2 soorten in 1 formicarium

Onderzoek en (school)projecten van leden
Plaats reactie
Boris
Lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 24 oktober 2016
Locatie: Ijmuiden
Gender:
Leeftijd: 22

2 soorten in 1 formicarium

Bericht door Boris »

Beste mierenliefhebbers.

Ik ben bezig met het maken van een formicarium voor Messor barbarus.
Nou wil ik hier een natuurlijke buitenwereld voor creëren en het leek me een leuk ide als hier ook een andere, zachtaardige kolonie rond zal lopen.
Ik zat hierbij te denken aan een Temnothorax kolonie.
Deze schijnt conflicten uit de weg te gaan en samen te kunnen leven met grotere kolonies. Ook worden ze niet veel groter dan 200 werksters en kunnen ze dus prima in een stuk dood hout leven. Dit stuk hout zal dan in de buitenwereld liggen. De buitenwereld is 40 × 60.
Vinden jullie dit een goed ide? En zijn er al mensen die dit geprobeerd hebben? Of zal de Messor kolonie de temnothorax uit de weg ruimen?
Graag hoor ik jullie mening.
Laius: niger, flavus
Pheidole pallidula
Messor barbarus
Formica fusca
Tetramorium
Camponotus lateralis
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: 2 soorten in 1 formicarium

Bericht door miel »

Het zou een leuk experiment zijn, maar omdat ik de indruk heb dat dit (nog) jouw enige kolonie is, zal ik het niet proberen. Er zijn namelijk veel topics te lezen op het forum waarin dit niet goed ging.

Je zou dit natuurlijk wel een keer met een zelf opgestarte Lasius niger kolonie kunnen proberen. Hier heb je geen tot weinig geld ingestoken en is het dus minder erg als het misgaat.

Groet, Miel
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: 2 soorten in 1 formicarium

Bericht door GvG »

Als je zelf een Temnothorax kolonie in het bos vindt kun je het wel proberen. Het is dan geen ramp als de Temnothorax het niet overleeft. De Messor kolonie zal er geen schade van oplopen, denk ik. Ik heb hetzelfde wel eens geprobeerd met een Myrmica sp. en met Camponotus vagus. In beide gevallen werd de Temnothorax kolonie direct uitgemoord.

Ik bedenk me nu dat het wel eens kan helpen om de Temnothorax kolonie eerst in het formicarium te introduceren en pas later, als de Temnothorax een territorium heeft, pas de andere mieren. Misschien dat dat helpt.
Boris
Lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 24 oktober 2016
Locatie: Ijmuiden
Gender:
Leeftijd: 22

Re: 2 soorten in 1 formicarium

Bericht door Boris »

miel schreef:Het zou een leuk experiment zijn, maar omdat ik de indruk heb dat dit (nog) jouw enige kolonie is, zal ik het niet proberen. Er zijn namelijk veel topics te lezen op het forum waarin dit niet goed ging.

Je zou dit natuurlijk wel een keer met een zelf opgestarte Lasius niger kolonie kunnen proberen. Hier heb je geen tot weinig geld ingestoken en is het dus minder erg als het misgaat.

Groet, Miel
Hoi Miel, op dit moment heb ik 3 Messor kolonies. Hiervan ga ik er 2 verkopen.
Ook heb ik een Lasius kolonie van 7 maanden oud en
Ik krijg een temnothorax en het is dus niet duur om te proberen. En het lijkt me leuk om te proberen, al kost het geld.
Laius: niger, flavus
Pheidole pallidula
Messor barbarus
Formica fusca
Tetramorium
Camponotus lateralis
Boris
Lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 24 oktober 2016
Locatie: Ijmuiden
Gender:
Leeftijd: 22

Re: 2 soorten in 1 formicarium

Bericht door Boris »

GvG schreef:Als je zelf een Temnothorax kolonie in het bos vindt kun je het wel proberen. Het is dan geen ramp als de Temnothorax het niet overleeft. De Messor kolonie zal er geen schade van oplopen, denk ik. Ik heb hetzelfde wel eens geprobeerd met een Myrmica sp. en met Camponotus vagus. In beide gevallen werd de Temnothorax kolonie direct uitgemoord.

Ik bedenk me nu dat het wel eens kan helpen om de Temnothorax kolonie eerst in het formicarium te introduceren en pas later, als de Temnothorax een territorium heeft, pas de andere mieren. Misschien dat dat helpt.
Ik zal het inderdaad proberen, om eerst de temnothorax er in te doen. Bedankt voor de tip!
Als het lukt zou ik het geweldig vinden maar als het mislukt is het ook niet erg :D
Laius: niger, flavus
Pheidole pallidula
Messor barbarus
Formica fusca
Tetramorium
Camponotus lateralis
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: 2 soorten in 1 formicarium

Bericht door Westdijk »

In een post: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f= ... 515#p67456 is dit onderwerp ook aan bod gekomen. Het oorspronkelijke onderwerp was een beginnerssoort kiezen, maar naarmate er meer reacties kwamen veranderde het onderwerp. :D Het vergt een beetje scrollen. Tot zover ik weet is er op deze site niet veel informatie gedeeld op basis van opgedane ervaringen over het combineren van meerdere soorten. Als je Duits goed is dan moet je maar eens zoeken op Google en dan gesellschaftsterrarium ameisen, gemeinschaftsbecken ameisen of gesellschaftsbeckens ameisen intypen.

Mocht je het willen doorzetten dan zullen er een heleboel mensen nieuwsgierig naar zijn hoe het verloopt.
Boris
Lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 24 oktober 2016
Locatie: Ijmuiden
Gender:
Leeftijd: 22

Re: 2 soorten in 1 formicarium

Bericht door Boris »

Westdijk schreef:In een post: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f= ... 515#p67456 is dit onderwerp ook aan bod gekomen. Het oorspronkelijke onderwerp was een beginnerssoort kiezen, maar naarmate er meer reacties kwamen veranderde het onderwerp. :D Het vergt een beetje scrollen. Tot zover ik weet is er op deze site niet veel informatie gedeeld op basis van opgedane ervaringen over het combineren van meerdere soorten. Als je Duits goed is dan moet je maar eens zoeken op Google en dan gesellschaftsterrarium ameisen, gemeinschaftsbecken ameisen of gesellschaftsbeckens ameisen intypen.

Mocht je het willen doorzetten dan zullen er een heleboel mensen nieuwsgierig naar zijn hoe het verloopt.
Bedankt!
Ik lees zo alles even door en probeer het Duits een beetje te begrijpen.
Ik zal jullie op de hoogte houden van hoe het verloopt.
Laius: niger, flavus
Pheidole pallidula
Messor barbarus
Formica fusca
Tetramorium
Camponotus lateralis
Plaats reactie