Storen schadelijk of niet

Onderzoek en (school)projecten van leden
pjpj001
Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 23 maart 2012
Gender:
Leeftijd: 27

Storen schadelijk of niet

Bericht door pjpj001 »

Omdat ik merk dat er nogal wat mierenhouders zowel "beginnende" als sommige "gevorderde" het moeilijk hebben om niet constant naar de kolonie te kijken, leek het me leuk om dit eens te testen. De vraag of dit schadelijk is wordt meestal alleen beantwoord met "het is nadelig voor de kolonie" en meer niet. Nu weet ik dat het wel een invloed zal hebben op de vooruitgang van de kolonie, maar ik zou graag weten hoeveel invloed dat nu juist heeft, zodat we dit dan ook kunnen zeggen in de toekomst of en hoeveel invloed het heeft als iemand er naar vraagt.

Ik zou dit deze zomervakantie graag eens onderzoeken door een groot aantal gynes Lasius niger te vangen en deze allemaal identiek te huisvesten in proefbuizen. ik zou ze dan in 4 groepen willen verdelen.

1ste groep: volledig donker en de vooruitgang maar eens in de 6maand controleren
2de groep: volledig donker en elke week 1 controle
3de groep: Deze laat ik gewoon open en bloot liggen maar verplaats ik niet of neem ik niet vast (geen schokken)
4de groep: deze zou ik dan het meest verstoren, af en toe eens op pakken om te kijken en ook open en bloot in het licht.

Lijkt jullie dit een experiment dat kan slagen, en leerrijk? Hoeveel gynes per groep zou volgens jullie al betrouwbare resultaten opleveren? Ik zou bij de resultaten de uitschieters ook laten wegvallen om een algemener resultaat te verkrijgen. Vragen, opmerkingen en tips zeer welkom.
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Storen schadelijk of niet

Bericht door XToF »

Boeiende hypothese! Je zal je aantallen voldoende groot moeten maken en alle andere parameters (voeding, temperatuur, ed.) over alle groepen gespreid gelijk moeten houden. Als je de data hebt, kunnen we er statistische testen op laten lopen en zien of er significante verschillen zijn.
Antboy
Lid
Berichten: 196
Lid geworden op: 07 augustus 2015
Locatie: Baarn
Gender:
Leeftijd: 20

Re: Storen schadelijk of niet

Bericht door Antboy »

Ik schat dat de tweede het het best gaat doen, aangezien 6 maanden wel heel erg lang is. Geen voedsel etc.
-Camponotus ligniperdus
-Lasius flavus
-Lasius niger
-Messor barbarus
-Messor capitatus
-Messor minor
-Myrmica rubra
-Pheidole pallidula
-Pheidole yeensis
pjpj001
Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 23 maart 2012
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Storen schadelijk of niet

Bericht door pjpj001 »

Ik zou dan een soort van logboek bij houden van de groepen waar ik het aantal broed en werksters kan tellen. Van groep 1 zou dit dan niet lukken, maar daar zou ik dan wel een eindgetal hebben na bv 6 maand. Ik kan deze ook iets vaker controleren zoals 1 keer per maand of zo, lijkt jullie dat beter?
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Storen schadelijk of niet

Bericht door GvG »

Inderdaad interessant. Ik heb wel een idee wat de conclusie zal zijn, maar dat mag nooit een rede zijn om een onderzoek niet uit te voeren. Bevestiging kan net zo leerzaam zijn als het tegenovergestelde.

Je moet inderdaad grote groepen gebruiken. Hoe groter hoe beter. Ik zou zeggen 10 per groep. Terwijl ik dat schrijf besef ik me dat 40 kolonies huisvesten een behoorlijke opgave is, al is het alleen al vanwege de ruimte. Je zal een betrouwbaar, goedkoop en compact systeem moeten bedenken om ze een buitenwereld te geven. Hoe lang zou je het willen laten lopen?

Ook is het belangrijk dat ze allemaal (naast de factoren die XToF noemt) in hetzelfde soort buisje zitten en dat je ze willekeurig over de groepen verdeelt. Als je gynes van verschillende locaties en/of bruidsvluchten hebt, moet je die "blind" mengen en verdelen.

