Storen schadelijk of niet

Onderzoek en (school)projecten van leden
nathan
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 20 juni 2009
Locatie: Nijmegen
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Storen schadelijk of niet

Bericht door nathan »

Dit lijkt me een heel interessant onderzoek, goed idee! Ik heb als onderzoeker-in-opleiding wel wat suggesties hoe je het 't beste kan opzetten zodat je een duidelijk resultaat krijgt en niet alle moeite doet voor een resultaat waar je niks mee kan. Het is best wel lang geworden zie ik nu maar dat is uit enthousiasme :)

Ten eerste zou ik gaan voor slechts twee groepen om de simpele reden dat je dan met minder kolonies af kan (of met het zelfde aantal kolonies een veel nauwkeurig resultaat kan behalen). Ik zou dan twee groepen pakken waartussen je een relatief groot verschil verwacht zodat je als je niks vind redelijk zeker kan zijn dat er ook daadwerkelijk geen verschil was. Stel je vind wel een verschil kan je later altijd alsnog kijken naar de mogelijke tussenstappen in hoe vaak je ze stoort.

Ten tweede moet je natuurlijk zorgen dat de verzorging etc. zo gelijk mogelijk is. Dit lijkt mij moeilijk te bereiken als je ze bijvoorbeeld maar 1x per 6 maanden mag storen en dan ga je een verschil zijn door andere oorzaken dan puur het storen of niet.

Aantal werksters na een vaste tijd lijkt mij een logische uitkomstmaat die ook praktisch is. Ik zou zeker ook proberen te meten hoeveel broed er is maar dit meer als secundaire uitkomst mee nemen. Ik zou deze beide dan op meerdere momenten meten ook zodat je goed het verloop kan zien.
pjpj001 schreef:Hoeveel gynes per groep zou volgens jullie al betrouwbare resultaten opleveren? Ik zou bij de resultaten de uitschieters ook laten wegvallen om een algemener resultaat te verkrijgen.
Uitschieters weglaten moet je heel voorzichtig mee zijn want dat kan een enorm effect hebben op je resultaten. Ik zou zelf alleen uitschieters weglaten waarvan je weet waardoor ze veroorzaakt zijn (bijv. als je een van de buisjes laat vallen en zo de kolonie per ongeluk overlijdt), weet je dit niet dan kan je dus niet uitsluiten dat wat je ziet niet gewoon een effect van het storen is.

Hoeveel kolonies je nodig hebt kan je van tevoren berekenen als je een aantal gegevens hebt of kunt schatten die denk ik in dit geval wel te vinden zijn. Ten eerste zul je moeten weten hoeveel werksters een kolonie normaal heeft op het tijdstip dat je kiest om je onderzoek te stoppen en moet je schatten wat ongeveer het effect is van je experiment (bijv. elke dag storen geeft 20% minder werksters na X tijd). Als laatste moet je de standaarddeviatie weten van het aantal werksters dat een kolonie heeft na je gekozen tijd. Dit is een maat voor de hoeveelheid variatie in het aantal werksters tussen kolonies.

Als je al deze dingen weet (die denk ik heel mooi te halen zijn uit alle blogs die op deze site worden bijgehouden :)), dan kan je uitrekenen hoeveel kolonies je nodig hebt.

Ik zou graag verder mee denken en\of helpen met de analyse, laat maar horen :)
1x Lasius niger ~1000
2x Lasius niger ~100 <-- gratis af te halen in Nijmegen voor liefhebbers
1x Temnothorax sp.
pjpj001
Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 23 maart 2012
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Storen schadelijk of niet

Bericht door pjpj001 »

Doordat ik vorig jaar alle bruidsvluchten in België gemist heb doordat ik in Thailand zat is van dit project voorlopig niets gekomen. Echter ga ik mij er dit jaar weer aan wagen, als ik de kans heb voldoende gynes te verzamelen. Als ik er deze keer wel aan kan beginnen laat ik het zeker weten!
Gebruikersavatar
Blue
Lid
Berichten: 490
Lid geworden op: 26 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Storen schadelijk of niet

Bericht door Blue »

Succes ik ben benieuwd!
Gebruikersavatar
timdgd
Lid
Berichten: 297
Lid geworden op: 28 juni 2015
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Storen schadelijk of niet

Bericht door timdgd »

Het enige probleem is dat niet alle soorten hetzelfde zijn, je kunt hiermee wel bepalen wat het beste is voor Lasius niger maar voor Formica fusca zou dit mischien anders zijn. Echter vind ik dit wel een gaaf experiment :D .
Formica fusca
Formica polyctena
Messor barbarus
Pheidole pallidula
pjpj001
Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 23 maart 2012
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Storen schadelijk of niet

