Feromonen

Onderzoek en (school)projecten van leden
Plaats reactie
Katsumoto
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 december 2008
Gender:
Leeftijd: 32

Feromonen

Bericht door Katsumoto »

Hey allemaal,

Ik ben een student in het laatste jaar techniek-wetenschappen en dit jaar moet ik een geintegreerde proef maken over het onderwerp: communicatie bij dieren. Ik heb dit onderwerp meer gespecifieerd en ik heb het dus vooral over het gedrag van mieren. Nu moeten we ook een praktische proef uitvoeren ivm met ons onderwerp.
Ik had gedacht om een aantal mieren een spoor van enkele stoffen te laten volgen. Hiervoor heb ik echter het spoorferomoon van een bepaalde mier nodig.

Hebben jullie misschien ideeën over de uitvoering hiervan? En welke mieren kan ik het best gebruiken en welke stof heb ik hiervoor nodig? Ik heb een labo ter beschikking om de stof eventueel samen te stellen maar dit labo is natuurlijk niet onbeperkt in zijn mogenlijkheden.

Alvast bedankt en nog prettige feestdagen!

Katsumoto
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Feromonen

Bericht door XToF »

Welkom Katsumoto!

Hieronder vind je de abstract van een artikel van KERN F, BESTMANN HJ:

PHEROMONES-98 - OLFACTORY ELECTROANTENNOGRAM RESPONSES OF THE FORMICINE ANTS LASIUS-NIGER AND FORMICA SPECIES (HYMENOPTERA, FORMICIDAE) TO 3,4-DIHYDROISOCOUMARINS

Gepubliceerd in: ZEITSCHRIFT FUR NATURFORSCHUNG C-A JOURNAL OF BIOSCIENCES Volume: 49 Issue: 11-12 Pages: 865-870 Published: NOV-DEC 1994

Abstract:
Electroantennogram (EAG) studies of the formicine genera Lasius and Formica (Hymenoptera, Formicidae) were carried out with 3,4-dihydroisocoumarins, recently identified as trail pheromones within this ant subfamily. The here investigated formicine species Lasius niger; Formica rufa, F. fusca and F. sanguinea were all responsive towards stimuli of synthetic 3,4-dihydroisocoumarins. Synthesized samples of natural 3,4-dihydroisocoumarins, found in the hindgut of these species evoke the highest electrophysiological responses while structure analogues were less efficient. Number and position of the methyl groups of test substances were important factors for structure activity in EAG. F. fusca and L. niger showed a stereoisomeric differentiation in EAG responses between (R)- and (S)-isomers of 8-hydroxy-3,5,7-trimethyldihydroisocoumarin, a component in the hindgut of both species. Higher electrophysiological activity for (R)-8-hydroxy-3,5,7-trimethyl-3,4-dihydroisocoumarin in comparison to the (S)-isomer agrees with better behavior responses of previous trail following tests in the case of Lasius niger.
Ik kan voorlopig nog niet aan het volledige artikel geraken. Lasius niger waarover ze spreken is het klein zwart miertje dat overal in de Benelux voorkomt. Succes ermee!
Faerun
Lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 29 april 2008
Locatie: Helsinki
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Feromonen

Bericht door Faerun »

Je kunt toch gewoon een geurspoor laten vormen door de soort in kwestie? En dat spoor dan gebruiken voor je onderzoek?
Plaats reactie