Dat is wat me zo snel te binnen schiet. Succes!
NyAgPo
Lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 18 mei 2016
Locatie: Fryslân
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Storen schadelijk of niet

Bericht door NyAgPo »

pjpj001 schreef:Omdat ik merk dat er nogal wat mierenhouders zowel "beginnende" als sommige "gevorderde" het moeilijk hebben om niet constant naar de kolonie te kijken, leek het me leuk om dit eens te testen. De vraag of dit schadelijk is wordt meestal alleen beantwoord met "het is nadelig voor de kolonie" en meer niet. Nu weet ik dat het wel een invloed zal hebben op de vooruitgang van de kolonie, maar ik zou graag weten hoeveel invloed dat nu juist heeft, zodat we dit dan ook kunnen zeggen in de toekomst of en hoeveel invloed het heeft als iemand er naar vraagt.

Ik zou dit deze zomervakantie graag eens onderzoeken door een groot aantal gynes Lasius niger te vangen en deze allemaal identiek te huisvesten in proefbuizen. ik zou ze dan in 4 groepen willen verdelen.

1ste groep: volledig donker en de vooruitgang maar eens in de 6maand controleren
2de groep: volledig donker en elke week 1 controle
3de groep: Deze laat ik gewoon open en bloot liggen maar verplaats ik niet of neem ik niet vast (geen schokken)
4de groep: deze zou ik dan het meest verstoren, af en toe eens op pakken om te kijken en ook open en bloot in het licht.

Lijkt jullie dit een experiment dat kan slagen, en leerrijk? Hoeveel gynes per groep zou volgens jullie al betrouwbare resultaten opleveren? Ik zou bij de resultaten de uitschieters ook laten wegvallen om een algemener resultaat te verkrijgen. Vragen, opmerkingen en tips zeer welkom.
Wauw, reuze interessant onderzoek! Ik volg :D
Lasius niger
xerxeron
Lid
Berichten: 125
Lid geworden op: 14 september 2015
Gender:
Leeftijd: 30

Re: Storen schadelijk of niet

Bericht door xerxeron »

Leuk dat je dit doet ! mooi initiatief allensinds.
Ik was ook van plan dit te doen met Lasius Niger en zitten experimenteren na de bruidsvluchten.
Aangezien jij dit nu doet en het inderdaad een hele opgave gaat zijn en veel plaats inneemt. Ga ik mij ergens anders op fixeren.
Mijn bedoeling is het mixen van koninginnen/boosten. wat het beste effect heeft , 1 gyne , 2 gynes , 3 gynes , en ook in combinatie van licht en donker. meer niet. Daarna zou ik proberen te ondervinden of ik poppen en eitjes van anderen kan introduceren. zelf experimenteren is immers altijd leuker. Na de experimentjes zou ik dan de resterende en bevruchte gynes verkopen aan verzendkostprijs.

VG Dyylan
-Lasius Niger 70+ --> Blog : http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=72&t=8793
-Formica Fusca 150+ --> Blog : http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=71&t=8790
-Messor Barbarus 5+
-Camponotus Ligniperdus 5+
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Storen schadelijk of niet

Bericht door Manimaner »

@pjpj001

Succes met je onderzoek. Het zal inderdaad wel aardig wat plaats in beslag nemen, maar als je de plaats hebt dan lijkt het me leuk om te doen! Andere tips dan die al gegeven zijn weet ik niet te bedenken.

@xerxeron

Ik heb het boosten van Lasius niger altijd onzin gevonden. Ze ontwikkelen zich prima in hun eentje en zonder extra broodboost. Ik vind het dan ook altijd maar zonde van de gynes. (ook al zijn het er zoveel) Kijken of ze broed van andere soorten aannemen vind ik echter wel weer interessant.
pjpj001
Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 23 maart 2012
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Storen schadelijk of niet

Bericht door pjpj001 »

Bedankt iedereen voor de positieve en interessante antwoorden! Het voorzien van een buitenwereld voor bv 40 kolonies zal denk ik het moeilijkste zijn. Maar als dat van de baan is zou de rest relatief makkelijk moeten gaan. Ik heb hier denk ik al een idee over, maar dat moet ik allemaal eerst wat verder uitwerken.