Bericht door pjpj001 »

Ja klopt, ben ik me zeker van bewust. Echter is Lasius niger de enige haalbare soort voor mij, enkel van hen kan ik voldoende gynes verzamelen.
MiekeRoth
Berichten: 145
Lid geworden op: 17 april 2017
Contacteer:

Re: Storen schadelijk of niet

Bericht door MiekeRoth »

Wel benieuwd of je inmiddels de 40 gynes hebt kunnen vangen en in de opstelling heb gezet. Ik heb er zelf nu 22 en controleer eens in de week. Alles is bevrucht en legt eitjes en ondertussen (ze zijn van 5 juli) zie ik ook larven. Als ik deze post had gezien voordat ik ze ving had ik er ook meer gevangen en hetzelfde experiment gedaan. Kan overigens nog ;-).
16 L. niger
1 L. flavus (50 wrkst)
1 F. fusca (35 wrkst)
1 Temnothorax sp. (+/- 100 wrkst)
1 M. rubra (3 gynes, 50+ wrkst)
1 P. pallidula (10+ wrkst)
1 C. barbaricus (4 wrkst)
3 Tetrammorium sp. (beginnend, doen het goed)
pjpj001
Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 23 maart 2012
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Storen schadelijk of niet

Bericht door pjpj001 »

Ik had een week of 2 geleden 50 gynes gevangen, maar ik kwam er achter dat ik niet genoeg proefbuizen had en ik heb er 30 terug moeten laten gaan. Ondertussen heb ik 100 proefbuizen besteld en zijn deze aangekomen. Bij de volgende kans vang ik er voldoende om alles te proberen.
Gebruikersavatar
Adriaan
Berichten: 81
Lid geworden op: 15 juni 2017
Locatie: Arnhem
Gender:

Re: Storen schadelijk of niet

Bericht door Adriaan »

Als je in de buurt van arnhem bent, woont....
ik wil je wel een groep van 10 stuks schenken
netjes in buisje etc...

alles voor de wetenschap. ;)
pjpj001
Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 23 maart 2012
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Storen schadelijk of niet

Bericht door pjpj001 »

Heel vriendelijk van je! Maar dat is helaas wat te ver voor mij (antwerpen) ik verwacht zeker nog meer bruidsvluchten en zou er dan voldoende moeten vangen voor een leuk onderzoek. Gynes gevangen op verschillende locaties en verschillende tijden geven zoizo al te veel variabelen die uit te sluiten zijn.
Headburn911
Berichten: 32
Lid geworden op: 22 mei 2017
Locatie: Diemen
Gender:

Re: Storen schadelijk of niet

Bericht door Headburn911 »

Mocht je nog op zoek gaan naar buitenwerelden dan heb ik bij iemand anders op het forum (geen idee meer wie het was) gezien dat hij/zij een stelling kast had met allemaal bakjes die bij de action zijn gekocht. Dit is eventueel een goedkopen en georganiseerde manier om dit project te verwezelijken!
Only The Stongest Will Stay!
Lasius Niger + - 20 werksters
Lasius Niger aantal onbekend
Messor Barbarus + - 15 werksters
Gewoondion
Lid
Berichten: 134
Lid geworden op: 06 juli 2017
Locatie: Sneek
Gender:
Leeftijd: 20

Re: Storen schadelijk of niet

Bericht door Gewoondion »

Headburn911 schreef:Mocht je nog op zoek gaan naar buitenwerelden dan heb ik bij iemand anders op het forum (geen idee meer wie het was) gezien dat hij/zij een stelling kast had met allemaal bakjes die bij de action zijn gekocht. Dit is eventueel een goedkopen en georganiseerde manier om dit project te verwezelijken!
Bedoel je http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=11&t=10259
Hoi
Gebruikersavatar
Adriaan
Berichten: 81
Lid geworden op: 15 juni 2017
Locatie: Arnhem
Gender:

Re: Storen schadelijk of niet

Bericht door Adriaan »

het meest gemakkelijke en betaalbare idee is volgens mij zoals deze opstelling
bakken.jpg
foto heb ik gevonden op ons forum
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
pjpj001
Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 23 maart 2012
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Storen schadelijk of niet

Bericht door pjpj001 »

Ik ga eerst het eerste jaar door zien te komen tot aan de winterslaap en dan de resultaten bekijken. Als ik daarna nog geen conclusies kan trekken of ik verder wil doen dan ga ik waarschijnlijk plaats tekort komen voor al de kolonies een buitenwereld te geven maar we zien dan wel :)
Headburn911
Berichten: 32
Lid geworden op: 22 mei 2017
Locatie: Diemen
Gender:

Re: Storen schadelijk of niet

Bericht door Headburn911 »

