Onderzoek mieren

Onderzoek en (school)projecten van leden
Plaats reactie
Athura
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 april 2011
Gender:
Leeftijd: 33

Onderzoek mieren

Bericht door Athura »

Een hele goedemorgen allemaal,

Zoals mensen aan mijn post count kunnen zien, ben ik net nieuw hier. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met de probleem(pjes) die ik waarschijnlijk nog wel tegen ga komen ;)
Even kort over mezelf, ik doe lerarenopleiding biologie en zit hiervan in het laatste jaar voor de afrondende stage. Een van de eisen voordat je deze stage doet, is dat je een afsluitend onderzoek schrijft of uitvoert waarbij je de diepte ingaat bij een bepaald onderwerp. Nu kies ik voor een mengeling van anatomie en fysologie en gedrag.
Hieruit komt een gedragsonderzoek van mieren. Eerst nog wat extra informatie:

Omdat ik heb gekozen voor een praktisch onderzoek en weinig doe met literatuur moet het dus een echt biologisch onderzoek zijn. Het onderzoek mag nog niet eerder uitgevoerd zijn en het moet haalbaar zijn. (Niet eerder uitgevoerd op de school, of makkelijk terug te vinden op internet).
Nu is het zo dat bij hommels, de koningin een feromoon afscheid waardoor haar werksters onder controle gehouden worden. Naarmate de dagen korter worden en er dus minder licht is, neemt de productie van dit feromoon af en beginnen de werksters zelf ook eieren te leggen. De koningin eet deze eieren vaak op. Echter naar verloop van tijd is de feromoon productie minimaal en steken de werksters de koningin dood.

Nu komt het gedeelte waarbij ik waarschijnlijk door jullie verbeterd ga worden. Maar ik leef in de veronderstelling dat mieren ook veel feromonen gebruiken. Onder andere in de antennes zit een feromoon productie waardoor mieren elkaar herkennen. Zijn wij van dezelfde kolonie ja/nee. In het geval van ja, ga verder waar je mee bezig bent. In het geval van nee, zal er een gevecht ontstaan.

Nu gaat dit heel sadistisch klinken en wellicht zit de lezer over een paar zinnen met een frons op zijn gezicht.
Mijn onderzoeksvraag: Is het mogelijk, dat ik door middel van feromonen, anarchie kan creëren bij een mierenkolonie?
Echter, hiervoor heb ik dus wel feromonen nodig. Een belletje naar de afdeling entomologie bij Universiteit Wageningen leverde niks op. En om nu menselijke feromonen te kopen (het barst hiervan op internet) is A. Erg duur en B. Niet echt wat ik zoek. Weten jullie als forum wellicht iets waar je feromonen kan vinden of andere ideeën om dit te doen?
Mocht er belangstelling zijn, dan ga ik regelmatig updates posten hierover. Uiteindelijk wordt het een video verslag en zal het ongetwijfeld ook te vinden zijn op youtube.

TLDR: Ik zoek feromonen voor mijn mieren. Weet iemand waar je die kan krijgen of eventueel zelf kunt maken?

Alvast hartelijke Bedankt,


P.S. Gelieve geen reacties te plaatsen met DIT WERKT NIET. WAT JE WILT GAAT NOOIT LUKKEN etc. Ik wil hier graag zelf achter komen :D
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Onderzoek mieren

Bericht door Phantom »

Je zou feromonen kunnen bestellen bij chemische leverantiers. Reken echter wel op een gepeperde rekening.
Athura
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 april 2011
Gender:
Leeftijd: 33

Re: Onderzoek mieren

Bericht door Athura »

Tsjah, als het even kan probeer ik zoiets te voorkomen. Het studenten leven is al vrij prijzig..
Wellicht kan ik met mijn school op akkoordje gooien maar dat is wel een laatste redmiddel. Andere suggesties?
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Onderzoek mieren

Bericht door Floris »

Ik heb sterk het vermoeden dat er geen overlap is tussen menselijke en mierenferomonen.
Ik denk dat als je de juiste feromonen hebt, dat het erg makkelijk is om chaos te creëren in een mierenkolonie.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Onderzoek mieren

Bericht door XToF »

Vermits alarmferomonen van mieren geproduceerd worden door klieren in de kaken, volstaat het om enkele werksters uit een kolonie af te zonderen, hun koppen van het lichaam te scheiden en de koppen te pletten om vrijgekomen alarmferomonen te bekomen. Met deze substantie kun je wellicht chaos in een kolonie veroorzaken.
Athura
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 april 2011
Gender:
Leeftijd: 33

Re: Onderzoek mieren

Bericht door Athura »

XToF schreef:Vermits alarmferomonen van mieren geproduceerd worden door klieren in de kaken, volstaat het om enkele werksters uit een kolonie af te zonderen, hun koppen van het lichaam te scheiden en de koppen te pletten om vrijgekomen alarmferomonen te bekomen. Met deze substantie kun je wellicht chaos in een kolonie veroorzaken.
Zo dat klinkt wel erg.. cru. Maargoed niet dat mijn doel zo liefelijk is.
Is er trouwens belangstelling dat ik hier updates doe met eventuele foto's?
Gebruikersavatar
Elan
Lid
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 oktober 2010
Locatie: Wageningen, NL
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Onderzoek mieren

Bericht door Elan »

Er is voor zover ik weet veel literatuur te vinden over de samenstelling van feromonen(mengsels) voor verschillende soorten mieren en vaak ook de rol daarvan. Een snelle speurtocht zal je al snel vertellen dat veel van de stoffen die gebruikt worden redelijk "simpel" zijn, alkanen en dergelijke. Een belletje naar een chemie-lab zal je dan waarschijnlijk meer helpen. Dergelijke "feromonen" kun je dan bijv. aanbieden in druppels paraffineolie, ik ben dacht ik al eens artikelen tegengekomen die die methode gebruikten (met welk doel precies weet ik niet meer).

Bovenstaande "oogst"-methode wordt volgens mij ook soms gebruikt, maar mij lijkt het moeilijk controleerbaar.


Edit:
Toevoeging: ik kon het niet laten nog een beetje rond te neuzen. Waarschijnlijk heb je aan het volgende artikel ook nog wel wat. Het gaat niet in op een compleet feromonenprofiel, maar gaat wel specifiek in op reproductie. Misschien krijg je nog wel extra ideeen voor je onderzoek:
Identification of an ant queen pheromone regulating worker sterility
Luke Holman, Charlotte G. Jørgensen, John Nielsen and Patrizia d'Ettorre
doi: 10.1098/rspb.2010.0984


In het artikel wordt overigens ook verwezen naar methodes voor feromoonextractie. Waarschijnlijk alleen al daarvoor het lezen waard...
Athura schreef:Is er trouwens belangstelling dat ik hier updates doe met eventuele foto's?
Graag (met/zonder foto's, alles is welkom). :)
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Onderzoek mieren

Bericht door Lvet »

Lees deze post van Phantom eens, er staat een link in naar een goede feromonendatabase, maar zoals hij hierboven al aangaf is het een redelijk dure grap. Je zou kunnen proberen middels het CAS-nummer of de IUPAC-naam de stof bij chemische bedrijven te zoeken en te kijken hoeveel ze kosten. Wellicht kun je een iets algemener en goedkoper feromoon vinden dat voldoende is voor 'anarchie' bij de mieren.

edit: Ohja, je mag ons uiteraard altijd op de hoogte houden, wij zijn hier zeker in geïnteresseerd.
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Plaats reactie