Wel schoot me juist te binnen wat ik met onbevruchte gynes moet doen? Ik zou dan waarschijnlijk een stuk reserve moeten hebben die als back up dienen zodat elke groep even groot blijft en minstens 10 gynes bevat.

Ik dacht om een eerste conclusie te trekken juist voor ze ik winterslaap gaan. Ook daar zal ik dan een oplossing moeten voor vinden om ze allemaal de zelfde winterslaap te geven. Tijdens de winterslaap moet ik ook verder doen met de zelfde omstandigheden kwa storen en niet storen. En wanneer ze uit de winterslaap komen neem ik opnieuw de aantallen werksters en broed op. Uiteindelijk zou ik dan na 1 jaar goede resultaten moeten hebben. Wat ik dan met de kolonies doe zie ik wel, eventueel nog wat verder gaan of ze weg doen aan verzendingskosten.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Storen schadelijk of niet

Bericht door GvG »

In mijn ervaring zijn maar weinig Lasius niger gynes onbevrucht. Bij grote bruidsvluchten gaat het hooguit om enkele procenten. Als op een groep enkele kolonies uitvallen zou dat niet veel invloed hebben op de gemiddelde resultaten. Ik zou er niet voor kiezen om kolonies te vervangen met reserves.
pjpj001
Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 23 maart 2012
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Storen schadelijk of niet

Bericht door pjpj001 »

Oke bedankt! dan weet ik wat me deze zomer te doen staat :)
Gebruikersavatar
Manor
Lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 14 mei 2016
Locatie: Vlaams Brabant
Gender:
Leeftijd: 25

Re: Storen schadelijk of niet

Bericht door Manor »

Veel succes met je onderzoek hiernaar :) Dit is toch zeker iets wat ik ga blijven volgen om te kijken wat er het beste uitkomt.
Formica cunicularia
Lasius niger
pjpj001
Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 23 maart 2012
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Storen schadelijk of niet

Bericht door pjpj001 »

Ik kan jullie nog niet beloven dat ik het onderzoek ga doen, mede omdat ik deze vakantie ook 3 weken weg ben. Maar als ik aan 40 gynes geraak dan moet het wel kunnen lukken.

Ik hou jullie op de hoogte van verdere ontwikkelingen.
Antsps
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 maart 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Storen schadelijk of niet

Bericht door Antsps »

Klinkt als een leuk en vooral leerzaam onderzoekje :)

40 kolonies lijkt me wel veel, ook al is het slechts tot na de winter. Je zou ook bijvoorbeeld alleen naar de eerste paar maanden (dus eerste werksters) kunnen kijken, dat zou behoorlijk wat werk schelen qua voederen ;) Ik denk dat het effect dan ook al goed zichtbaar kan zijn.

In artikelen nemen ze meestal het gewicht van het broed mee ipv aantallen. Al wordt het dan misschien iets te ingewikkeld :p
pjpj001
Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 23 maart 2012
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Storen schadelijk of niet

Bericht door pjpj001 »

We zien wel hoever we komen :) dat gewicht zal denk ik heel wat moeilijker worden ;) we houden het op aantallen..
Gebruikersavatar
Antfarmer
Lid
Berichten: 144
Lid geworden op: 23 april 2016
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Storen schadelijk of niet

Bericht door Antfarmer »

Er wordt vaak gevraagd hoevaak je ze mag storen of er naar mag kijken. Maar ik begrijp nog steeds niet helemaal wat hiermee bedoeld wordt. Word er dan bedoeld van 1/2 minuutjes in het nest kijken, of even snel spieken?
Ik spiek namelijk elke dag wel even bij mijn myrmica rubra kolonie als ik het ytong weer bevochtigd heb. Even controleren of alles goed bevochtigd raakt en er niet teveel water in zit. Dan haal ik het washandje echt 2/3 sec van het nest af. Dit lijkt ze vrij weinig te boeien.
1x Lasius niger - 400 werksters
2x Myrmica rubra - 1 Gyne - 40 werksters
1x Messor barbarus - 80 werksters
3x Formica fusca -(2 gynes/10 werksters)-(2x 1 gyne + 5 werksters)
1x Formica sanguinea - 10 slaven - 10 werksters
1x Tetramorium sp. - 100 werkster
Gebruikersavatar
Sneeuwuil
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 22 juli 2014
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 51

Re: Storen schadelijk of niet

Bericht door Sneeuwuil »

Zo lang ze rustig blijven zitten is er weinig aan de hand. Als met name de gyne rond begint te rennen is het eigenlijk niet goed. Dan haal je haar van de leg af zeg maar.
pjpj001
Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 23 maart 2012
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Storen schadelijk of niet

Bericht door pjpj001 »

Mieren zijn het gewoon om continue in het donker te leven (in het nest dan). Als er in de natuur een plotse inval is van licht betekent dit maar 1 ding.. gevaar! De kolonie zal denken dat het nest is opengehaald door een predator of iets dergelijk en zal meteen in paniek zowel het broed en zeker de koningin in veiligheid proberen brengen. Hierbij ervaart zeker de koningin een moment van stres en wordt de productie van eieren tijdelijk gestopt. Wanneer die stres langer aanhoud kan de kolonie beslissen om een deel van van het broed op te eten, waarschijnlijk om geen energie en eiwitten verloren te laten gaan als er te veel is om gewoon mee te nemen. Hoeveel effect dit juist heeft is niet echt duidelijk, en vanaf wanneer dat dit echt een effect begint te spelen is ook niet echt duidelijk. Het kan dat zelfs die enkele seconden van stres de leeftijd van de koningin verkort, of dat het bijvoorbeeld zorgt voor 5 eitjes minder die dag.. Maar dat kan ik je niet met zekerheid zeggen.

Dus kort gezegd het heeft en kan een invloed hebben, maar vanaf wanneer en hoeveel dat is (nog) niet echt duidelijk.
Scheffel
Berichten: 17
Lid geworden op: 10 mei 2016

Re: Storen schadelijk of niet

Bericht door Scheffel »

En rood folie? Heeft dat invloed of moet het gewoon echt donker met bijvoorbeeld een handdoek?
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Storen schadelijk of niet

Bericht door XToF »

Hebben jullie meer info over het effect van verstoring op de groei van de kolonie die jullie beschrijven? Wat is de bron? Ik ben hierin erg geïntereseerd en zou eens willen nagaan hoe dat onderzoek werd gevoerd.
pjpj001
Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 23 maart 2012
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Storen schadelijk of niet

Bericht door pjpj001 »

Dat is juist wat ik wil gaan onderzoeken. Er word door iedereen aangenomen van wel dus ik wil kijken of dat zo is en in welke maten dat effect op de kolonie is. Dat er een effect is dat is redelijk voor de hand liggend, vanaf wanneer dat dat effect echt merkbaar is, is voor zover ik weet niet geweten.
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Storen schadelijk of niet

Bericht door XToF »

Ik zou die bewering inderdaad ook wel eens willen gechallenged zien.
pjpj001
Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 23 maart 2012
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Storen schadelijk of niet

Bericht door pjpj001 »

Eerst kijken of het mij dit jaar lukt om dat allemaal voor elkaar te krijgen. En dan zien we wel wat er uitkomt he :)
Arie
Berichten: 32
Lid geworden op: 30 december 2015

Re: Storen schadelijk of niet

Bericht door Arie »

Met veel interesse heb ik de opzet van dit onderzoek gelezen. Is het nog steeds lopende?
pjpj001
Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 23 maart 2012
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Storen schadelijk of niet

Bericht door pjpj001 »

Het is mij dit jaar niet gelukt om gynes te verzamelen. Ik zat voor een lange periode in thailand en heb dus niet veel tijd gehad. Als er nog bruidsvluchten zouden komen en ik er genoeg kan verzamelen dan begin ik aan het "onderzoek". Maar voorlopig zal ik het moeten uitstellen naar volgend jaar.
Gebruikersavatar
MBS
Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 23 mei 2016
Gender:
Leeftijd: 25
Contacteer:

Re: Storen schadelijk of niet

Bericht door MBS »

je zou misschien kunnen proberen om andere mierenhouders die teveel gyne,s dit jaar hebben gevangen te vragen om er een paar naar je op testuren.
ik zelf ben namelijk heel erg benieuwd naar dit onderzoek.

succes!.
Lasius Niger 250+-
Pheidole palidula 1500+-
Formica fusca 50+-
Camponotus foreli 2+-
Tetramorium 25+-
harpegnathos vanator 12+-
Pheidole noda 100+-
Carebara Affinis 2000+

AntsMBS Youtube kanaal
https://www.youtube.com/channel/UCQtaOo ... Tp07e_4XEw
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Storen schadelijk of niet

Bericht door Mika »

pjpj001 schreef:Mieren zijn het gewoon om continue in het donker te leven (in het nest dan). Als er in de natuur een plotse inval is van licht betekent dit maar 1 ding.. gevaar! De kolonie zal denken dat het nest is opengehaald door een predator of iets dergelijk en zal meteen in paniek zowel het broed en zeker de koningin in veiligheid proberen brengen. Hierbij ervaart zeker de koningin een moment van stres en wordt de productie van eieren tijdelijk gestopt. Wanneer die stres langer aanhoud kan de kolonie beslissen om een deel van van het broed op te eten, waarschijnlijk om geen energie en eiwitten verloren te laten gaan als er te veel is om gewoon mee te nemen. Hoeveel effect dit juist heeft is niet echt duidelijk, en vanaf wanneer dat dit echt een effect begint te spelen is ook niet echt duidelijk. Het kan dat zelfs die enkele seconden van stres de leeftijd van de koningin verkort, of dat het bijvoorbeeld zorgt voor 5 eitjes minder die dag.. Maar dat kan ik je niet met zekerheid zeggen.

Dus kort gezegd het heeft en kan een invloed hebben, maar vanaf wanneer en hoeveel dat is (nog) niet echt duidelijk.
Dat weten we toch allemaal niet. Dit is gissen, extrapolatie vanuit andere dieren, naar een kolonie.

Er zijn even goed redenen om aan te nemen dat dit niet gebeurt.

-Een fysogastrische gyne, gevuld met eitjes kan niet zomaar 'beslissen om de eiproductie te stoppen'...

En dan nog: bij stress: bedoel je dan een kortdurende stress respons (fysiologisch) of een ontregeld stresssysteem (hetgeen men meestal bedoelt met stress.) Dieren in de zoo hebben die stress, dieren op de savanne niet, waar ze af en toe wel opgegeten worden.

Er zijn kolonies die vluchten bij een aanval, en er zijn er die dat niet doen of niet kunnen. Broed opeten bij stress... ken ik niet, tenzij hongersnood ook stress is...

Wevermieren reageren niet of minder op bewegingen, omdat ze in bladnesten wonen...
DUCKDUCKGO!
pjpj001
Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 23 maart 2012
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Storen schadelijk of niet

Bericht door pjpj001 »

Bij het spreken over het storen van mieren heb ik het natuurlijk over de hier bij ons voorkomende mieren. Dat er nog niet veel over het storen van mieren geweten is, is wat ik met een eenvoudig onderzoek wou proberen te verduidelijken. Tussen mijn berichten staat dat het verondersteld wordt maar dat er niets bewezen is. Er zijn natuurlijk ook uitzonderingen zoals bij de wevermieren, maar als je daar hun nest aanraakt mag je er van uit gaan dat ze je wel zullen op merken. Ze schieten meteen in actie en de indringer word aangevallen ook al worden die nesten vaak bewogen door de wind, ze weten het meteen als het iets anders is. Over broed op eten tijdens stress heb ik zelf geen ervaring mee, echter zie ik dit vaker verschijnen op dit forum en daarom betekent dat niet dat je dat als waarheid moet aan nemen maar je kan het wel bekijken, het moet toch wel ergens vandaan komen dat idee.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Storen schadelijk of niet

Bericht door Mika »

Begrijp me niet verkeerd: de test vind ik een schitterend idee. Alle gedachten die erbij komen komen te vroeg.
DUCKDUCKGO!
pjpj001
Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 23 maart 2012
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Storen schadelijk of niet

Bericht door pjpj001 »

De gedachten die er bij komen zijn in mijn ogen nodig om een soort van start en richting te hebben. Als ik aan het onderzoek begin wil ik een aantal richtlijnen hebben en lijkt het me interessant om de meeste veronderstellingen te toetsen aan de test. Natuurlijk gooi ik deze meteen overboord als ik zie dat de resultaten een andere richting uitgaan. Bedankt voor de interesse :)
Plaats reactie