stofwisseling bij mieren

Onderzoek en (school)projecten van leden
Plaats reactie
willem188
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 februari 2016

stofwisseling bij mieren

Bericht door willem188 »

Hallo,

Voor ons profielwerkstuk onderzoeken we enkele dingen over mieren zoals bijvoorbeeld voor welke suikers mieren een voorkeur hebben. dat hebben we met 3 verschillende testjes onderzocht. We voorspelden dat mieren een voorkeur zouden hebben voor fructose en sacharose. omdat die beide suikers ook in honingdauw zitten. dat bleek ook te zijn uiteindelijk

ook willen we informatie geven over de stofwisseling bij mieren alleen daar kunnen we vrij weinig over vinden.
kan iemand dat ons uitleggen?

mvg willem
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: stofwisseling bij mieren

Bericht door GvG »

Hallo Willem,

Leuk dat je je profielwerkstuk over mieren doet!
We voorspelden dat mieren een voorkeur zouden hebben voor fructose en sacharose.
Welke suikers heb je nog meer meegenomen in je onderzoek?
ook willen we informatie geven over de stofwisseling bij mieren
Kun je wat specifieker zijn? Ik weet wel iets over de stofwisseling van mieren, maar wat wil je weten?
willem188
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 februari 2016

Re: stofwisseling bij mieren

Bericht door willem188 »

Hallo,
Ik weet niet of het van belang is maar we hebben Lasius Niger gebruikt voor onze proeven.
De suikers die we hebben gebruikt waren fructose, lactose,glucose en sacharose. We zijn redelijk lang bezig geweest met de proefjes te doen om een redelijk betrouwbaar beeld te kunnen krijgen. We hebben bijvoorbeeld de suikers voorgelegd aan de mieren. In elke hoek van de bak een suiker op een watje. vervolgens zijn we 3x per dag weesten kijken. achteraf zijn we tot de mening gekomen dat het een niet iets zei over de voorkeur want het ging meer om het toeval waar ze op die tijdstippen zaten. vervolgens hebben we een 5 petrischaaltjes gepakt. 1 in het midden. en 4 er om heen met in elk 1 suiker verdeeld over het schaaltje. Tussen de schaaltjes zaten doorgangen. Daarna hebben we de mieren in de middelste petrischaaltje los gelaten en toen gekeken waar ze direct heen gingen. en dat hebben we enkele keren gedaan. en als laatste hebben we gewoon simpel telkens 2 suikers in een petrischaaltje neergelegd. bv glucose helemaal links en sacharose rechts. vervolgens genoteerd waar ze naar toe liepen. En waar ze na een minuutje zaten. Zo hebben we elke suiker tegen elkaar '' opgemeten '' en dan de suikers waar ze het meeste op zaten hebben we weer tegen elkaar opgemeten. Die proef hebben we 3x herhaalt.

Terugkomend op dat stofwisselingsgebeuren. We weten zelf niet echt wat we moeten doen, voor ons is het ook een beetje onduidelijk. We vragen ons af of het met de stofwisseling van de mieren te maken heeft waarom die nou juist fructose en sacharose het lekkerst vinden en bv lactose helemaal niet. Bijvoorbeeld mensen hebben koolhydraten nodig om de bloedsuikerspiegel op peil te houden. in menselijke cellen worden alle suikers afgebroken tot glucose. is daar iets over te zeggen hoe dat te werk gaat bij mieren. En we hebben gelezen dat mieren geen longen hebben maar dat zuurstof wordt vervoerd via tracheeën. hoe gaat dan de gaswisseling van co2 en o2 bij mieren?.
Hopelijk kunt u iets wijzer maken. Alvast bedankt!
mvg Willem
Antsps
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 maart 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 31

Re: stofwisseling bij mieren

Bericht door Antsps »

Hey Willem,

Even googlen levert vaak snel wat nuttigs op. Een deel van je vragen worden beantwoord op deze site: http://de-wegmier.webnode.nl/lichaam/
Voor echte artikelen over dit onderwerp zou ik je willen aanraden om in het engels te zoeken.

Ik ben benieuwd hoe groot de kolonie(s) zijn die je gebruikt bij je onderzoek. Hoeveel werksters bevatten deze?

Je vragen over deze suikers kan ik ook niet zo snel beantwoorden, al meen ik vaag te herinneren dat die vraag al eens eerder op het forum heeft gestaan; maar iemand anders op het forum zal dit vast wel weten.
Edit: Al zou ik me bijvoorbeeld wel kunnen voorstellen dat mieren niet de enzymen hebben om lactose af te breken en dat ze daarom niet geinterresseerd zijn in melksuikers.. En dat ze daarom dus meer voor de natuurlijke suikers gaan waarvan ze de enzymen wel hebben. Maar anyway, ik heb dit niet opgezocht dus ja..

Grt.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: stofwisseling bij mieren

Bericht door GvG »

Ik ben ook wel benieuwd naar de grootte van de kolonie (s) die jullie gebruikt hebben. Ik denk dat dit soort onderzoekjes beter werken met grotere kolonies.

