Feromonen

Onderzoek en (school)projecten van leden
Plaats reactie
Katsumoto
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 december 2008
Gender:
Leeftijd: 32

Feromonen

Bericht door Katsumoto »

Hey allemaal,

Ik ben een student in het laatste jaar techniek-wetenschappen en dit jaar moet ik een geintegreerde proef maken over het onderwerp: communicatie bij dieren. Ik heb dit onderwerp meer gespecifieerd en ik heb het dus vooral over het gedrag van mieren. Nu moeten we ook een praktische proef uitvoeren ivm met ons onderwerp.
Ik had gedacht om een aantal mieren een spoor van enkele stoffen te laten volgen. Hiervoor heb ik echter het spoorferomoon van een bepaalde mier nodig.

Hebben jullie misschien ideeën over de uitvoering hiervan? En welke mieren kan ik het best gebruiken en welke stof heb ik hiervoor nodig? Ik heb een labo ter beschikking om de stof eventueel samen te stellen maar dit labo is natuurlijk niet onbeperkt in zijn mogenlijkheden.

Alvast bedankt en nog prettige feestdagen!

Katsumoto
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Feromonen

Bericht door XToF »

Welkom Katsumoto!

Hieronder vind je de abstract van een artikel van KERN F, BESTMANN HJ:

PHEROMONES-98 - OLFACTORY ELECTROANTENNOGRAM RESPONSES OF THE FORMICINE ANTS LASIUS-NIGER AND FORMICA SPECIES (HYMENOPTERA, FORMICIDAE) TO 3,4-DIHYDROISOCOUMARINS

Gepubliceerd in: ZEITSCHRIFT FUR NATURFORSCHUNG C-A JOURNAL OF BIOSCIENCES Volume: 49 Issue: 11-12 Pages: 865-870 Published: NOV-DEC 1994

Abstract: