al wat zitten zoeken en lezen op de site, heb trouwens 1 artikel dat ik tegenkwam onder het onderwerp artikels gezet, en er staan inderdaad interresante dingen tussen mits je de moeite doet om wat frans te lezen.
Of er tussen zitten die zich aan het engels zouden wagen heb ik gaan idee van, in zwitserland kunnen ze doorgaands wel engels bij de jeugd maar ben niet zeker dat het aangeleerd wordt in de scholen...
So close, no matter how far
Couldn't be much more from the heart
Forever trusting who we are
and nothing else matters
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Messor barbarus onderzoek

Bericht door Lvet »

Mika schreef:
Lvet schreef:Het lijkt mij sterk dat de grootte van zaden invloed heeft op het aantal majors, tenzij de samenstelling van de zaden anders is (hogere eiwitgehalte bijvoorbeeld). Zoals Mika al zei, het gaat meer om de eiwitten.
We vermoeden dat eiwitten een rol spelen, we weten het niet.
Ontstaan majors niet door een afwijkend voedingspatroon, zoals bij gynes? Of zijn dit ook slechts vermoedens? Stel dat het zo zou zijn, eigenlijk zegt dat nog niets over het ontstaan van majors als reactie op andere zaadsoorten. Bepalen de mieren zelf of ze majors produceren, of hangt dit volledig af van de beschikbare zaadsoorten?
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
efbi
Lid
Berichten: 459
Lid geworden op: 15 februari 2010
Locatie: Melle bij Gent
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Messor barbarus onderzoek

Bericht door efbi »

"Je t'envoie l'article que j'avais écrit dès que je le retrouve!"
Nog even geduld dus.
Ze waarschuwde me wel al dat ze niet zo'n gemakkelijke zinnen gebruikt had, maar ik ga het zeker lezen en ik ben vrij zeker dat mijn kennis van het frans het wel zal aankunnen ;)
So close, no matter how far
Couldn't be much more from the heart
Forever trusting who we are
and nothing else matters
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Messor barbarus onderzoek

Bericht door Mika »

Mag je dat artikel hier op de site zetten? Zal ze toch geen bezwaren tegen hebben zeker?

En kwam er iets uit?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
efbi
Lid
Berichten: 459
Lid geworden op: 15 februari 2010
Locatie: Melle bij Gent
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Messor barbarus onderzoek

Bericht door efbi »

Ik mag het artikel hier op de site zetten, dat heb ik speciaal gevraagd ^^
Heb het wel nog niet gekregen dus vermoed dat ze het nog niet gevonden heeft ;p of beter gezegd nog geen tijd gehad om erachter te zoeken waarschijnlijk.
So close, no matter how far
Couldn't be much more from the heart
Forever trusting who we are
and nothing else matters
Plaats reactie