Nee het waren dit soort bakken! Volgens mij was het in dit topic waar ik het eerder zag!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Only The Stongest Will Stay!
Lasius Niger + - 20 werksters
Lasius Niger aantal onbekend
Messor Barbarus + - 15 werksters
Headburn911
Berichten: 32
Lid geworden op: 22 mei 2017
Locatie: Diemen
Gender:

Re: Storen schadelijk of niet

Bericht door Headburn911 »

Iemand is mij voor geweest hahaha
Only The Stongest Will Stay!
Lasius Niger + - 20 werksters
Lasius Niger aantal onbekend
Messor Barbarus + - 15 werksters
Gebruikersavatar
matthew
Lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 17 augustus 2011
Locatie: Enschede
Gender:
Leeftijd: 49
Contacteer:

Re: Storen schadelijk of niet

Bericht door matthew »

ik heb 2 nigers in het licht laten staan en een stuk of 18 in het donker.. van die 18 waren er 8 op dezelfde dag gevangen dan die 2 in het licht. wat mij opvalt is dat die 2 in het licht wel 2 weken voorlopen op de anderen met werksters. de condities waten niet exact hetzelfde helaas, maar vond het wel bewonderingswaardig.
Camponotus nicobarensis
Messor barbarus
Manica rubida
Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
Nanitic
Lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 14 juni 2017
Locatie: Gooise Meren
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Storen schadelijk of niet

Bericht door Nanitic »

matthew schreef:ik heb 2 nigers in het licht laten staan en een stuk of 18 in het donker.. van die 18 waren er 8 op dezelfde dag gevangen dan die 2 in het licht. wat mij opvalt is dat die 2 in het licht wel 2 weken voorlopen op de anderen met werksters. de condities waten niet exact hetzelfde helaas, maar vond het wel bewonderingswaardig.
Bij mijn Lasius niger kwamen de eerste werksters inderdaad ook een week eerder bij de gynes die in het licht staan.
Lasius niger: de Druktemakers
Lasius flavus: de Citroentjes
Messor barbarus: de Verzamelaars
Tetramorium caespitum: de Bullebakjes
Mierant
Lid
Berichten: 100
Lid geworden op: 30 juli 2017
Locatie: Brugge
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Storen schadelijk of niet

Bericht door Mierant »

Moschien kunnen we allemaal de test doen en hebben we ze ineens van verschillende gebieden.
1 Lasius niger 15 werksters
1 Lasius brunneus of emarginatus 4 werksters
1 Myrmica rubra 60 werksters
1 Pheidole pallidula 50 werksters
1 Solenopsis geminata
1 Atta sexdens
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Storen schadelijk of niet

Bericht door Hexednl »

Misschien dat de temperatuur net iets hoger is als ze in het licht staan doordat er niks omheen zit wat als isolatie dient?
8-)
Gebruikersavatar
MiereManneke
Lid
Berichten: 508
Lid geworden op: 03 juli 2017
Locatie: Zuidlaren, Drenthe
Gender:
Leeftijd: 19

Re: Storen schadelijk of niet

Bericht door MiereManneke »

Ik denk eerder dat als de mieren in het licht staan ze er gewoon aan gewend zijn en je kan kijken zonder stress, maar als ze in het donker staan zijn ze dat niet gewend en als je dan 1 keer per week kijkt en ze staan in één keer vol in het licht raken ze erg gestresst. Mijn excuus als die zin een beetje lastig te lezen is xP
GGA-GAA-UGG-GAG-UUA-GAU-AUA-GGU
Smeets146
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 maart 2017
Gender:

Re: Storen schadelijk of niet

Bericht door Smeets146 »

Het is wel belangrijk dat de temperatuur overal hetzelfde is, anders klopt het experiment niet.

En vraag me ook af of het aantal uren licht invloed kan hebben.

Zou je dan geen kunstlicht moeten gebruiken?
Xanderdezwart
Berichten: 146
Lid geworden op: 21 juli 2018

Re: Storen schadelijk of niet

Bericht door Xanderdezwart »

Goed dat je dit wil doen man, dit is iets heel leerzaam voor de community
MiekeRoth
Berichten: 145
Lid geworden op: 17 april 2017
Contacteer:

Re: Storen schadelijk of niet

Bericht door MiekeRoth »

Hoe is het nu met de test?
16 L. niger
1 L. flavus (50 wrkst)
1 F. fusca (35 wrkst)
1 Temnothorax sp. (+/- 100 wrkst)
1 M. rubra (3 gynes, 50+ wrkst)
1 P. pallidula (10+ wrkst)
1 C. barbaricus (4 wrkst)
3 Tetrammorium sp. (beginnend, doen het goed)
Plaats reactie