Dat mieren lactose niet interessant vinden is op zich niet gek, aangezien maar weinig dieren het enzym (lactase) bezitten om lactose af te breken tot kleinere suikers (monosachariden). Jonge zoogdieren kunnen de lactose (melksuiker) in de melk afbreken, volwassen zoogdieren meestal niet. De mens vormt een uitzondering, veel mensen kunnen wel lactose verteren en dus zuivel eten. Een deel van de wereldbevolking kan dit echter niet, en is dus lactose intolerant, net als vrijwel alle andere zoogdieren. Mieren kunnen lactose waarschijnlijk ook niet verteren.

Als ze sacharose lekkerder vinden dan glucose zou ik dat wel gek vinden, aangezien sacharose eerst moet worden afgebroken tot glucose en fructose voor het verbrand kan worden.

De ademhaling is bij insecten wel anders dan bij ons, dat zie je duidelijk in de link van antsp, hierboven. De celademhaling, of beter gezegd dissimilatie, gaat wel hetzelfde als bij ons. Zoals bij alle eukaryote cellen vindt in de mitochondria verbranding plaats. Ik neem aan dat je de termen citroenzuurcylus en glycolyse kent?
willem188
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 februari 2016

Re: stofwisseling bij mieren

Bericht door willem188 »

Hartelijk bedankt al voor jullie antwoorden!
Hoe meer ik lees over mieren hoe interessanter ik ze vind worden!
De mieren hebben we besteld op www.mierenboerderij.nl en dan de mieren kolonie met 25-30 werksters en zonder een koningin. De proefjes hebben we wel steeds in kleinere groepjes gedaan.
Groetjes
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: stofwisseling bij mieren

Bericht door GvG »

Haha, ja pas maar op! Voor je het weet ben je verslaafd. Als je nog eens een kolonie mét koning wilt moet je het maar even hier vragen!
Antsps
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 maart 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 31

Re: stofwisseling bij mieren

Bericht door Antsps »

Hey Willem,

Je hebt dus over een 'mierenfamilie' die je aangeschaft hebt. Een mierenaantal van 25-30 lijkt mij niet groot genoeg om zo'n proef uit te voeren. Je moet je indenken dat een kleine mierenfamilie niet veel hoeft aan energie/voedsel, des te meer omdat ze ook geen larven hebben. Je zou bij wijze van spreken kunnen volstaan met eens in de 1 a 2 weken wat suikerwater te geven. Bij een grote kolonie, dus inclusief een koningin en larven, is de vraag naar voedsel veel groter en heb je een grotere kans dat een experiment als deze lukt en betrouwbaar is.

Maar: als je bij jouw experiment er redelijke resultaten uitkrijgt is dat natuurlijk ook mooi! Wat ik hierboven heb neergezet is meer iets dan voor de discussie ;)

Grt.
Gebruikersavatar
Artilux
Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 27 juli 2013
Locatie: Tilburg
Gender:
Leeftijd: 32

Re: stofwisseling bij mieren

Bericht door Artilux »

Beste Willem,

Leuk dat je onderzoek doet naar mieren! Wat betreft je onderzoek en stofwisseling ansich, vroeg ik mij af hoever jullie basis kennis is omtrent stofwisseling.
GvG gaf namelijk een bijzonder goed punt omtrent Lactose en dat mieren dit niet kunnen afbreken als ze geen enzymen maken om dit af te breken.

Ik snap dat het moeilijk is om even op te sommen wat je van metabolisme weet en alles wat hier bij komt kijken, noch is het even makkelijk om aan te tonen wat mieren wel of niet bezitten. Je kunt het ze tenslotte niet vragen, of even makkelijk iets testen zoals je dat bij een mens zou kunnen.

Ook is het natuurlijk bekend dat mieren sociale dieren zijn, met elkaar communiceren en uiteindelijk voor de beste voedingsbron zullen kiezen, maar wanneer de groep klein is en er per toeval iets wordt ontdekt, is het natuurlijk lastig zeggen dat ze deze voedingsstoffen wel kunnen gebruiken.

Wellicht is het mogelijk om met timelapses iets voor elkaar te krijgen. Zo kun je over lange tijd zien waar de mieren het meeste intresse in hebben. Maar dit is waarschijnlijk erg lastig met een kleine kolonie of een groepje mieren.

Hoofdvraag is nu, wat weten jullie al over stofwisseling en wat moeten jullie nog weten?

Hint om in de goede richting te gaan zoeken, kijk eerst eens wat er nodig is om de bovenstaande stoffen om te zetten in energie. Daarna is het makkelijker specifiek zoeken en zul je leren dat bepaalde enzymen bij hele specifieke diersoorten voorkomen.
neverbeam
Lid
Berichten: 57
Lid geworden op: 15 april 2016
Locatie: veenendaal
Gender:
Leeftijd: 27

Re: stofwisseling bij mieren

Bericht door neverbeam »

Als je een timelapse wil maken zoals hierboven aangegeven is zal ik voedselkleurstof gebruiken. Hierdoor is het makkelijk te zien waarvan ze gegeten hebben en hoef je niet vaak/constant te kijken.
Het kan namelijk ook zijn dat ze helemaal vol zitten en gewoon op de plek gaan zitten die zij denken dar het beste is. En wat dat is kom je nooit achter.
Plaats reactie