Voedselferomoon experiment

Onderzoek en (school)projecten van leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JornJiry
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 september 2012
Gender:
Leeftijd: 29

Voedselferomoon experiment

Bericht door JornJiry »

Wij willen met een experiment aantonen dat mieren een bepaald feromoon achterlaten als ze voedsel hebben gevonden, waardoor een andere mier weer gemakkelijk bij het voedsel weet te komen. We gaan dit uitvoeren met een doolhof.
We hebben echter een controleproef nodig, dus we vroegen ons af hoe we dit doolhof steeds weer feromoon-vrij kunnen maken.
pjpj002
Lid
Berichten: 254
Lid geworden op: 30 augustus 2012
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Voedselferomoon experiment

Bericht door pjpj002 »

Ik denk dat je het met water wel kan afspoelen.
3 kolonies lasius niger. (2-9-15 werksters)
1 kolonie Lasius flavus. (12 werksters)
1 kolonie Messor barbarus. (40 werksters)
1 kolonie Myrmica rubra. (8 koninginnen en 200 werksters)
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Voedselferomoon experiment

Bericht door GvG »

Dat denk ik niet. Feromonen zijn eiwitten en de spoel je niet zomaar weg. Zeker niet feromonen die zijn bedoeld om geurvlaggen of sporen uit te zetten, die zijn extra "plakkerig". Iedereen die wel eens kattenurine uit textiel heeft proberen te wassen weet wat ik bedoel.

Ik zou het doolhof van plexiglas maken. Dat kan je wassen met zeep of een oplosmiddel. Plexiglas laat zich ook redelijk buigen als je het warm maakt, misschien even overleggen met de techniekdocent (ik heb maar even aangenomen dat het een experiment voor school is?).
Als je de wanden niet vast maakt aan de bodem kun je een stuk papier of karton als bodem gebruiken, die kun je na gebruik weggooien en vervangen. Wat je dan ook kan doen: laat de mieren een dagje lopen in het doolhof en neem daarna de wanden weg terwijl de bodem blijft liggen. Met een beetje geluk blijven de mieren dan de route van het doolhof volgen terwijl dat doolhof er niet meer is.

Hebben jullie inmiddels een mierenkolonie en/of een goed nest? Voor dit experiment kunnen ze best in een reageerbuisje blijven maar als je alleen een kleine kolonie (5 werksters) hebt worden de resultaten wat minder duidelijk.

Begin hier op tijd mee. Zorg eerst dat je een stabiele kolonie hebt voordat je gaat experimenteren. Lees het adviesvan Mika goed. http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f= ... ukt#p41572

Succes.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Voedselferomoon experiment

Bericht door Mika »

De meeste feromonen zijn geen eiwitten, maar vetoplosbare 'koolwaterstoffen'. Zoals GvG zegt: een heel aantal feromonen is ontworpen op een min of meer langere tijd aanwezig te blijven, soms zelfs maanden.

Kijk eens op:deze website die een overzicht geeft van de bekende feromonen, onder andere per mierensoort.

Je kan als voorafgaande proef zelf bewijzen dat je opstelling geen feromonen overlaat, bijvoorbeeld door papier te gebruiken, en dat nadien weg te nemen. Volgen gerecruteerde mieren het vorige pad, dat was er nog feromoon over, en moet je meerdere laagjes papier gerbuiken. Ik zou voor dergelijke proefjes soorten gebruiken als Pheidole pallidula, of Tetramorium, omdat zij meer afhangen van feromonen, dan bijvoorbeeld Lasius niger, die meer visueel ingesteld zijn.
DUCKDUCKGO!
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Voedselferomoon experiment

Bericht door GvG »

Mika schreef:De meeste feromonen zijn geen eiwitten
Offtopic: Ja, nu je het zegt... Weer wat geleerd!
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Voedselferomoon experiment

Bericht door Phantom »

En al zouden feromonen eiwitten zijn, dan nog kan je ze wegwassen met water. Water met zeep zal de feromonen sowieso verwijderen, maar dan houd je een restant zeep over die kan storen. Je kan de feromonen goed oplossen in oplosmiddelen als ethanol, methanol, aceton, ethylacetaat, chloroform, diethylether etc. Het is wel essentieel dat de oplosmiddelen volledig verdampt zijn voordat je je kolonies er aan kan blootstellen; sporen van deze oplosmiddelen kunnen desastreus zijn voor een kolonie.
Plaats reactie